ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

حذف دفاتر اسناد رسمی از فرایند انتقال مالکیت
خودرو

چالش های اخذ مالیات خودرو با فرایند جدید نقل و انتقال و شماره گذاری

همانطور که در جریان هستید، دولت اخیرا سعی کرده است تا با راه‌اندازی سامانه امور مالیاتی و حذف دفاتر اسناد رسمی از فرایند انتقال مالکیت وسایل نقلیه به نفع مردم عمل کند. با این حال ...

دلارام شرف الدین
نوشته شده توسط دلارام شرف الدین | ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۷:۴۵

همانطور که در جریان هستید، دولت اخیرا سعی کرده است تا با راه‌اندازی سامانه امور مالیاتی و حذف دفاتر اسناد رسمی از فرایند انتقال مالکیت وسایل نقلیه به نفع مردم عمل کند. با این حال هنوز نقص‌هایی در سامانه مشاهده می‌شود که باید در اسرع وقت آن‌ها را برطرف کرد. مثلا نحوه محاسبه مالیات خودرو (داخلی و لوکس) هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و سازمان مبنای معینی را برای آن تعیین نکرده است، از سوی دیگر هزینه های مربوط به نقل و انتقال خودرو نیز چندان کاهش نیافته است و تنها پس از پرداخت مالیات مربوطه، اجازه ثبت درخواست برای نوبت دهی مراکز تعویض پلاک صادر می شود.

پلیس و سازمان ثبت اسناد بیش از یک دهه است که درباره مبحث انتقال خودرو با یکدیگر اختلاف دارند. حال دولت با راه‌اندازی سامانه امور مالیاتی، آب پاکی روی دست هر دو نهاد ریخته و حق دریافت هزینه‌ها را از آن‌ها سلب کرده است. حذف دفاتر اسناد رسمی از فرایند انتقال مالکیت وسایل نقلیه رسمی شد.

بدین ترتیب سازمان امور مالیات تمام هزینه‌های مربوط به انتقال سند مالکیت خودرو، اعم از حق التحریر، حق الثبت، هزینه صدور الکترونیکی سند رسمی و غیره را از طریق سامانه مذکور به طور مستقیم دریافت می‌کند.

مالکان خودرو از این به بعد باید پیش از اقدام به تعویض پلاک و انتقال مالکیت، به سامانه امور مالیاتی مراجعه و هزینه‌های مربوطه را پرداخت نمایند. این کار ضمن صرفه‌جویی در وقت و انرژی، امکان فرار مالیاتی را از سودجویان گرفته و احتمال تضییع وجوه دولتی را به طور چشمگیری کاهش می‌دهد.

عدم نیاز به مراجعه به دفاتر اسناد رسمی برای انتقال مالکیت خودرو

سازمان امور مالیاتی میزان مالیات را مشخص می‌کند، ولی چگونگی محاسبه آن اصلا شفاف نیست. ناگفته نماند که دفاتر اسناد رسمی نیز در گذشته رقم خاصی را برای محاسبه میزان مالیات ارائه نمی‌دادند. اما لااقل شبیه‌سازهایی وجود داشت که افراد با مراجعه به آن می‌توانستند تخمینی از رقم مالیات خودروی خویش را به دست آورند. هرچند که این تخمین نیز بر مبنای نرخ های اسمی بود نه واقعی.  

نکته دیگر این که حذف دفاتر اسناد رسمی از پروسه انتقال مالکیت خودرو به هیچ وجه به معنی کاهش هزینه‌های مربوطه نیست. مالکین به جای مراجعه به این دفاتر، تا ریال آخر هزینه‌ها را از طریق سامانه امور مالیاتی پرداخت می‌کنند و تنها در این صورت نوبت‌دهی جهت تعویض پلاک برای آن‌ها فعال می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی