ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

سخنگوی گمرک: استفاده از پیام‌رسان «وی» برای رجیستری گوشی اختیاری است

سخنگوی گمرک تاکید کرد استفاده از پیام‌رسان «وی» برای رجیستری گوشی اختیاری است. وی با بیان این موضوع به دیجیاتو گفت جهت رجیستری گوشی در پنجره واحد تجارت فرامرزی، به صورت پیش فرض برای کابران ...

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۷:۴۵

سخنگوی گمرک تاکید کرد استفاده از پیام‌رسان «وی» برای رجیستری گوشی اختیاری است. وی با بیان این موضوع به دیجیاتو گفت جهت رجیستری گوشی در پنجره واحد تجارت فرامرزی، به صورت پیش فرض برای کابران کد تاییدیه پیامک شده اما امکان استفاده از این پیام‌رسان نیز وجود دارد.

بررسی‌های دیجیاتو از فرآیند انجام رجیستری در سایت گمرک، حکایت از لزوم عضویت در پیام‌رسان ایرانی «وی» داشت تا افراد بتوانند کد تاییدیه را دریافت کنند.

برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز از عدم ارسال پیامک برای انجام فرآیند رجیستری انتقاد کرده بودند. با این وجود «روح‌الله لطیفی»، سخنگوی گمرک در گفتگو با دیجیاتو مدعی شد استفاده از این پیام‌رسان کاملا اختیاری بوده و کد تاییدیه در حالت عادی برای مسافران پیامک می‌شود: «در حال حاضر این امکان برای افراد فراهم شده است تا از طریق بخش تنظیمات پنجره واحد، کد تاییدیه را در پیام‌رسان وی دریافت کنند؛ اما این موضوع اجباری نیست.»

همچنین بخشنامه گمرکی مربوط به سال 1398 وجود داشته که در آن از لزوم راه‌اندازی شبکه پیام‌رسان ما "We Messenger" سخن به میان آمده بود.

بخشنامه پیامرسان وی

در این بخشنامه با تاکید بر لزوم هوشمندسازی گمرک و کاهش هزینه‌های مرتبط با خدمات پیامکی، اعلام شده بود که از این پس کلیه خدمات پیامک ارائه شده از طریق پنجره واحد تجارت فرامرزی و سامانه جامع امورگمرکی از طریق این پیام‌رسان قبال بهره‌برداری است. اما لطیفی تاکید کرد این بخشنامه بر اجباری بودن استفاده از این پیام‌رسان دلالت ندارد.

به گفته وی بسیاری از فعالان تجاری و بازرگانان از این پیام‌رسان جهت انجام کارهای روزمره گمرکی خود استفاده می‌کنند، به همین علت چنین قابلیت اضافه‌ای نیز در دسترس عموم قرار گرفته است:

«افراد با عضویت در «وی» می‌توانند تمامی فعالیت‌های گمرکی خود را در داشبورد این پیام‌رسان رصد کنند. همچنین امکان دسترسی به تمامی درخواست‌ها، پاسخ‌های گمرک و پرداخت حق گمرکی در پیام‌رسان وی وجود دارد.»

سخنگوی گمرک در پاسخ به سوال دیجیاتو مبنی بر اینکه چرا برای ارائه این خدمات به سراغ پیام‌رسان‌های بومی موجود نرفته و «وی» راه‌اندازی شده است، گفت: «امنیت برای گمرک بسیار حائز اهمیت است از همین رو نمی‌توانیم با هر پیام‌رسانی همکاری کنیم. گمرک طی سال‌های اخیر به دنبال الکترونیکی کردن فعالیت‌های خود بوده از همین رو نیاز به سامانه‌ای برای رصد این فعالیت‌ها وجود داشت. به طور مثال گاه فرآیند ارسال پیامک به مشکل خورده که اکنون در بستر پیام‌رسان وی چنین مشکلاتی وجود ندارد. همچنین پروژه‌های بزرگی همچون اظهار و پرداخت حق گمرکی در بستر این پیام‌رسان صورت می‌گیرد از همین رو نیاز بود تا یک پلتفرم مخصوص گمرک راه‌اندازی شود.»

به گفته لطیفی، دانشگاه تهران مالک پیام‌رسان وی نبوده بلکه به عنوان پیمانکار تمامی سامانه‌های گمرکی فعالیت می‌کند. این همکاری نیز از سال 1392 آغاز شد و تمامی رویه‌های گمرک الکترونیکی و بخشی نیز هوشمندسازی شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی