ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کرونا امیکرون
علمی

مطالعه‌ای جدید: افراد غیرواکسینه با ابتلا به امیکرون در برابر سایر سویه‌ها مصون نمی‌شوند

مطالعه‌ای تازه نشان می‌دهد که افراد غیرواکسینه برخلاف افرادی که دوزهای کامل واکسن خود را دریافت کرده‌اند، در صورت ابتلا به سویه ویروس کرونا امیکرون احتمالا از پاسخ ایمنی مناسب برای ایستادگی در برابر سایر ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۶:۴۵

مطالعه‌ای تازه نشان می‌دهد که افراد غیرواکسینه برخلاف افرادی که دوزهای کامل واکسن خود را دریافت کرده‌اند، در صورت ابتلا به سویه ویروس کرونا امیکرون احتمالا از پاسخ ایمنی مناسب برای ایستادگی در برابر سایر گونه‌های کرونا برخوردار نمی‌شوند.

محققان دانشگاه پزشکی وین با بررسی نمونه خون افراد پس از ابتلا به امیکرون متوجه شدند که آنتی‌بادی حاصل از ابتلا به امیکرون BA.1 و BA.2 برخلاف آنتی‌بادی حاصل از واکسن کرونا یا ابتلا به گونه‌های قبلی سارس کوو 2، سایر سویه‌های ویروس را خنثی نمی‌کند.

مطالعاتی که در Research Square منتشر شده و هنوز به همتاداوری نرسیده، نشان می‌دهد افرادی که پس از تزریق سه دوز واکسن mRNA باز هم به امیکرون مبتلا شده‌اند، دارای سطح بالایی از آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده در برابر دو زیرسویه امیکرون هستند، ولی میزان اثربخشی در برابر این سویه‌ها پایین‌تر از سویه‌های قبلی کرونا بوده است.

تست کرونا

ابتلا به امیکرون فقط در برابر همان سویه مصونیت ایجاد می‌کند

در آن سو اما افرادی که واکسن نزده و قبلا به کرونا مبتلا نشده‌اند، پس از آلودگی به سویه امیکرون فقط در برابر همان زیرسویه از امیکرون ایمنی خواهند داشت و تقریبا هیچ مصونیتی در برابر سایر گونه‌های کرونا نداشته‌اند.

پژوهشگران می‌گویند آنتی‌بادی حاصل از ابتلا به امیکرون BA.2 ظاهرا قادر نیست در برابر هیچ سویه دیگری از این ویروس مقاومت کند. به همین خاطر، این تحقیق تاکید کرده که افراد از دوزهای تقویتی واکسن برای افزایش سطح ایمنی بدن خود استفاده کنند.

سویه امیکرون به فاصله کوتاهی پس از شناسایی در ماه نوامبر 2021 به سویه غالب در سراسر جهان تبدیل شد. این نسخه از ویروس کرونا زیرسویه‌های متفاوتی داشته و یکی از جدیدترین آن‌ها امیکرون XE نام دارد که اولین بار در انگلیس شناسایی شد. XE از ترکیب امیکرون BA.1 و BA.2 به وجود آمده و اگرچه هنوز تعداد مبتلایان پایینی دارد، اما به تایلند، چین و هند هم رسیده و می‌تواند جای سایر گونه‌های این ویروس همه‌گیر را بگیرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی