ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کرونا و دیابت
علمی

کرونا احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می‌دهد

تحقیقی گسترده نشان داده افرادی که به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند، تا یک سال پس از ابتلا به این بیماری 40 درصد بیشتر از کسانی که با این ویروس درگیر نبوده‌اند، با خطر ابتلا به ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ | ۲۳:۵۹

تحقیقی گسترده نشان داده افرادی که به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند، تا یک سال پس از ابتلا به این بیماری 40 درصد بیشتر از کسانی که با این ویروس درگیر نبوده‌اند، با خطر ابتلا به دیابت نوع 2 روبرو هستند. البته این میزان برای موارد ابتلای شدیدتر به کووید-19، افزایش می‌یابد.

بر اساس مطالعه‌ای که نتایج آن در ژورنال Lancet Diabetes & Endocrinology منتشر شده، احتمال بروز بیماری دیابت با افزایش شدت ابتلا به کووید-19 افزایش پیدا می‌کند. محققان در این مطالعه اطلاعات بیش از 8 میلیون نفر را بررسی کردند که 180 هزار نفر آن‌ها کرونا داشته‌اند.

شدت کرونا در افزایش احتمال ابتلا به دیابت موثر است

تست قند خون دیابت

مبتلایانی که به کووید-19 مبتلا و بستری یا راهی بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) می‌شوند، سه تا چهار برابر بیشتر از افرادی که کرونا نگرفته و راهی بیمارستان یا بخش ICU نمی‌شود، در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار دارند. یافته‌های این مطالعه با تحقیق دیگری در آلمان که البته مقیاس کوچک‌تر و طول دوره کمتری داشته، مطابقت دارد.

تحقیق حاضر می‌گوید افرادی که کرونا می‌گیرند، تا یک سال پس از ابتلا، حدود 40 درصد بیشتر از گروه کنترل در معرض خطر دیابت قرار دارند. این یعنی از میان هر 1000 نفری که در این تحقیق بررسی شده‌اند، حدود 15 نفر مبتلا به دیابت تشخیص داده شدند و تقریبا همه آن‌ها دیابت نوع 2 داشتند که موجب مقاومت بدن در برابر انسولین یا عدم تولید انسولین کافی می‌شود.

پژوهشگران می‌گویند حتی افرادی که کرونای خفیف گرفته بودند و از قبل در معرض خطر دیابت نبودند، با ابتلا به این ویروس شانس بیشتری برای دیابت از خود نشان دادند. افزون بر این، BMI بالا که نشان‌دهنده چاقی است، می‌تواند در کنار ابتلا به کرونا، ریسک ابتلا به دیابت را دو برابر افزایش دهد.

محقق ارشد این مطالعه می‌گوید ضروری است که پس از پایان همه‌گیری نسبت به اثرات آن آگاه باشیم و برای رویارویی با بیماری‌هایی که بر اثر کرونا به وجود می‌آیند، آماده شویم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی