ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

همکاری نیسان و ناسا در زمینه فناوری باتری
تکنولوژی

همکاری نیسان و ناسا برای ساخت باتری خودروهای برقی با زمان شارژ 15 دقیقه‌ای

نیسان به جمع خودروسازان بزرگی پیوسته که در حال مشخص کردن مسیر نسل بعدی فناوری باتری هستند. از همین رو این شرکت در نظر دارد کارخانه‌ای اختصاصی تاسیس کند و در صورت امکان با کمک ...

آرش تهرانی
نوشته شده توسط آرش تهرانی | ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ | ۰۸:۳۰

نیسان به جمع خودروسازان بزرگی پیوسته که در حال مشخص کردن مسیر نسل بعدی فناوری باتری هستند. از همین رو این شرکت در نظر دارد کارخانه‌ای اختصاصی تاسیس کند و در صورت امکان با کمک ناسا یک باتری برای خودرو‌های برقی بسازد که زمان شارژ آن تنها برابر با 15 دقیقه‌ باشد.

این کمپانی باتری‌های ارزان‌تر حالت جامد یا solid-state را یکی از پایه‌های اصلی استراتژی خود تلقی می‌کند و اکنون طبق گزارشات ناسا هم قرار است برای به واقعیت تبدیل کردن این فناوری با نیسان همراه شود.

باتری‌های حالت جامد به علت دارا بودن تراکم انرژی بالاتر، هزینه‌های کمتر و پتانسیل برای پایین آوردن زمان شارژ، جایگزین امیدوارکننده‌ای برای باتری‌های لیتیوم یونی به شمار می‌روند. حال نیسان در نظر دارد تا در همه‌چیز، از سدان‌های خانوادگی گرفته تا وانت‌های پیکاپ از باتری‌های مذکور استفاده کند.

گفتنی است که نیسان و ناسا در این راه تنها نیستند و فولکس‌واگن هم به همراه استارتاپ کوانتوم‌اسکیپ در حال کار روی پروژه مشابهی است و شرکت‌های تویوتا و پاناسونیک نیز در همکاری با یکدیگر اهداف مشترکی را دنبال می‌کنند. همچنین شرکت فورد نیز در سال گذشته با افتتاح یک مرکز تحقیقاتی 185 میلیون دلاری برای توسعه و تولید باتری‌های حالت جامد رسما وارد این حوزه شد.

همکاری نیسان و ناسا در زمینه فناوری باتری

رویکرد آتی نیسان در خصوص باتری‌های حالت جامد

کارخانه تولیدی نمونه‌های اولیه از باتری‌های حالت جامد نیسان در مرکز پژوهشی کاناگاوا، واقع در جنوب توکیو راه‌اندازی خواهد شد. محققین و مهندسین این کمپانی قرار است خط تولید باتری‌های مذکور را تا سال 2024 به مرحله بهره‌برداری برسانند و سپس نخستین خودرویی که از باتری حالت جامد استفاده می‌کند را تا سال 2028 روانه بازار کنند.  

نیسان بر این باور است که در زمان فعلی باتری‌های حالت جامد به ازای هر کیلووات 75 دلار هزینه دارند اما این هزینه در سال 2028 باید تا حدود 65 دلار به ازای هر کیلووات کاهش بیابد. هزینه‌ای که همین حالا تقریبا با ساخت یک خودروی بنزینی برابری می‌کند.

لازم به ذکر است که نقش ناسا در همکاری با نیسان به معماری باتری‌های حالت جامد ارتباط دارد. طبق گزارش اسوشیتدپرس، پژوهشگران ناسا و نیسان طی همکاری در دانشگاه کالیفرنیا سعی دارند یک باتری با نصف اندازه باتری‌های به کار رفته در خودروهای برقی کنونی بسازند که زمان شارژ کامل آن تنها 15 دقیقه باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی