ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

قدیمی‌ترین شواهد از تقویم باستانی 260 روزه تمدن مایا در گواتمالا کشف شد

باستان شناسان در هرم‌های مایا که در شمال گواتمالا واقع شده‌اند، به قدیمی‌ترین شواهد از تقویم مایا دست یافتند که گفته می‌شود منشاء آن‌ها به بیش از 2000 سال قبل برمی‌گردد. محققان در میان آوارهای ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۷:۳۰

باستان شناسان در هرم‌های مایا که در شمال گواتمالا واقع شده‌اند، به قدیمی‌ترین شواهد از تقویم مایا دست یافتند که گفته می‌شود منشاء آن‌ها به بیش از 2000 سال قبل برمی‌گردد.

محققان در میان آوارهای مدفون شده زیر یکی از هرم‌های مایا، نقاشی‌های دیواری پیدا کرده‌اند که روی آن‌ها تصاویری از انسان‌ها، خدایان مختلف و نمادها کشیده شده است. گفته می‌شود زمان ساخت آن‌ها به 300 تا 200 سال پیش از میلاد برمی‌گردد و تاریخی به نام «7 گوزن» از تقویم 260 روزه Tzolkʼin مایا را نشان می‌دهد.

«دیوید استوارت»، باستان شناس دانشگاه تگزاس، آستین و محقق اصلی این تحقیق توضیح می‌دهد:

«به طور کلی، اعتقاد داشتیم که سیستم تقویم 260 روزه در جای دیگری مانند اوآخاکا (از ایالت‌های مکزیک) آغاز شده باشد. یافته‌های جدید نشان می‌دهند که منشاء اصلی مکان به وجود آمدن این تقویم همچنان نامشخص است.»

تقویم Tzolkʼin در یک چرخه 260 روزه، 13 عدد را با 20 روز نامگذاری شده ترکیب می‌کند و در آن هفته یا ماه وجود ندارد. برخی از گروه‌ها همچنان از این تقویم مایا استفاده می‌کنند.

قدیمی‌ترین نسخه شناخته شده از تقویم مایا

در سال 2011 هم گروه دیگری از باستان شناسان در منطقه‌ای به نام Xultún واقع در گواتمالا، مکانی از مایاها پیدا کرده بودند که روی آن‌ها نوشته‌های هیروگلیف مربوط به تقویم وجود داشت. اما یافته‌های جدید دانشمندان به بیش از 1000 سال قبل‌تر برمی‌گردد. نکته قابل توجه دیگر اینکه گلیف تازه کشف شده به شکل نقاشی است و در مقایسه با شواهد احتمالی قبلی که در بناهای سنگی حک شده‌اند، استثنائی‌تر محسوب می‌شود.

«جراردو آلدانا»، باستان شناس دانشگاه کالیفرنیا، سانتا باربارا توضیح می‌دهد هرچند این دستاورد کمیاب و مهم است، اما «به همان اندازه که پاسخ‌هایی را ارائه می‌کند، سوال نیز ایجاد می‌کند.» او عقیده دارد تبادل فرهنگی بین مناطقی که اکنون مایا و نواحی باریکه آمریکای میانه در نظر گرفته می‌شوند، نشان می‌‌دهد که «سنت‌های مربوط به نگارش و تقویم در سطح منطقه‌ای توسعه یافته‌اند» نه در یک مکان واحد.

باستان‌شناسان به تجزیه منشاء تقویم پیچیده مایا ادامه خواهند داد و انتظار می‌رود تا در آینده، اکتشافات بیشتری درباره آن‌ها ارائه شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی