ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سفر به ماه
علمی

فضانوردان پاسخ می‌دهند: چرا سفر به ماه به تاخیر افتاد؟

امسال، پنجاهمین سالگرد ماموریت «آپولو 17» و آخرین باری است که انسان روی ماه فرود آمد. هنگامی که ناسا به صورت رسمی از برنامه «آرتمیس» - سفر به ماه و ساخت پایگاه در سطح این ...

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۰۹:۰۰

امسال، پنجاهمین سالگرد ماموریت «آپولو 17» و آخرین باری است که انسان روی ماه فرود آمد. هنگامی که ناسا به صورت رسمی از برنامه «آرتمیس» - سفر به ماه و ساخت پایگاه در سطح این کره – در سال 2017 رونمایی کرد، این سوال برای همه پیش آمد: چه چیزی سبب این فاصله زمانی شد؟

ناسا پس از آپولو مشغول ماموریت‌های اکتشافی فضایی مانند «ویجر 1 و 2» بود که هر دو در سال 1977 برای بررسی سامانه‌های مشتری و زحل به فضا پرتاب شدند. ماموریت‌های «وایکینگ 1 و 2» مریخ و ماموریت «پایونیر» زهره نیز از دیگر کارهایی بود که ناسا در آن زمان انجام می‌داد. همه این ماموریت‌ها یک ویژگی مشترک داشتند: کوچک، کم هزینه و با بازده علمی بالا بودند.

در طول دهه 80، یک مسابقه فضایی جدید با هدف تسلط بر مدار پایین زمین و تسخیر فضایی که ماهواره‌ها در آن کار می‌کنند، میان کشورهای مختلف مانند ایالات متحده و روسیه در جریان بود. ناسا توضیح می‌دهد: «دولت «نیکسون» برای توسعه برنامه شاتل فضایی چراغ سبز نشان داده بود و این شاتل در سال 1981 اولین پرتاب خود را انجام داد.» اوج این مسابقه فضایی با آتش بس در قالب استقرار ایستگاه فضایی بین‌المللی به پایان رسید و این دو کشور تصمیم گرفتند تا در زمینه امور فضایی به صورت مشترک فعالیت کنند.

اکتشافات فضایی در دهه‌های 80، 90 و 2000 درست همانند دهه‌های 50، 60 و 70 تحت تاثیر رویدادهای سیاسی بین‌المللی بود.

تاخیر در سفر به ماه

در سال 2019، «Insider» گزارش داد: «فضانوردان معتقدند که بودجه و سیاست موانع اصلی هستند که بشریت را از رسیدن به ماه بازمی‌دارند.» مدیر سابق ناسا، «جیم برایدنستاین» دراین‌باره گفت: «اگر امور سیاسی وجود نداشت، ما تاکنون سفرهای بیشتری به ماه را تجربه کرده بودیم.»

سفر به ماه

«باز آلدرین»، فضانورد ناسا در سال 2015 گفت: «ایالات متحده با انجام مداوم پروژه‌هایی فضایی تمام جهان را تحت تاثیر قرار داده است. ما چند دهه پیش نشان دادیم که سفر به ماه امکان‌پذیر است اما آن را پیگیری نکردیم.»

«هریسون اشمیت» در سال 2019 به مناسب پنجاهمین سالگرد فرود آپولو 11 گفت: «تسریع در امور بلندپروازانه یک چالش واقعی است که به تعهد دولت‌ها و صرف هزینه نیاز دارد. برای موفقیت‌ در چنین برنامه‌هایی ما به افراد جوان و باانگیزه، پرانرژی و جاه‌طلب نیاز داریم.»

او در پایان گفت: «کاوش‌های سرنشین‌دار بسیار گران هستند و به سختی می‌توان دولت‌ها را راضی به سرمایه‌گذاری در آن‌ها کرد. اما باید نتایج علمی که برای ما به همراه دارند را در نظر بگیریم.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Mohamd agha Olaghshenas
    Mohamd agha Olaghshenas | ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱

    داستان آپولو‌ ها یکسره افسانه وساختگی است داستان سفر فضا نوردان در صحرای نوادا توسط سینما گر بزرگ استانلی کوبریک کارگردانی شده ودر اوج جنگ سرد و مسابقات تسلیحاتی ما بین اتحاد شوروی و غرب تهیه شد تا ایالات متحده با این دروغ بر تری خود علمی وتکنولوژی خود را نسبت به اتحاد شوروی ثابت کند واما از نقطه نظر علمی وفنی در سال ۱۹۶۹ نه‌آمریکا و نه شوروی و نه دیگر کشورهای پیشرفته امکان فرستادن انسان و جاندار دیگری را به آن سوی جو‌زمین نداشته اند و متاسفانه دنیا این دروغ بزرگ را باور کرد و هنوز هم متاسفانه مردم جهان باور دارند که فضا نوردان آمریکائی به ماه رفته اند.

  • علیرضا امینیان
    علیرضا امینیان | ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱

    سفر به ماه دروغ است به جون آخوندا 😅

مطالب پیشنهادی