ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سیارک مشتعل
علمی

دولت آمریکا تایید کرد: شیء آسمانی که سال 2014 در جو زمین سوخت، میان‌ستاره‌ای بود

شهاب سنگی که در سال 2014 در آسمان «پاپوآ گینه نو» دیده شد، در واقع یک شیء پرسرعت از یک سامانه ستاره‌ای دیگر بوده است. اسناد منتشر شده از سوی مرکز فرماندهی فضایی آمریکا (USSC) ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۳:۰۰

شهاب سنگی که در سال 2014 در آسمان «پاپوآ گینه نو» دیده شد، در واقع یک شیء پرسرعت از یک سامانه ستاره‌ای دیگر بوده است. اسناد منتشر شده از سوی مرکز فرماندهی فضایی آمریکا (USSC) ثابت می‌کند که این سیارک در حقیقت یک شیء میان‌ستاره‌ای بوده که از بیرون منظومه شمسی آمده است.

در سال 2019 در مطالعه‌ای ادعا شد که این سیارک به خاطر سرعت بالا و مسیر حرکت خود به احتمال 99 درصد از بیرون منظومه شمسی به ما رسیده، اما این مقاله به خاطر داده‌هایی که به‌صورت محرمانه در اختیار دولت آمریکا قرار داشت، هرگز به همتاداوری نرسید و تایید نشد. حالا دانشمندان مرکز فرماندهی فضایی آمریکا رسما یافته‌های محققان را تایید کرده‌اند.

«جان ای. شاو»، معاون فرمانده USSC در یادداشتی در توییتر اعلام کرد که مطالعه قبلی پیرامون این شهاب سنگ به اندازه کافی دقیق بوده که منشأ حرکت آن به عنوان یک جسم میان‌ستاره‌ای را تایید کند. با این حساب، سیارک سال 2014 به اولین شیء میان‌ستاره‌ای تبدیل می‌شود که تاکنون در منظومه شمسی شناسایی شده است. بر اساس یادداشت USSC، این شیء قدیمی‌تر از سیارک «اوموآموآ» محسوب می‌شود که در سال 2017 شناسایی شد و مجددا سریع‌تر از آن بود که از داخل منظومه شمسی آمده باشد.

تصویر مفهومی سیارکی در حال ورود به زمین

این شیء میان‌ستاره‌ای چقدر سرعت داشت؟

این سیارک کوچک 1.5 متری که در تاریخ 8 ژانویه 2014 (18 دی 1392) به اتمسفر زمین رسید، با سرعتی بالغ بر 210 هزار کیلومتر بر ساعت در درون فضا حرکت می‌کرد؛ سرعتی که بسیار بیشتر از میانگین سرعت حرکت سیارک‌های منظومه شمسی بود.

«امیر سراج»، اخترفیزیکدان نظری دانشگاه هاروارد و نویسنده اصلی مقاله سال 2019 می‌گوید همچنان می‌خواهد مقاله قبلی خود را احیا کند تا جامعه علمی تلاش‌های او و همکارانش را ادامه دهند. از آن‌جایی که این سیارک بر فراز اقیانوس آرام جنوبی شعله‌ور شد، این احتمال وجود دارد که تکه‌های این شیء در آب افتاده باشد.

اگرچه بازیابی تکه‌های این سیارک عملیاتی تقریبا ناممکن است، ولی سراج می‌گوید گفتگو با متخصصان را شروع کرده تا شرایط تشکیل تیمی برای کشف این تکه سنگ‌ها را بررسی کند. او ادامه می‌دهد: «احتمال به دست آوردن اولین تکه‌های یک جسم میان‌ستاره‌ای آن‌قدر هیجان‌انگیز است که باعث می‌شود این موضوع را به‌طور کامل بررسی کنیم و برای بازیابی این سیارک با همه متخصصان اکتشافات دریایی گفتگو انجام دهیم.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی