ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تاتا نانو اسپیشال ادیشن
اخبار خودرو

نسخه آپشنال ارزان ترین خودرو جهان؛ تاتا نانو اسپیشال ادیشن ۱۰۰ میلیون تومانی

شرکت هندی تاتا خودروی Nano را به امید استقبال گرم از سوی هم‌وطنان خود روانه بازار کرد. اما علیرغم قیمت پایین و افزودن تدریجی امکانات متعدد، نانو هرگز نتوانست به عنوان یک خودروی اقتصادی جلب‌توجه ...

دلارام شرف الدین
نوشته شده توسط دلارام شرف الدین | ۲۴ فروردین ۱۴۰۱ | ۲۰:۳۰

شرکت هندی تاتا خودروی Nano را به امید استقبال گرم از سوی هم‌وطنان خود روانه بازار کرد. اما علیرغم قیمت پایین و افزودن تدریجی امکانات متعدد، نانو هرگز نتوانست به عنوان یک خودروی اقتصادی جلب‌توجه کند. تاتا نانو اسپیشال ادیشن آخرین تلاش کمپانی هندی برای جذب مشتریان بود، خودرویی ۳۰۰۰ دلاری (کمتر از یکصد میلیون تومانی)‌ که البته در بازار چندان موفق ظاهر نشد.

نمایی از تاتا نانو اسپیشال ادیشن

تاتا نانو اسپیشال ادیشن با قیمت 3000 دلار، ارزان‌ترین خودروی جهان به حساب می‌آید که انتظار می‌رفت به موفقیت مشابه با فولکس‌واگن بیتل دست پیدا کند. شرکت Tata همچنین فروش سالانه حداقل 200 هزار دستگاه را برای نسخه فول آپشن Nano Special Edition پیش‌بینی می‌کرد. ولی صرفه‌جویی بیش‌ازحد در ساخت و قیمت پایین محصول، سرانجام خوشایندی را به همراه نداشت.

تاتا نانو اسپیشال ادیشن به معنای واقعی کلمه، یک خودروی اقتصادی بود، به حدی که ضرب‌المثل انگلیسی «آن‌قدر ثروتمند نیستم که بخواهم جنس ارزان بخرم» در مورد آن صدق می‌کرد!

درهای خودرو به نازکی کاغذ بوده و هیچ بازدارنده‌ای نداشتند، یعنی در هنگام باز بودن، همانند باله ماهی مدام به این‌سو و آن‌سو می‌رفتند. نسخه‌های اولیه دارای معایب دیگری نیز بودند که از جمله آن‌ها می‌توان به استفاده از چرخ‌های سه مهره‌ای (به‌جای چهار مهره)، نبود تهویه مطبوع و باز نشدن شیشه عقب اشاره کرد.

تاتا نانو اسپیشال ادیشن
درون کابین خودروی نانو اسپیشال ادیشن

البته مدل‌های 2012 و 2013 (نسخه LX) با امکانات رفاهی و تجهیزات بیشتری عرضه شدند. این نسخه ویژه همچنین از رنگ‌بندی جذاب وزنده‌تری برخوردار بود و کیفیت رنگ کاملا به چشم می‌آمد. در ضمن، سیستم استریو بلاوپانکت تا حدی تجربه رانندگی را نسبت به زمانی که تنها سروصدای موتور دو سیلندره مزاحم راننده بود، بهبود بخشید.

 با این حال، بدنه هنوز نازک بود و استحکام خاصی نداشت. از کیفیت کیسه هوا و کمربند ایمنی نمی‌توان صحبت کرد، چون هیچ راننده‌ای جرأت نداشت حتی به یک دوچرخه برخورد کند! این ماشین اصلا برای رانندگی در بزرگراه‌های میان ایالتی 80 مناسب نبود و با توجه به قدرت 38 اسب بخاری٬ شتاب صفر تا 100 آن به 30 ثانیه زمان احتیاج داشت. تاتا می‌خواست با استفاده از چرخ‌های آلیاژی 12 اینچی،جلوه خاصی را به خودرو ببخشد، غافل از اینکه هر جلوه خاصی لزوما زیبا و کاربردی نیست.

تاتا نانو اسپیشال ادیشن
نمای جانبی از نسخه اسپیشال نانو

تاتا چند نمونه اولیه از نانو اسپیشال ادیشن با موتورهای سه سیلندره را در بازار اروپا به نمایش گذاشت. ولی در آنجا نیز نتوانست توجه لازم را به دست آورد.

با این وجود، هر شکست یک پله به سمت موفقیت است. تاتا با عرضه نانو اسپیشال ادیشن توانست صنعت خودروسازی هندوستان را به جهانیان نشان دهد و با گذشت زمان، به یکی از موفق‌ترین کشورهای نیمکره شرقی در حوزه ساخت خودرو تبدیل شود. خودروی Tata Nano Special Edition در حقیقت راه را برای رشد خودروسازی هندوستان باز کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی