ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اولین کامپیوتر جهان
علمی

اولین کامپیوتر جهان احتمالا 178 سال پیش از میلاد مسیح شروع به کار کرده است

باستان‌شناسان در تحقیقات خود متوجه شدند ماشین مرموز «آنتیکیترا» (Antikythera) که برخی از آن به عنوان اولین کامپیوتر جهان یاد می‌کنند، برای اولین بار در 22 دسامبر 178 سال پیش از میلاد مسیح راه‌اندازی شده ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۷:۰۰

باستان‌شناسان در تحقیقات خود متوجه شدند ماشین مرموز «آنتیکیترا» (Antikythera) که برخی از آن به عنوان اولین کامپیوتر جهان یاد می‌کنند، برای اولین بار در 22 دسامبر 178 سال پیش از میلاد مسیح راه‌اندازی شده است.

این کامپیوتر یا ماشین باستانی در سال 1901 توسط غواصان از یک کشتی غرق شده در اطراف جزیره آنتیکیترا (یونان) کشف شد و شبیه به جعبه کفشی با چرخ دنده‌ها و صفحه‌هایی دیده می‌شود که نوشته‌های زیادی روی آن‌ها حک شده است. از این دستگاه برای قابلیت‌هایی مانند پیش‌بینی ماه گرفتگی و تعیین زمان برگزاری بازی‌های ورزشی مختلف استفاده می‌شده است.

در طول چندین سال، محققان بخش‌های مختلفی از ماشین آنتیکیترا را کنار یکدیگر قرار دادند تا نحوه ساخت و استفاده از آن در 2000 سال پیش را متوجه شوند. حالا محققان با انجام تحقیقات خود زمان آغاز به کار دقیق آن را 22 دسامبر 178 سال پیش از میلاد مسیح اعلام کرده‌اند. البته چنین ادعایی طبیعتا مورد تردید قرار می‌گیرد و دانشمندانی که به این مطالعه وابسته نیستند به Live Science اعلام کرده‌اند که تاریخ ساخت آن احتمالا 204 سال قبل از میلاد مسیح بوده است.

اولین کامپیوتر جهان

نحوه تعیین زمان شروع به کار اولین کامپیوتر جهان

دانشمندان در مقاله جدید خود به چندین دلیل مختلف برای چنین ادعایی اشاره کرده‌اند. اول اینکه در روز 22 دسامبر 178 سال پیش از میلاد زمین با پدیده خورشید گرفتگی مواجه شده که بیش از 12 دقیقه طول کشیده است. همچنین روز بعد آن (23 دسامبر)، انقلاب زمستانی بوده که در میان بسیاری از مردمان باستان روز مهمی بوده است. محققان از این ترکیب وقایع به عنوان یک «تصادف بسیار نادر» یاد کرده‌اند که می‌تواند یک روز شروع به‌یادماندنی باشد.

دانشمندان توضیح می‌دهند که برای استفاده از ابزار اندازه‌گیری، پیش از هرچیزی باید تاریخ شروع آن مشخص شود، زیرا تمام محاسبات بر اساس آن انجام می‌شود.

با این وجود تشخیص دقیق زمان شروع آن مورد تایید تمام دانشمندان قرار نگرفته و به گفته برخی از آن‌ها در تاریخ اعلام شده هم مشکلات بزرگ و جزئی دیده می‌شود. از سوی دیگر، در سال 2014 هم دو مقاله در این مورد منتشر شد که نشان می‌دهند تاریخ شروع به کار آن در سال 204 قبل از میلاد مسیح بوده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی