ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ویژگی‌های که می‌توانند iOS 16 را به سیستم عامل کامل‌تری تبدیل کنند

چند روز پیش اپل از برگزاری کنفرانس توسعه‌دهندگان WWDC 2022 در خرداد ماه خبر داد؛ رویدادی که بطور سنتی محل معرفی جدیدترین نسخه سیستم عامل‌های کوپرتینویی‌هاست. بنابراین امسال باید منتظر معرفی iOS 16 به همراه ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ | ۲۲:۰۰

چند روز پیش اپل از برگزاری کنفرانس توسعه‌دهندگان WWDC 2022 در خرداد ماه خبر داد؛ رویدادی که بطور سنتی محل معرفی جدیدترین نسخه سیستم عامل‌های کوپرتینویی‌هاست. بنابراین امسال باید منتظر معرفی iOS 16 به همراه iPadOS 16 و watchOS 9 باشیم که مهم‌ترین آن‌ها iOS 16 است. در این مطلب می‌خواهیم به سراغ قابلیت‌هایی برویم که اپل می‌تواند با آن‌ها سیستم عاملش برای آیفون‌ها را کامل‌تر کند.

با نزدیک شدن به برگزاری رویدادهای اپل، بازار شایعات درباره محصولات و نرم افزارهای موجود در آن‌ها داغ می‌شود و منابع مختلف شروع به انتشار اطلاعات جدید می‌کنند. هنوز چنین وضعیتی برای WWDC 2022 پیش نیامده ولی این موضوع مانع از رویاپردازی‌مان درباره سیستم عامل بعدی کوپرتینویی‌ها نمی‌شود. به همین دلیل می‌خواهیم به سراغ قابلیت‌هایی موردعلاقه‌مان برای iOS 16 برویم که البته تضمینی برای افزودن آن‌ها به سیستم عامل آیفون وجود ندارد.

ویژگی‌هایی که امیدواریم به iOS 16 اضافه شوند

در ادامه به سراغ 8 قابلیتی می‌رویم که شاید اپل آن‌ها را به نسخه بعدی سیستم عامل خود برای آیفون‌ها اضافه کند.

ویجت‌های تعاملی

اپل با معرفی iOS 14، تغییرات اساسی در ویجت‌ها ایجاد کرد و حالا انعطاف‌پذیری بیشتری دارند. با این حال هنوز ویجت‌ها در iOS جای کار دارند. در حقیقت اگرچه اطلاعات روی ویجت‌ها آپدیت می‌شوند، اما اگر یک ویجت را انتخاب کنید، برنامه‌ای که به آن وابسته است، باز می‌شود. در حقیقت نمی‌توانید با ویجت تعاملی داشته باشید.

این موضوع برای برخی ویجت‌ها آزاردهنده است، برای مثال در برنامه‌هایی مانند اپل موزیک این موضوع بیشتر خودش را نشان می‌دهد. ویجت اپل موزیک در اندروید کنترلرها را در اختیار قرار می‌دهد، اما در iOS برنامه‌اش را باز می‌کند.

اگرچه افزودن کنترلرها به ویجت‌ها می‌تواند دردسرهای خودش را داشته باشد و برای مثال با لمس تصادفی یک عملکرد را متوقف کنید، اما مزایای آن بیشتر است. بنابراین امیدواریم اپل در نسخه بعدی iOS توجه ویژه‌ای به ویجت‌ها و عملکردشان نشان دهد.

iOS 16

نمایشگر همیشه روشن

چندین سال می‌شود که اپل به سراغ نمایشگر OLED برای آیفون‌ها رفته اما هنوز خبری از یکی از ویژگی‌های کاربردی این نمایشگرها برای گوشی‌های کوپرتینویی‌ها نیست: نمایشگر همیشه روشن یا AOD. این قابلیت مدت‌هاست که در گوشی‌های اندرویدی وجود دارد و کاربران از طریق آن به اطلاعات مفیدی دست پیدا می‌کنند.

اگرچه شاید کاربران درباره کاهش شارژدهی باتری یا پیکسل سوختگی نگران باشند، اما می‌توان آن را به صورت یک ویژگی اختیاری منتشر کرد تا کاربران قادر به غیرفعال کردن آن باشند. علاوه بر این، اپل این ویژگی را برای ساعت هوشمندش که باتری کوچکتری دارد، منتشر کرده بنابراین نباید برای آیفون مشکلی ایجاد کند.

با نمایشگر همیشه روشن می‌توان به اطلاعات مفیدی مانند زمان، تاریخ و حتی آب و هوا دسترسی پیدا کرد و نوتیفیکیشن‌ها را دید، بدون اینکه نیازی به روشن کردن صفحه نمایش باشد. فکر نمی‌کنیم این ویژگی خواسته زیادی برای سال 2022 و آیفون‌های مجهز به نمایشگر OLED باشد و اپل می‌تواند به راحتی آن را به سیستم عاملش اضافه کند.

iOS 16

بازطراحی App Library

App Library یک ایده کاربردی است که با iOS 14 معرفی شد و می‌توانید برنامه‌هایی را که استفاده چندانی از آن‌ها ندارید، از هوم اسکرین پاک کنید، البته بدون حذف کردن آن‌ها. با وجود چنین موضوعی، قابلیت App Library هنوز جای کار دارد. این ویژگی اپ‌ها را بطور خودکار بر اساس نوع آن‌ها مدیریت می‌کند که همین موضوع می‌تواند به مذاق برخی کاربران خوش نیاید.

علاوه بر این، فولدرها چهار آیکون را نشان می‌دهند که سه مورد آن‌ها بزرگ هستند و با لمس کردن می‌توانید اجرایشان کنید. اما گزینه چهارم خودش می‌تواند شامل چهار آیکون کوچکتر برای چهار برنامه دیگر باشند. بنابراین زمانی که روی آیکون چهارم ضربه می‌زنید، فولدر باز می‌شود. همین ویژگی‌ها می‌توانند کاربران را سردرگم کنند.

در نهایت برنامه‌هایی که درون فولدرها قرار می‌گیرند، برچسبی برای شناسایی ندارند و این موضوع هم می‌تواند تا حدودی دردساز شود. بنابراین اپل می‌تواند با بازطراحی App Library، این قابلیت کاربردی را کاربردی‌تر کند.

iOS 16

گسترش قابلیت تغییر اپ‌های پیش فرض

کاربران از زمان انتشار iOS 14 می‌توانند اپ‌های پیش فرض ایمیل و مرورگر را تغییر دهند، اما این میزان بسیار کم است و کاربران به دنبال جایگزین برنامه‌های بیشتری مانند موزیک و پادکست هستند. یکی دیگر از اپ‌هایی که می‌تواند تغییر کند، Messages است، هرچند چنین چیزی بسیار بعید به نظر می‌رسد. البته اپل می‌تواند کاری کند که سیری، دستیاری صوتی‌اش پیام‌ها را از طریق اپ‌های دیگری مانند واتس‌اپ ارسال کند.

اگرچه امنیت برای اپل اهمیت بالایی دارد و امکان تغییر برخی برنامه‌های پیش فرض برای آن غیرممکن به نظر می‌رسند، اما اپ‌های تقویم، مپس و همچنین آب و هوا می‌توانند گزینه‌های خوبی برای این تغییر باشند.

سایدلود کردن اپ‌ها

به یکی از مهم‌ترین و البته مورد بحث‌ترین ویژگی‌هایی می‌رسیم که مدت‌هاست کاربران می‌خواهند به اکوسیستم گوشی‌های اپل اضافه شود: سایدلود کردن اپ‌ها.

در سیستم عامل مک او اس اپل از Gatekeeper برای اطمینان از امنیت برنامه‌ها و عدم وجود کد مخرب درون آن‌ها استفاده می‌کند. توسعه‌دهندگان برنامه‌ها را ثبت می‌کنند و پس از تایید اپل، امکان توزیع آن‌ها روی وب از طریق روش‌های مختلف وجود دارد.

چنین رویکردی می‌تواند برای iOS هم در پیش گرفته شود و کاربران بتوانند اپ‌ها را خارج از اپ استور هم نصب کنند. البته اگر اپل این استراتژی را در پیش بگیرد، باید توسعه‌دهندگان مراحل فنی بیشتری را طی کنند تا کوپرتینویی‌ها از حفظ امنیت کاربران مطمئن شوند.

اگرچه به نظر می‌رسد اپل می‌تواند دست به چنین کاری بزند، اما چنین چیزی بسیار بعید است. بلکه کشورهای اروپایی این کمپانی را مجبور به سایدلود کردن اپ‌ها کند که در این صورت در iOS 16 هم چنین قابلیتی قرار نمی‌گیرد.

بهبودهای سیری

اپل در سال‌های اخیر بهبودهای زیادی در سیری اعمال کرده، با این حال دستیار صوتی کوپرتینویی‌ها همچنان جای بهبود دارد. طبق اعلام بسیاری از منابع، سیری در مقایسه با گوگل استیستنت عملکرد پایین‌تری دارد و نمی‌تواند با دستیار صوتی غول موتور جستجوی اینترنتی جهان رقابت کند.

بنابراین انتظار می‌رود بهبود سیری در iOS 16 هم ادامه داشته باشد و کوپرتینویی‌ها قابلیت‌های جدیدی به دستیار صوتی‌شان اضافه کنند. همچنین احتمالا سیری سریع‌تر و قدرتمندتر هم می‌شود.

ادغام با برنامه‌های 2FA

زمانی که وارد یک برنامه یا وب‌سایت می‌شوید، یک کد احراز هویت دو مرحله‌ای (2FA) به صورت پیام برایتان ارسال می‌شود، سیستم عامل iOS می‌تواند آن را تشخیص داده و بطور خودکار وارد جای مخصوص آن کند.

این ویژگی باعث صرفه‌جویی در زمان می‌شود و نیازی نیست میان برنامه Messages و اپ یا وب‌سایت مدنظرتان جابجا شوید. با این وجود، این قابلیت محدود به کدهای مبتنی بر پیامک می‌شود که همیشه امن‌ترین روش نیست. برخی حملات می‌توانند پیام‌های مبتنی بر SMS را در معرض خطر قرار دهند.

با توجه به این موضوع، اپل می‌تواند یک فریمورک برای اپ‌های ایجادکننده کدهای یکبار مصرف توسعه دهد تا iOS بتواند کدهای تولیدی توسط آن‌ها را بطور خودکار در جای مخصوص خود قرار دهد.

iOS 16

نمایش درصد باتری در نوار وضعیت

آخرین قابلیتی که اپل می‌تواند به iOS 16 اضافه کند، نمایش درصد باتری در نوار وضعیت یا استاتوس بار بالای آیفون است. از زمانی که اپل به آیفون‌ها فیس آیدی را آورد، کاربران را از دیدن درصد باتری در این نوار محروم کرد، هرچند در کنترل سنتر می‌توان به درصد دسترسی داشت.

وجود ناچ در بالای نمایشگر اگرچه دلیل قابل قبولی برای حذف درصد شارژ باتری به نظر می‌رسد، اما اپل می‌تواند راهی برای برگرداندن این قابلیت به آیفون‌های جدید پیدا کند، مخصوصا اینکه گفته می‌شود در مدل‌های پرو آیفون 14، حفره درون نمایشگر جایگزین ناچ می‌شود.

نزدیک به دو ماه دیگر کنفرانس WWDC 2022 برگزار می‌‎‌شود، بنابراین برای آشنایی با جدیدترین سیستم عامل‌های اپل نباید چندان منتظر بمانیم. البته انتظار داریم در این مدت شاهد انتشار گزارش‌ها و شایعات درباره آن‌ها باشیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی