ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ایرتگ
گجت ها

گوگل قابلیت شناسایی ردیاب بلوتوث را داخل اندروید پیاده‌سازی می‌کند

زمانی که اپل از ردیاب بلوتوث ایرتگ رونمایی کرد این گجت به سرعت در بین کاربران محبوبیت یافت. اما از طرف دیگر نگرانی‌هایی از ردیابی کاربران توسط سارقان به کمک ایرتگ مطرح شد و البته ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۱۰ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۰

زمانی که اپل از ردیاب بلوتوث ایرتگ رونمایی کرد این گجت به سرعت در بین کاربران محبوبیت یافت. اما از طرف دیگر نگرانی‌هایی از ردیابی کاربران توسط سارقان به کمک ایرتگ مطرح شد و البته راهکارهایی هم برای رفع برخی از این سو استفاده‌ها ارائه شد. حالا ظاهرا گوگل هم قصد دارد قابلیت‌ تشخیص ردیاب بلوتوث را مستقیما به اندروید بیاورد تا از تگ‌های اطرافتان که شاید برای سو استفاده از مکان شما فعال باشند، مطلع شوید.

اپل چندی قبل اپلیکیشن «Tracker Detect» را برای کاربران اندروید ارائه کرده بود که به کمک آن کاربران گوشی‌های اندرویدی می‌توانستند از حضور ایرتگ در نزدیک خود مطلع شوند. این ویژگی به کاربران امکان می‌داد که با کمک اسکن دستی داخل اپلیکیشن، به دنبال ایرتگ‌های احتمالی نزدیک به خود بگردند. اما ظاهرا قرار است امکان اسکن ردیاب بلوتوثی داخل اندروید پیاده‌سازی شود.

در میانه‌ ماه جاری میلادی یعنی حدود دو هفته قبل گوگل شروع به کار روی قابلیتی در گوگل پلی سرویس کرد که اشاره به قابلیت مذکور در تعداد زیادی از موبایل‌های اندرویدی داشت. در جدیدترین نسخه گوگل پلی سرویس (نسخه ۲۲.۱۲.۱۳) که به دست برخی از کاربران رسیده، رشته کدهایی به چشم می‌خورد که اشاره به «اعلان‌ شناسایی تگ نا‌آشنا» و نیز «هشدارهای دستگاه ناآشنا» برای بلوتوث کم مصرف (BLE) دارد. همچنین در کدها نام «ATag» دیده می‌شود که احتمالا نشان از ایرتگ اپل دارد. در کد‌ها توضیح داده شده که هنگامی که یک تگ توسط دستگاه اندرویدی تشخیص داده شود، می‌توان زنگ آن را فعال کرد تا تگ را به راحتی پیدا کنید.

قابلیت تشخیص ردیاب‌های بلوتوث در اندروید هنوز در روزهای اولیه توسعه قرار دارد و نمی‌توان با اطمینان گفت که چه زمانی برای موبایل‌های اندرویدی ارائه شود. همان طور که گفتیم اپلیکیشن اندروید ارائه شده از سوی اپل،‌ بر خلاف ویژگی ایرتگ روی آیفون (به لطف تکنولوژی UWB)، امکان جستجوی خودکار را ندارد.

از آنجایی که نگرانی‌هایی در مورد ردیابی از طریق تگ‌ها وجود دارد، شاید بهتر باشد شرکت‌های بزرگ از جمله اپل، گوگل و سامسونگ برای ارائه یک راهکار امنیتی، در این زمینه با یکدیگر همکاری داشته باشند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی