ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

متاورس
تکنولوژی

وب 3، متاورس و NFT روش انجام تحقیقات دانشمندان را تغییر می‌دهند

استفاده از ابزارهای بلاکچین همچون قراردادهای هوشمند و توکن‌ها می‌تواند گسترده‌تر از چیزی باشد که اکنون به نظر می‌رسد. اصطلاح «جنبش علمی غیرمتمرکز» یا به اختصار« DeSci» همین موضوع را مورد توجه قرار می‌دهد و ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ | ۲۳:۳۰

استفاده از ابزارهای بلاکچین همچون قراردادهای هوشمند و توکن‌ها می‌تواند گسترده‌تر از چیزی باشد که اکنون به نظر می‌رسد. اصطلاح «جنبش علمی غیرمتمرکز» یا به اختصار« DeSci» همین موضوع را مورد توجه قرار می‌دهد و از فناوری‌های بلاکچین و وب۳ برای بهبود انجام تحقیقات دانشمندان استفاده می‌کند.

بلاکچین‌های مالی مانند بیت کوین، تراکنش‌های مربوط به شبکه‌ای از ماینرها را تایید می‌کند. همین موضوع در DeSci و برای انجام تحقیقات قابل استفاده است و مطالعات نیز می‌تواند توسط دانشمندان و سایر افراد فعال در این حوزه در شبکه بلاکچینی مربوط به آن تایید شود. یکی از اهداف اصلی DeSci، مشارکت و تامین مالی پروژه‌های علمی در زمان روبه‌رو با چالش‌های مختلف است. این حوزه همچنین می‌تواند استانداردهایی را برای ذخیره‌سازی تحقیقات براساس فناوری‌های موجود ایجاد کند.

اکوسیستم‌های بازبینی مبتنی بر بلاکچین می‌توانند به صورت گسترده وارد عمل شده و در اعتباربخشی به آنها نقش داشته باشند. حتی این امکان وجود دارد تا دانشمندان بتوانند برای مشارکت در تحقیقات دریافت مالی داشته باشند و تعداد افراد بیشتری نیز تمایل داشته باشند وارد چنین فضایی شوند.

«جنبش علمی غیرمتمرکز» یا « DeSci»

اساسا، علم غیرمتمرکز توسعه پلتفرم‌هایی را ممکن می‌سازد که افراد بیشتری می‌توانند در آن فعالیت کنند. در واقع می‌توان گفت که دموکراتیزه کردن علم با استفاده از علم غیرمتمرکز فضایی را ایجاد می‌کند تا انقلاب علمی مدرن جدیدی شکل بگیرد. یکی از رویکردهای این سیستم، غیرمتمرکز کردن دسترسی به فعالیت‌های علمی است و این کار بدان معنی است که مردم عادی نیز می‌توانند در کنار دانشمندان نقشی در پروژه‌های علمی داشته باشند.

همین وضعیت در زمان انقلاب کامپیوتری وجود داشت. در آغاز انقلاب کامپیوتری، کار با نرم افزار دشوار بود. تعداد بسیار کمی از فناوری‌های مربوطه را درک می‌کردند. اما با گذشت زمان وضعیت تغییر کرد و مفاهیم ساده‌سازی شدند و افراد بیشتری توانستند به این حوزه وارد شوند. برخی از فناوری‌های این حوزه شامل جاوا اسکریپت و برنامه‌های مفیدی می‌شود که برای کارآمدتر کردن کدنویسی ایجاد شده‌اند. در سطح پایین‌تری برای مثال وردپرس وجود دارد که به افرادی که با نرم‌افزار یا کدنویسی آشنایی ندارند، کمک می‌کند تا وب‌سایت خود را راه‌اندازی کنند.

فناوری بلاکچین از جمله توکن‌ها، NFTها و متاورس‌‌ها این پتانسیل را دارد که بر اقتصاد پلتفرم تاثیر مثبت بگذارد، به‌گونه‌ای که دسترسی به موضوعات علمی برای همگان فراهم شود.

در مورد DeSci، افرادی همچون محققین، دانشمندان و سایر شهروندان که ارزشی را در ایجاد کنند، مطابق با میزان مشارکت خود درآمد کسب می‌کنند. یعنی هرچه بیشتر مورد استفاده سایر محققان و دانشمندان و سایر افراد قرار گیرد، درآمد بیشتری دریافت می‌کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی