ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

هابل
علمی

هابل با انتشار تصویری از 5 کهکشان به استقبال جشن تولد 32 سالگی خود رفت

هابل، پروژه مشترک ناسا و آژانس فضایی اروپا امسال به مناسبت جشن تولد 32 سالگی خود تصویری از پنج کهکشان را منتشر کرد. هر سال 24 آوریل تیم هابل تصویری متفاوت را به نمایش می‌گذارد ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۰

هابل، پروژه مشترک ناسا و آژانس فضایی اروپا امسال به مناسبت جشن تولد 32 سالگی خود تصویری از پنج کهکشان را منتشر کرد.

هر سال 24 آوریل تیم هابل تصویری متفاوت را به نمایش می‌گذارد و روز پرتاب هابل را جشن می‌گیرد و امسال به مناسبت 32 ساله شدن این تلسکوپ فضایی، این مراسم با انتشار تصویری از پنج کهکشان همراه شده است که Hickson Compact Group 40 یا HCG 40 نامگذاری شده و در واقع سه کهکشان مارپیچی، یک کهکشان بیضوی و یک کهکشان شبیه به عدسی را نمایش می‌دهد.

تلسکوپ هابل

تلسکوپ فضایی هابل

شاتل فضایی دیسکاوری در تاریخ 24 آوریل 1990 با هابل به فضا پرتاب شد و سپس تلسکوپ در 25 آوریل از آن جدا شد. هابل اکنون چند دهه پرمشغله را پشت سر گذاشته است. ناسا 1.5 میلیون رصد هابل از حدود 50,000 هدف آسمانی را شمارش کرده که شامل کهکشان‌ها، دنباله‌دارها، سیارک‌ها، سحابی‌ها، سیارات و ستارگان می‌شود.

این تلسکوپ فضایی در طول زندگی خود با شرایط متفاوتی روبرو بوده ولی همچنان دوام آورده و به کار خود ادامه می‌دهد. ناسا انتظار دارد حتی با شروع کار تلسکوپ فضایی جیمز وب، هابل همچنان فعال بماند. با این وجود احتمالا هابل نمی‌تواند شاهد همه چیز باشد.

به نظر می‌رسد کهکشان‌ها به فضای یکدیگر احترام می‌گذارند، اما ناسا می‌گوید احتمالا کهکشان‌ها حدود یک میلیارد سال آینده با هم برخورد می‌کنند و در یک کهکشان بیضوی شکل غول‌پیکر ادغام می‌شوند. البته در آن زمان عمر هابل به پایان خواهد رسید و نمی‌تواند شاهد چنین رویدادی باشد.

«پل هیکسون»، اخترفیزیکدان دانشگاه بریتیش کلمبیا ونکوورمی‌گوید: «به یاد دارم در حال بررسی آسمان بودم و با خودم گفتم: وای به این نگاه کن!»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی