ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آلودگی هوا
علمی

آلودگی هوا حتی در مقدار کم می‌تواند ریسک ابتلا به کرونا را افزایش دهد

محققان در مطالعه جدیدی به این نتیجه رسیده‌اند که آلودگی هوا حتی در مقادیر کم می‌تواند احتمال ابتلا به کرونا را افزایش دهد. این مطالعه نشان می‌دهد که اثرات آلودگی هوا تا چه اندازه می‌تواند ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۰

محققان در مطالعه جدیدی به این نتیجه رسیده‌اند که آلودگی هوا حتی در مقادیر کم می‌تواند احتمال ابتلا به کرونا را افزایش دهد. این مطالعه نشان می‌دهد که اثرات آلودگی هوا تا چه اندازه می‌تواند بر تشدید همه‌گیری و کاهش سلامت انسان اثر داشته باشد.

بر اساس تحقیقی که نتایج آن در مجله JAMA Network Open منتشر شده، مواجهه با آلودگی ناشی از ترافیک وسایل نقلیه می‌تواند احتمال مثبت شدن تست کرونا را در جوانان افزایش دهد. این مطالعه بر اساس تست مثبت 425 نفر در بازه زمانی ماه مه 2020 تا مارس 2021 نوشته شده است.

محققان در این تحقیق برخورد با چهار نوع آلودگی را بررسی کردند: اکسید نیتروژن، کربن سیاه، ذرات معلق کوچک‌تر از 10 میکرون و ذرات کوچک‌تر از 2.5 میکرون. این مطالعه بیش از 4000 شهروند استکهلم را زیر نظر داشته که در حوالی سال 1994 تا 1996 به دنیا آمده بودند.

آلودگی هوا

پژوهشگران می‌گویند مواجهه با ذرات کوچک‌تر از 10 و 2.5 میکرون، دو روز مانده به تست کرونا نشان داد که احتمال مثبت شدن تست افراد بیشتر می‌شود. به‌علاوه، شانس مثبت شدن تست کرونا برای کسانی که یک روز قبل از انجام تست با کربن سیاه برخورد داشتند، بیشتر بود. با این حال، پیوندی میان آلودگی اکسید نیتروژن و ریسک ابتلا به کووید-19 دیده نشد.

آلودگی هوا بر سلامت عموم جامعه اثر منفی می‌گذارد

افزون بر این، افزایش این ریسک ارتباطی با جنسیت، مصرف دخانیات، اضافه وزن یا ابتلا به آسم نداشت. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که آلودگی هوا به طور کلی می‌تواند خطر ابتلا به ویروس کرونا را افزایش دهد.

«اریک ملن»، استاد پزشکی اطفال از موسسه «کارولینسکا» در استکهلم و یکی از نویسندگان این مقاله می‌گوید افزایش ناچیز ریسک ابتلا به کرونا شاید چندان چشمگیر نباشد اما می‌تواند از اثرات قابل توجه آلودگی بر سلامت عموم جامعه خبر بدهد.

البته محققان یادآور شده‌اند که ممکن است نتایج مطالعه آن‌ها تحت تاثیر سایر رفتارهای افراد حاضر در پژوهش بوده باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی