ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

گوگل کروم
نرم افزار و اپلیکیشن

گوگل کروم به نسخه ۱۰۰ رسید؛ نگرانی از نمایش وبسایت‌های قدیمی تا چه حد جدی است؟

در این هفته مرورگر گوگل کروم و سیستم‌عامل کروم او اس به نسخه ۱۰۰ رسیدند و با قابلیت‌های جدیدی همراه شدند اما به دنبال عرضه نسخه ۱۰۰ مرورگر کروم نگرانی‌هایی از نمایش صحیح وبسایت‌های قدیمی ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۱۱ فروردین ۱۴۰۱ | ۲۰:۰۰

در این هفته مرورگر گوگل کروم و سیستم‌عامل کروم او اس به نسخه ۱۰۰ رسیدند و با قابلیت‌های جدیدی همراه شدند اما به دنبال عرضه نسخه ۱۰۰ مرورگر کروم نگرانی‌هایی از نمایش صحیح وبسایت‌های قدیمی وجود دارد.

کروم او اس با یک اپ لانچر جدید همراه شده و حالا می‌توان اپ‌ها را بر اساس رنگ‌ها یا نامشان دسته‌بندی کرد؛ البته امکان مرتب کردن دستی اپ‌ها هم وجود دارد. همچنین حالا لانچر سیستم‌عامل اطلاعات بیشتری را در پیش نمایش نتایج جستجو نشان می‌دهد.

اما از آنجایی که کروم او اس در کشور ما چندان طرفدار ندارد، موضوع مهم‌تر برای ما ایرانی‌ها آپدیت جدید مرورگر کروم است که حالا سابقه‌ای ۱۴ ساله دارد. نسخه ۱۰۰ گوگل کروم مرتب کردن پنجره‌های مرورگر بین چندین نمایشگر را راحت‌تر کرده و به این منظور از API ویژه برای جایگذاری پنجره‌ها در چند نمایشگر بهره برده است. گوگل در کروم ۱۰۰ همچنین کمتر از رشته‌های نماینده کاربر (User-Agent) استفاده کرده است که به سرورها کمک می‌کند تا مرورگرهای مختلف را از یکدیگر تشخیص دهند.

گوگل کروم

گوگل در نسخه ۱۰۰ کروم رشته‌های User-Agent را کنار گذاشته و به سراغ راهکار جدیدی به نام User-Agent Client Hints رفته است و مدعی شده که این راهکار به حفظ حریم خصوصی کاربران کمک می‌کند. کروم ۱۰۰ همچنین با آیکون جدید مرورگر از راه رسیده تا ظاهری مدرن‌تر داشته باشد و علاوه بر این تعدادی از حفره‌های امنیتی را رفع کرده است.

اگر پیش از این دیجیاتو را دنبال کرده باشید احتمالا متوجه شده‌اید که مرورگرهای کروم، فایرفاکس و اج با رسیدن به نسخه ۱۰۰ باعث ایجاد باگ‌هایی می‌شوند که ممکن است بعضی از سایت‌ها را از کار بیندازند. این سایت‌ها در زمان بررسی اطلاعات مرورگر انتظار مواجه شدن با عدد نسخه سه رقمی را ندارند و همین موضوع برایشان مشکل ایجاد می‌کند. اما گوگل و فایرفاکس در تلاش برای رفع این مشکل هستند.

از آنجایی که این مشکل از مدت‌ها قبل اعلام شده بود، انتظار می‌رود سایت‌ها خود را با نسخه جدید تطبیق داده باشند اما گوگل اعلام کرده که اگر این مشکل گسترده باشد می‌تواند شماره نسخه نهایی ارائه شده را تا زمانی که مشکلات برطرف شود روی ۹۹ نگه دارد. به این ترتیب می‌توان گفت که اگر گوگل متوجه گستردگی بیش از حد مشکل شود، فعلا مهاجرت به نسخه ۱۰۰ را متوقف می‌کند و احتمالا بیشتر کاربران نیازی نیست نگرانی چندانی در مورد این موضوع داشته باشند اما بهتر است وبسایت‌ها هرچه زودتر خود را با نسخه‌‌های سه رقمی تطبیق دهند.

گوگل کروم

اگر در حال استفاده از مرورگر کروم ۹۸ یا نسخه‌های قدیمی‌تر هستید، بهتر است هر چه زودتر به نسخه ۹۹ یا جدیدتر آیدت کنید؛ چون در نسخه ۹۸ یک آسیب‌پذیری خطرناک کشف شده بود که حالا در نسخه‌های جدیدتر رفع شده‌اند.

مشکل نسخه ۱۰۰ یاد‌آور موضوع Y2K است که در سال ۲۰۰۰ اتفاق افتاده بود و کامپیوترهایی که تنها دو عدد را برای سال استفاده می‌کردند با مشکل صفر شدن سال مواجه کرد. انتظار می‌رود مشکل مشابهی در سال ۲۰۳۸ پیش بیاید و کامپیوترهایی که از اعداد ۳۲ بیتی برای شمارش ثانیه (از یک ژانویه ۱۹۷۰) استفاده می‌کنند را با مشکل مواجه کند. البته این مشکل احتمالا چندان شایع نخواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی