ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فسیل سالم یک دایناسور
علمی

کشف فسیل سالم پای یک دایناسور از زمان برخورد سیارک به زمین

سیارکی بزرگ میلیون‌ها سال قبل ظاهرا با برخورد به زمین به زندگی دایناسورها پایان داده است و حالا فسیل سالم پای دایناسوری با قدمت احتمالی ده‌ها میلیون سال در داکوتای آمریکا کشف شده است. فسیل‌ها ...

نیما جلالی
نوشته شده توسط نیما جلالی | ۱۸ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۲:۳۶

سیارکی بزرگ میلیون‌ها سال قبل ظاهرا با برخورد به زمین به زندگی دایناسورها پایان داده است و حالا فسیل سالم پای دایناسوری با قدمت احتمالی ده‌ها میلیون سال در داکوتای آمریکا کشف شده است.

فسیل‌ها راهنمایانی هستند که به ما از تاریخ گذشته زمین و اتفاقاتی که در دوران ماقبل تاریخ رخ می‌داده خبر می‌دهند. به‌تازگی فسیل سالم دایناسور جدیدی کشف شده که به‌طور شگفت‌انگیزی دست نخورده باقی مانده و احتمالا در همان زمان برخورد سیارک بزرگ به زمین کشته شده است.

فسیل‌ها واقعا شگفت‌انگیز هستند و با اکتشاف انواع مختلف آن‌ها، می‌توان بیش از پیش با دنیای ماقبل تاریخ آشنایی پیدا کرد. مدتی پیش فسیل کوچک‌ترین دایناسور در صمغ درختی با قدمت 100 میلیون سال کشف شده بود. اکنون یک فسیل شگفت‌انگیز دیگر از دایناسوری شناسایی شده که به طرز عجیبی سالم است.

فسیل سالم دایناسور کشف شده در داکوتای شمالی آمریکا

فسیل سالم یک دایناسور

به گزارش منبع، اخیرا فسیل سالمی از یک دایناسور کشف شده است. محل شناسایی این فسیل از مجموعه گسترده فسیل‌های «تانیس» بوده و این یک قدم بزرگ دیگر در کشف فسیل‌ها محسوب می‌شود. این فسیل جدید که به‌تازگی شناسایی شده حتی تجزیه نشده و این پیکر حتی هنوز دارای پوست است.

موجودات مجموعه تانیس در روز برخورد سیارک بزرگ طی میلیون‌ها سال پیش کشته شده‌اند. برخورد آن سیارک منجر به دفن شدن موجودات آن محل در زیر خاک شد و حالا نتیجه این اتفاق پس از میلیون‌ها سال قابل مشاهده است.

جالب است بدانید در محل‌های دیگر زمین حتی فسیل دایناسورهایی که چند هزار سال قبل از انقراض دایناسورها می‌زیستنده‌اند بسیار سخت خواهد بود. با این حال فسیل‌های موجود در مجموعه تانیس از زمان به وقوع پیوستن انقراض دایناسورها تبدیل به فسیل‌شده‌اند و این بی‌نظیر است.

گفته می‌شود که فسیل سالم پیدا شده از دایناسور مذکور، مربوط به گونه «تسیلوسور» بوده که دانشمندان تا به حال جزئیاتی از پوست این گونه در اختیار نداشته‌اند. تسیلوسورها بر خلاف دیگر هم‌نوعان خود دارای پر نبوده‌اند. ظاهرا این گونه از پوستی مانند مارمولک‌ها بهره می‌برده است.

مشخص نیست که قدم بعدی در اکتشاف این فسیل شگفت‌انگیز چیست. این فسیل جدید اما پایان ماجرای تانیس نیست؛ بلکه فسیل‌های متنوع دیگری از دایناسورها، ماهی‌ها و لاک‌پشت‌های آن زمان موجود هستند. با این وجود فسیل پای دایناسور مورد اشاره نسبت به نمونه‌های دیگر متفاوت است.

میلیون‌ها سال پیش که سیارکی غول‌پیکر با عرض 12 کیلومتری به زمین برخورد کرد، شروعی بر پایان سلطنت دایناسورها رقم خورد. محل برخورد این سیارک در نزدیکی شبه جزیره یوکاتان در خلیج مکزیک ذکر می‌شود.

درست است که موجودات ساکن تانیس حدود 3000 کیلومتر با محل برخورد سیارک فاصله داشته‌اند، اما انرژی آزاد شده پس از برخورد به حدی زیاد بوده که حتی این موجودات به شکل فجیعی مرده‌اند.

نظر شما در مورد این فسیل چیست؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی