ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

بیمه مرکزی یک مانع دیگر برای اینشورتک‌ها تراشید: تخفیف‌ها و تبلیغات آنها باید حذف شود

روز گذشته اعلام شد که بیمه‌ مرکزی به برخی استارتاپ‌های بیمه اخطار داده بخش تخفیف‌های در سایت، صفحات مجازی و تبلیغات آنها مغایر با بخشنامه صادره بیمه مرکزی است و باید در اسرع وقت آنها ...

شیدا ملکی
نوشته شده توسط شیدا ملکی | ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۲:۳۰

روز گذشته اعلام شد که بیمه‌ مرکزی به برخی استارتاپ‌های بیمه اخطار داده بخش تخفیف‌های در سایت، صفحات مجازی و تبلیغات آنها مغایر با بخشنامه صادره بیمه مرکزی است و باید در اسرع وقت آنها را حذف کنند.

این اولین بار نیست که استارتاپ‌های صنعت بیمه یا همان اینشورتک‌ها با چنین واکنش‌هایی مواجه می‌شوند. شاید از همین رو است که در سکوت صرفا به این بخشنامه برای برقراری ارتباط بهتر با بیمه مرکزی تن دادند و اخطار را هم پذیرفتند.

از سویی دیگر آنچه در جریان کسب‌وکارهای نوآورانه مورد توجه است استفاده از ویژگی‌هایی همچون ارائه تخفیف برای جذب کاربر است. البته این ویژگی در صنعتی به این وسعت نباید به ارزش افزوده تبدیل شود اما بخواهیم یا نخواهیم یکی از ابزارهای استارتاپ‌ها است.

رویکرد بیمه مرکزی مبتنی بر فرد است نه ساختار

چرا بیمه مرکزی همچنان در مسیر تحول‌ها نوآورانه قرار نگرفته و تغییر ساختار را نپذیرفته است، «حامد ولی‌پوری» مدیرعامل ازکی در پاسخ به این پرسش دیجیاتو، با تاکید بر اینکه رویکرد رئیس‌کل‌ در ادوار مختلف بیمه مرکزی تعیین کننده روند کاری و تصمیمات بعدی در این نهاد است، درباره چرایی ارائه بخشنامه بیمه مرکزی مبنی بر ممنوعیت ارائه تخفیف در سایت استارتاپ‌های حوزه بیمه گفت: «فضای تصمیم‌گیری حاصل عوامل بسیار پیچیده‌ای است که امکان پیش‌بینی یا تحلیل آن خیلی ممکن نیست.»

بر اساس این رویکرد بیمه مرکزی نبود تفکر سازمانی و ساختار سازمانی همچنان در جریان رگولاتوری کشور حاکم است. این در حالی است که انتظار می‌رود ساختار با افراد تغییر نکند و این ساختار باشد که به تصمیمات مدیران جهت دهی کند و نه مدیر به ساختارمند شدن یک نهاد.

سود نمایندگان بیمه در اولویت

حامد ولیپوری در پاسخ به این پرسش که آیا تعاملی با بیمه مرکزی از طرف استارتاپ‌ها برقرار شده، با اشاره به اینکه پیش از این هم بارها با بیمه مرکزی درباره دلیل هدایت تخفیفات بیمه و همچنین روند تامین بودجه آن به تبادل نظر پرداخته‌ایم، گفت: «بیمه مرکزی یک نگرانی بجایی دارد که بر اساس آن مدعی است شرکت‌های بیمه بر اساس لیستی که برای بیمه مرکزی رد می‌کنند نباید از یک حد تعیین شده‌ای کمتر، درآمد کسب کنند.»

ولیپوری در ادامه توضیحات خود با اشاره به اینکه استارتاپ‌ها برای رفع نگرانی شرکت‌های بیمه محل تخفیف را از جریان درآمدی شرکت‌های بیمه تامین نخواهند کرد، گفت: «در جریان ارائه تخفیفات از طرف استارتاپ‌ها از آنجایی که تامین بودجه تخفیف از داخل استارتاپ انجام می‌شود، این نوع از نگرانی محلی از اعراب پیدا نخواهد کرد.»

به گفته او با وجود پیگیری‌های مستمر استارتاپ‌های صنعت بیمه و تعامل مستمر با بیمه مرکزی در نهایت درک مشترکی از موضوع ایجاد نشد. از سویی دیگر با وجود همه تلاش‌های انجام شده در نهایت با تغییر رئیس کل بیمه مرکزی همه ماجرا به نقطه قبل از رایزنی‌ها بازگشست.

مدیرعامل ازکی در ادامه توضیحات خود با تاکید بر اینکه تغییرات در روند کاری بیمه مرکزی این نیاز را ایجاد کرده که از ابتدا توضیحات استارتاپ‌ها ارائه شود، گفت: «فعلا هیچ مذاکره مستقیمی با بیمه مرکزی بعد از ارائه این بخشنامه انجام نشده است. همچنین بیمه با همان نرخ تعیین شده و بدون هیچ تخفیفی در سایت برای فروش ارائه می‌شود.»

حذف تخفیفات به گفته ولی‌پور در شرایطی انجام شده که این روش یکی از ارکان اصلی است که بر اساس آن روند مارکتینگ استارتاپ‌ها پیش می‌رود. اما توقف استفاده از این تخفیفات صرفا به دلیل برقراری ارتباط موثر با بیمه مرکزی انجام شده است.

مدیرعامل ازکی همچنین با تاکید بر اینکه تلاش‌ استارتاپ‌های حوزه بیمه در این راستا است که فضای برخورد بخشنامه‌ای از بین برود، گفت: «خواسته ما همواره تعامل دوسویه و بررسی مسائل توسط بخش استارتاپی و بیمه مرکزی بوده است. برخوردهای یک سویه و بخشنامه‌هایی از این دست مشکلات این حوزه را حل نخواهند کرد.»

او با انتقاد از اینکه بعد از روی کار آمدن مدیرکل جدید بیمه مرکزی همچنان هیچ تعامل و جلسه مشترکی برای بررسی موضوعات برگزار نشده، گفت: «انتظار می‌رفت ابتدا تحلیل و بررسی دو سویه انجام شود و در مراحل بعد تصمیمات ارئه شود که متاسفانه این روند شکل نگرفت.»

مانع تراشی کسب‌وکارهای سنتی

پیش از این در صنایعی دیگر هم با حرکت به سمت تکنولوژی و مدرن شدن ارائه خدمات شاهد اعتراض ارائه دهندگان خدمات سنتی بوده‌ایم. این نوع مواجهه از انقلاب صنعتی تا همین روزها که خدمات آنلاین حمل‌ونقل در جهان و ایران برای اولین بار ارائه شد وجود داشته است.

اما آیا درباره اینشورتک‌ها یا استارتاپ‌های صنعت بیمه هم همین ماجرا تکرار شده و حضور و نفوذ بخش سنتی این کسب‌وکار منجر به تصمیمات ناگهانی از طرف بیمه مرکزی شده است؟

مدیرعامل ازکی در پاسخ به این پرسش با اشاره به تجربیاتی داخلی و جهانی مواجهه با تکنولوژی در ادوار گذشته تا امروز، گفت: « طبیعتا بخشی از ماجرایی که در حال حاضر شکل گرفته به دلیل نفوذ نماینده‌های بیمه‌ای است که با سیستم آف‌لاین کار می‌کنند.»

به گفته ولی‌پوری نمی‌توان نقش تحرکات و لابی‌گری‌های این بخش را نادیده گرفت و طبیعتا اقداماتی هم از طرف آنها انجام شده است.

بیمه مرکزی؛ رگولاتور یا نماینده کسب‌وکار سنتی؟

بیمه مرکزی به مانند بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و دارایی، وزارت بهداشت یا هر نهاد حاکمیتی دیگر در جریان حرکت بخش خصوصی به عنوان یک رگولاتور تعریف شده است. در واقع نهادی که نه تنها مانع‌تراشی نمی‌کند، بلکه در تلاش برای تنظیم‌گری قوانین است تا بخش خصوصی با آسودگی خاطر به توسعه کلان کشور کمک کند.

آیا بیمه مرکزی هم در این راستا پیش رفته یا صرفا به بهانه رگولاتوری که بی‌شباهت به عملکرد دیگر نهادهای بالادستی هم نیست گاهی بخشنامه منتشر کرده تا تحولی را متوقف کند؟

نگاه فعالان صنعت اینشورتک به این موضوع مبتنی بر همکاری و رگولاتوری بوده است. ولی‌پوری با اشاره با تاکید بر ضرورت حضور بیمه مرکزی به عنوان رگولاتور این صنعت در پاسخ به این پرسش که آیا تا امروز بیمه مرکزی رگولاتوری توسعه‌طلب بوده یا خیر، گفت: «اقتصاد کشور امروز به طور جدی نیازمند حرکت به سمت کسب‌وکارهایی است که ظرفیت مقیاس‌گیری دارند.»

او در ادامه توضیحات خود گفت: «در نظر گرفتن نفع عمومی مردم و جامعه به توسعه کسب‌وکارهای نوین منجر می‌شود. این امکان وجود دارد که با مقیاس گرفتن کسب‌وکارهای جدید، سنتی‌ها در مواردی متضرر شوند یا سود کمتری به دست آورند. اما در نهایت این جامعه است که در این جریان سود و نفع بیشتری به دست خواهد آورد.»

در چنین شرایطی به باور ولی‌پوری رگولاتور باید با رویکرد توجه به نفع مردم شرایط را بررسی کند. شکل‌دهی به بهره‌وری بالا که منجر به سود نهایی برای اقتصاد کلان کشور خواهد شد هم باید در اولویت باشد.

او در ادامه توضیحات خود در انتقاد از عملکرد بیمه مرکزی بار دیگر تاکید کرد که همچنان بعد از روی کار آمدن رئیس جدید بیمه مرکزی هیچ جلسه مشترک و مذاکره‌ای انجام نشده است.

استارتاپ‌های صنعت بیمه در حکم بازوی کمکی

«محمدرضا برزگری» مدیرعامل کارگزاری برخط همپاد (آیتول) نیز در واکنش به تصمیم بیمه مرکزی به دیجیاتو گفت: «بیمه مرکزی به عنوان یک نهاد ناظر نقش مهم و قابل توجهی در این صنعت دارد. تحول دیجیتال و حمایت از استارتاپ‌ها هم بر خلاف عملکرد این نهاد در گفت‌وگوهای مشترک همواره مهم اعلام شده است.»

مدیرعامل همپاد، استارتاپ‌های حوزه بیمه را به دور از حمایت‌های بیمه‌مرکزی توصیف کرد و گفت: «این در حالی است که استارتاپ‌های حوزه بیمه ارزشی به این بازار اضافه می‌کنند و نه اینکه درآمد گروهی را کم یا حذف کنند.»

او در پاسخ به این پرسش که آیا اینشورتک‌ها رقیب بیمه‌های سنتی هستند، گفت: «این یک تصور نادرست است که منجر به همین روند فعلی هم شده است. این در حالی است که استارتاپ‌های حوزه بیمه خود بخشی از شبکه فروش هستند.»

نگاه سنتی و سدی در مسیر توسعه

به باورز برزگری نگاه سنتی منجر به مشکلاتی این چنینی شده است. این در حالی است که نگاه استارتاپ‌ها به صنعت بیمه نگاهی همراه با بالندگی است.

او در پاسخ به این پرسش که این رویکرد سنتی چقدر منجر به توقف یا تغییر مسیر استارتاپ‌های حوزه بیمه خواهد شد، گفت: «این روند را در جریان کسب‌وکارهای نوآورانه در صنایع دیگر هم شاهد بوده‌ایم. اما در نهایت آنچه شکل گرفت قرار گرفتن در یک مسیر و رشد بر اساس نوآوری است.»

مدیرعامل همپاد با تاکید بر اینکه استارتاپ‌های صنعت بیمه بین دغدغه‌های صنعت بیمه مورد توجه قرار نگرفته است، گفت: « همچنان برنامه ما این است که بر اساس چارچوب و روال قانونی برنامه کاری خود را پیش ببریم.»

او درباره تخفیفاتی که در سایت هم ارائه شده به محدوده قانونی آن اشاره کرد و گفت: «بر اساس محدوده قانونی بیمه مرکزی ارائه تخفیف 2 و نیم درصدی منع نشده است. این البته به شرطی است که شرکت‌های بیمه هم در این مسیر قرار بگیرند که ما هم بر اساس آن پیش رفتیم.»

در همین روند رویکرد رگولاتوری نیز به طور جدی مورد توجه است. اما همچنان سوال اینجاست که آیا بیمه مرکزی در نقش رگولاتور آن طور که باید عمل کرده است؟ برزگر در پاسخ به این پرسش گفت: «بین بازار و رگولاتوری فاصله‌ای ایجاد شده است.»

او با تاکید بر اینکه بیمه مرکزی باید هرچه سریعتر و دقیق‌تر به این حوزه ورود کند، گفت: «همچنین جایگاه جهت دهی از طرف بیمه مرکزی، دفاع از مشاعات اقتصادی و به تعامل بین نقش‌آفرینان این صنعت کمک کند.»

مدیرعامل همپاد همچنین بر این باور است که رگولاتوری بیمه مرکزی نیاز و البته ضرورت است اما ساختار نوآورانه و جدید باید از طرف رگولاتوری مورد توجه قرار بگیرد.

صنعت کاغذی بیمه به تکنولوژی تن می‌دهد

عصر جدید و خرد شدن چرخ دنده‌ها را چارلی چاپلین انگار برای همه دوران بشر ثبت کرد. از آن روز که کارگرهای کارخانه با مدرن شدن صنعت دلواپسی بیکار شدنشان را داشتند تا امروز که مخالفان تاکسی اینترنتی در برخی کشورها همه توان خود را برای توقف تکنولوژی به میدان آوردند هنوز یک اصل تغییر نکرده است!

نوآوری قرار نیست جای هیچکس را تنگ کند با کسب‌وکاری را از میدان به در کند. نوآوری آغازی است برای زندگی ساده‌تر. مدیران بیمه مرکز هم شاید اگر از پشت انبارهای کاغذی خود خارج شوند و تعامل و گفت‌وگو را برای توسعه تکنولوژی اصل قرار دهند، دیگر هیچ بخشنامه‌ای برای تغییر لازم نیست.

نیاز صنعت امروز بیمه پذیرش اینشورتک به معنای واقعی آن و با همه ابعاد و زوایای نوآورانه است. عدم پذیرش آن اما ثمری نخواهد داشت مگر تغییر سبک از آفلاین به آنلاین. این قطعا اینشورتک نیست و با افزایش اختیارات استارتاپ‌های صنعت بیمه شاهد ورود هوش‌مصنوعی، بلاکچین و دیگر بخش‌های انقلاب صنعتی چهارم به این صنعت خواهیم بود.

هرچند فعلا باید در انتظار رویکرد بیمه مرکزی و اولین نشست و تعامل با استارتاپ‌های این صنعت باشیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی