ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مزرعه بادی هیدروژنی
اخبار خودرو

آیا هیدروژن امنیت انرژی اروپا را تامین خواهد کرد؟

با توجه به جنگ اوکراین و کمبود شدید منابع گازی اروپا انتظار می‌رود که استفاده گسترده‌تری از هیدروژن شود. جالب است بدانید که مزارع بادی هیدروژنی قابلیت تولید و ذخیره 4 تن هیدروژن در روز ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۱۱ فروردین ۱۴۰۱ | ۲۰:۳۰

با توجه به جنگ اوکراین و کمبود شدید منابع گازی اروپا انتظار می‌رود که استفاده گسترده‌تری از هیدروژن شود. جالب است بدانید که مزارع بادی هیدروژنی قابلیت تولید و ذخیره 4 تن هیدروژن در روز را دارند. در سال 1999 میلادی، بایرون مک کورمیک، پیشگام تولید پیل های سوختی هیدروژنی شرکت جنرال موتورز از عبارت «امنیت انرژی» استفاده کرد.

مزرعه هیدروژنی
نحوه استخراج هیدروژن از آب دریا به وسیله توربین بادی که در واقع از الکترولیز کردن آب دریا به وسیله برق تولیدی توسط نیروی بادی بدست می آید.

او امکان جنگ و صلح را بر سر انرژی دور از انتظار نمی‌دانست. با گذشت زمان حرف‌های او ثابت شد و به نظر نمی‌رسد زمان بهتری برای فکر کردن درباره حرف‌های او وجود داشته باشد.

در حال حاضر پروژه whitelee امکان تامین هیدروژن کافی برای 225 اتوبوس هیدروژنی را فراهم می‌کند. این هیدروژن توسط مزرعه بادی در اسکاتلند تولید می‌شود و توسط یک الکترولیزگر بزرگ به هیدروژن تبدیل می‌شود.

یکی از دیگر مزیت‌های اساسی هیدروژن قابلیت ذخیره سازی آن است. در نتیجه در زمان‌های خارج از پیک مصرف می‌توان مقادیر زیادی از آن را ذخیره سازی کرد.

جدای از سلول‌های سوختی، روندی آهسته اما رو به رشد برای تولید موتورهای احتراقی هیدروژنی وجود دارد.

هیدروژن

تویوتا به عنوان پیشگام صنعت خودروسازی در این بخش حضور دارد. همچنین شرکت فورد جدیدا پتنتی مبنی بر یک موتور احتراقی هیدروژنی به ثبت رسانده است.

در گذشته سعی شده بود تا با سیستم تزریق سوخت غیر مستقیم از هیدروژن به عنوان سوخت استفاده شود.

تویوتا کرولا هیدروژنی
تویوتا کرولا هیدروژنی

اما به علت راندمان حجمی ضعیف گاز هیدروژن باعث کاهش شدید قدرت ویژه ( اسب بخار به ازای هر لیتر) می‌شد.

با گسترش فناوری سیستم‌های تزریق مستقیم سوخت و نسبت بالای تراکم در محفظه‌های احتراق امکان استفاده از هیدروژن مجددا مطرح شده است.

گرچه در زمینه انرژی پایدار مهندسین و دانشمندان برجسته باتری‌ها را راه حل بهتری برای ذخیره برق نسبت به هیدروژن می‌دانند.

آنها با اشاره به فرایند تولید و مصرف هیدروژن آن را به نسبت تولید برق عادی و ذخیره سازی آن در باتری‌ها بهینه نمی‌دانند.

مرسدس اکتروس هیدروژنی

به همین دلیل است که خودروهای برقی بشدت مقبول خودروسازان و مشتریان است. حال روشی جدیدی ایجاد شده تا بتوان معادله انرژی را در فرآیند تولید بهبود بخشید.

با فشرده سازی هیدروژن از طریق الکترولیز با دیفرانسیل بالا به جای استفاده از پمپ‌های مکانیکی این معادله انرژی ارتقا پیدا می‌کند. الکترولیزهای معمولی هیدروژن را با فشار نسبتا پایین تولید می‌کنند.

Toyota Mirai hydrogen fuel station

اما طرح فشار خروجی بالا که اولین بار توسط شرکت هوندا در سال 2010 میلادی آزمایش شد و پس از آن برای پر کردن مخازن هیدروژن خودروهای سلول سوختی از فشار 300 بار استفاده می‌شود.

اکنون فشار 700 بار برای پر کردن مخزن هیدروژن استفاده می‌شود. در حال حاضر 13 درصد زمان مصرف شده در ایستگاه‌های سوخت هیدروژن مربوط به تعمیر و نگهداری کمبرسورهای مکانیکی است که با تغییر آن می‌توان به بهبود فرآیند استفاده از هیدروژن کمک کند.

در حال حاضر علاقه استفاده از سوخت هیدروژن به عنوان مصرف خانگی در کشور انگلستان 20 درصد رشد داشته است.

بی ام و i Hydrogen

باید دید که تلاش خودروسازان و صنعت گران در تولید و عرضه محصولات هیدروژنی به کجا ختم خواهد شد.

پیش از این پیش بینی می‌شد سوخت هیدروژن نقشی اساسی در حرکت به سمت انرژی پایدار و امنیت انرژی بازی خواهد کرد.

البته روند استفاده از هیدروژن تاکنون برای خودروهای معمولی چندان رو به رشد نبوده است، اما انتظار می‌رود که خودروهای تجاری و کشنده به زودی هیدروژنی شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی