ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

نیروی دریایی آمریکا برای اولین بار یک پهپاد را با لیزر تمام الکتریکی از کار انداخت

نیروی دریایی آمریکا برای اولین بار با استفاده از یک لیزر پرانرژی تمام الکتریکی یک پهپاد جنگی را به‌صورت آزمایشی از کار انداخت. در این عملیات که در «پایگاه موشکی شنزار سفید» در ایالت نیومکزیکو ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۳:۰۰

نیروی دریایی آمریکا برای اولین بار با استفاده از یک لیزر پرانرژی تمام الکتریکی یک پهپاد جنگی را به‌صورت آزمایشی از کار انداخت. در این عملیات که در «پایگاه موشکی شنزار سفید» در ایالت نیومکزیکو انجام شد، سیستم دفاع لیزری لایه‌ای لاکهید مارتین (LLD) توانست موتور پهپاد مورد آزمایش را غیرفعال کند.

این عملیات تحت حمایت دفتر تحقیقات نیروی دریایی آمریکا صورت گرفت و با همکاری اداره معاونت وزارت دفاع و لاکهید مارتین در ماه فوریه 2022 اجرا شد. این عملیات نه تنها می‌خواست قدرت تسلیحات لیزری در شناسایی و از کار انداختن اهداف بزرگ از جمله پهپادها را به نمایش بگذارد، بلکه قصد داشت توانایی حمله به انواع مختلف تهدیدها نظیر پرنده‌های رباتیک بال ثابت، کوادکوپترها و موشک‌های کروز فروصوت را آزمایش کند.

طبق اعلام نیروی دریایی آمریکا، سلاح‌های لیزری مزایای پرشماری دارند. این سیستم با استفاده از تلسکوپ‌های رزولوشن بالا می‌تواند اهداف متخاصم را شناسایی کند و نشان دهد که لیزر چقدر می‌تواند به سوژه آسیب بزند. سیستم LLD برخلاف سلاح‌های لیزری قبلی که از مواد شیمیایی استفاده می‌کردند، از اجزای جامد ساخته شده‌اند.

پهپادی که مورد حمله دفاع لیزری قرار گرفت
پهپادی که مورد حمله دفاع لیزری قرار گرفت

استفاده از لیزر تمام الکتریکی در ناوها ایمن‌تر است

سیستم LLD از سیم‌پیچ‌های فیبر نوری شیشه‌ای استفاده می‌کند. این سیم‌پیچ‌ها را می‌توان کنار هم به کار برد و لیزرهای حاصل از آن‌ها را با هم در یک لیزر منفرد ترکیب کرد تا یک پرتوی قدرتمند به وجود بیاید. سلاح‌های لیزری نیازی به مواد منفجره یا سوخت ندارند و به همین خاطر استفاده از آن‌ها در ناوها ایمن‌تر است. به‌علاوه، مهماتشان تقریبا نامحدود است چون تا زمانی که انرژی در دسترس باشد می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

دکتر «فرانک پیترکین»، مدیر دفتر تحقیقات نیروی دریایی آمریکا می‌گوید: «نیروی دریایی دهه 1980 آزمایش‌های مشابهی را با لیزرهای مبتنی بر مواد شیمیایی انجام داده بود ولی استفاده از آن فناوری در محیط عملیات به لحاظ لجستیکی با موانع بزرگی روبرو بود. در نهایت، آن لیزرها به ناوگان نیروی دریایی یا سایر بخش‌های ارتش راه پیدا نکردند.»

در حال حاضر انتظار نمی‌رود که LLD به عنوان سیستم تسلیحاتی استاندارد نیروی دریایی به کار گرفته شود، اما این آزمایش نشان داد که این فناوری قابلیت‌های زیادی دارد و می‌تواند گزینه‌ای برای استفاده در آینده باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • peyman17
    peyman17 | ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱

    هزینه هر پرتاب 1 دلار

مطالب پیشنهادی