ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کشف بزرگ‌ترین موزائیک رومی در پنجاه‌سال اخیر در لندن

باستان‌شناسان موزه باستان‌شناسی لندن(MOLA) یک موزائیک رومی در لندن کشف کرده‌اند. محققان باور دارند که این موزائیک برای تزئین کف یک اتاق غذاخوری رومی به کار می‌رفته است. محل کشف این موزائیک نزدیک به برج ...

رومینا آتش رزم
نوشته شده توسط رومینا آتش رزم | ۱۱ فروردین ۱۴۰۱ | ۲۳:۵۹

باستان‌شناسان موزه باستان‌شناسی لندن(MOLA) یک موزائیک رومی در لندن کشف کرده‌اند. محققان باور دارند که این موزائیک برای تزئین کف یک اتاق غذاخوری رومی به کار می‌رفته است. محل کشف این موزائیک نزدیک به برج شارد-بلندترین ساختمان لندن و در نزدیکی پل لندن است.

این یافته بزرگ‌ترین موزائیک رومی است که در پنجاه‌سال گذشته در لندن یافت شده است.

سوفی جکسون از باستان‌شناسان MOLA می‌گوید:«این یک یافته واقعاً خاص است.» او همچنین اضافه می‌کند که موزائیک‌های بزرگ رومی اغلب در این شهر ساخته نمی‌شدند، چراکه لندن شهری شلوغ است.

باستان‌شناسان موزه باستان‌شناسی لندن که از ماه ژوئن گذشته بر روی این محوطه کار میکردند، باور دارند که اتاق غذاخوری (جایی که موزائیک در آن یافت شده است) بخشی از یک «مانسیو(Mansio)»رومی باشد-جایی که در آن امکانات اقامتی، اصطبل و غذاخوری به مامورین دولتی و پیک‌هایی که به لوندینیوم سفر می‌کردند، ارائه می‌شده است. (لوندینیوم (Londinium)، پایتخت بریتانیای رومی بود).

محققان باور دارند که این موزائیک در کف یک اتاق غذاخوری که رومی‌ها به آن تریکلینیوم (Triclinium) می‌گفتند، واقع شده است.
محققان باور دارند که این موزائیک در کف یک اتاق غذاخوری که رومی‌ها به آن تریکلینیوم (Triclinium) می‌گفتند، واقع شده است.

موزائیک از دو بخش تشکیل شده است که بخش بزرگ‌تر آن به اواخر قرن دو یا اوایل قرن سه میلادی باز می‌گردد.

دو بخش تزئین‌شده دارای گل‌های رنگارنگ و الگوهای هندسی هستند.

گروه تحقیقاتی آثاری از موزائیکی دیگر را در زیر آن مشاهده کرده‌اند که قدیمی‌تر است و جسکون می‌گوید که متخصصان سعی در بازسازی آن خواهند داشت.

بخش بزرگ‌تر دارای گل‌های بزرگ و رنگارنگ است که با نوارهایی از رشته‌های درهم‌تنیده شده (موتیفی که تحت عنوان گیوش (Guilloche) شناخته می‌شود) احاطه شده است.

همچنین طرحی از گل‌ لوتوس و چندین عنصر هندسی مختلف هم دیده می‌شود، ازجمله الگویی که تحت عنوان گره سلیمان شناخته می‌شود و از دو حلقه بهم پیوسته ساخته شده است.

از آنجایی که نمونه‌ای مشابه طرح این موزائیک در شهر تری‌یر(Trier) آلمان هم یافت شده است، اعضای این گروه تحقیقاتی باور دارند که هنرمندان یکسانی بر روی هردو آن‌ها کار کرده‌اند که می‌تواند نشان از آن داشته باشد که صنعت‌گرانی که بر روی آن کار می‌کردند، به مناطق مختلف نیز سفر می‌کردند.

این موزائیک که حدود هشت‌ متر طول دارد، برای فعالیت‌های حفاظتی برداشت خواهد شد تا شاید در آینده برای عموم به نمایش درآید.

باستان‌شناسان، اکنون، مرحله نهایی کاوش را در جایی که قبلاً بررسی نشده است، ادامه خواهند داد.

یک سنجاق سر از جنس استخوان.
یک سنجاق سر از جنس استخوان.

ساختمان رومی دیگری هم در این محوطه یافت شده است که باستان‌شناسان باور دارند احتمالاً محل سکونت شخصیِ فرد یا خانواده‌ای ثروتمند بوده است. آثاری از دیوارهایی نقاشی شده، سکه و جواهرات هم پیدا شده است.

در میان آثار یافت شده یک سنجاق برنزی تزئین‌شده و سنجاق سر از جنس استخوان هم دیده می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی