ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

متا درآمدزایی در پلتفرم متاورسی Horizon را از طریق فروش آیتم‌های مجازی ممکن می‌کند

متا با آزمایش ویژگی‌های جدیدی تلاش دارد تا به سازندگان (Creators) اجازه دهد در پلتفرم متاورس اجتماعی Horizon Worlds کسب درآمد کنند. این پلتفرم هم اکنون در دسترس هدست‌های Quest VR قرار دارد و به ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ | ۰۹:۵۳

متا با آزمایش ویژگی‌های جدیدی تلاش دارد تا به سازندگان (Creators) اجازه دهد در پلتفرم متاورس اجتماعی Horizon Worlds کسب درآمد کنند. این پلتفرم هم اکنون در دسترس هدست‌های Quest VR قرار دارد و به زودی برای کاربران موبایل هم منتشر می‌شود.

با وجود این ویژگی‌ها، برخی سازندگان Horizon می‌توانند آیتم‌ها و افکت‌های مجازی که ایجاد می‌کنند را به دیگران بفروشند. به گفته «میگان فیتزجرالد»، مدیر بازاریابی محصول Horizon ایده اصلی متا این است که سازندگان بتوانند همه چیز، از دسترسی VIP به یکی از بخش‌های دنیای خود گرفته تا اقلام مجازی مانند جواهرات یا یک توپ بسکتبال خاص را به سایر کاربران بفروشند.

علاوه بر این، متا یک صندوق 10 میلیون دلاری ایجاد کرده تا به سازندگانی که جذاب‌ترین دنیاها را ایجاد کرده‌اند، پاداش بدهد.

سهم دریافتی متا از سازندگان پلتفرم متاورس Horizon

پلتفرم متاورس

البته باید به این نکته هم اشاره کرد که متا همچنان سهم تقریبا کوچکی از سازندگانی که قصد فروش داشته باشند، دریافت می‌کند. متا در پلتفرم‌هایش مانند Quest Store برای محتواهای VR، سهم 30 درصدی برمی‌دارد. پس از برداشت چنین کارمزدی از سوی متا، 25 درصد دیگر از قیمت باقی مانده برداشته می‌شود. برای مثال اگر آیتمی با قیمت 1 دلار فروخته شود، کارمزد پلتفرم 0.30 دلار می‌شود و سپس کارمزد پلتفرم Horizon برابر 0.17 دلار خواهد بود. در نهایت 0.53 دلار به سازنده می‌رسد، البته مالیات هم از آن کم خواهد شد.

پلتفرم متاورس

با این حال، متا که تاکنون چندین بار نرخ بهره 30 درصدی اپل برای اکوسیستم آیفون را غیرمنطقی خوانده، حالا ادعا دارد که سهم دریافتی آن‌ها از سازندگان بسیار رقابتی و بر اساس بازار تنظیم شده است.

از سوی دیگر، متا در حال راه‌اندازی یک برنامه با جایزه است تا سازندگان پلتفرم خود را تشویق کند که از ابزارهای آن استفاده کنند و دنیای خود را بسازند. این پاداش‌ها مشمول کارمزد نخواهند بود و به طور کامل پرداخت خواهند شد. به گفته «ویوک شرما»، معاون Horizon برنده مسابقه بر اساس تعاملی که دنیای او دریافت می‌کند، انتخاب خواهد شد.

با این وجود، متا اولین پلتفرم اجتماعی مجازی محسوب نمی‌شود که قصد دارد امکان کسب درآمد را برای کاربران خود فراهم کند، زیرا دو پتلفرم Roblox و Rec Room به سازندگان خود اجازه داده‌اند تا اقلام ساخته شده توسط خودشان را بفروشند. Roblox با استفاده از این مدل به خوبی توانسته تجارت خود را ایجاد کند و Rec Room نیز به سرعت در حال رشد است و تمرکز خود را روی کسب درآمد سازندگان گذاشته است.

اواخر سال 1400 در گزارشی مشخص شد که تعداد کاربران پلتفرم متاورسی Horizon Worlds به بیش از 300 هزار کاربر فعال رسیده است و در زمانی کمتر از سه ماه تعداد کاربرانش حدود 10 برابر افزایش پیدا کرده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی