ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ایلان ماسک
کسب و کار

معمای 21 میلیارد دلاری؛ ایلان ماسک چگونه سهم خودش از خرید توییتر را تامین می‌کند؟

دیشب در خبری اعلام شد که ایلان ماسک و هیئت مدیره توییتر به توافق رسیده‌اند تا این شبکه اجتماعی را در قراردادی به ارزش 44 میلیارد دلار به مالکیت ثروتمندترین فرد دنیا دربیاورند. ماسک قرار ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۰

دیشب در خبری اعلام شد که ایلان ماسک و هیئت مدیره توییتر به توافق رسیده‌اند تا این شبکه اجتماعی را در قراردادی به ارزش 44 میلیارد دلار به مالکیت ثروتمندترین فرد دنیا دربیاورند. ماسک قرار است 21 میلیارد دلار از این رقم را شخصاً تامین کند، اما سوال مهم این است که چنین رقم سنگینی چگونه توسط او فراهم خواهد شد؟

با توجه به ثروت عظیم 257 میلیارد دلاری ایلان ماسک، تامین مبلغ مورد نیاز برای خرید توییتر کار سختی نخواهد بود. اما هنوز اعلام نشده که این پول دقیقا از چه مسیری به دست توییتر و سهام‌داران آن می‌رسد. ماسک شخصاً حدود 3 میلیارد دلار پول نقد و مقداری دارایی نقدشدنی دارد. بنابراین برای تامین مابقی این مبلغ با چند گزینه روبرو است.

دریافت کمک از سرمایه‌گذاران دیگر

یکی از راه‌های پیش روی مدیرعامل تسلا روی آوردن به سرمایه‌گذارانی است که حاضر به همراهی او باشند. این افراد می‌توانند سرمایه‌گذاران فعلی توییتر یا چهره‌های کاملا جدید باشند. او قبلا در رویدادی از کنفرانس‌های TED درباره خرید توییتر گفته بود: «هدف من این است که مطابق قانون تا جایی که می‌شود بیشترین تعداد سهام‌داران ممکن را حفظ کنم.»

ایلان ماسک

نکته مهم این‌جاست که شرکت‌های خصوصی در آمریکا نمی‌توانند بیشتر از 2000 سهام‌دار داشته باشند، بنابراین خیلی از سرمایه‌گذاران قادر به همکاری با ماسک نخواهند بود. ولی سهام‌داران عمده‌ای مثل جک دورسی، هم‌بنیان‌گذار توییتر احتمالا با اعتمادی که به ایلان ماسک دارند، دارایی خود را در این شرکت حفظ می‌کنند. سهام دورسی در توییتر حدود 1 میلیارد دلار می‌ارزد.

ولی از سوی دیگر، ماسک در رویداد TED گفته بود که وضعیت اقتصادی توییتر برایش مهم نیست و این اظهارنظر می‌تواند بسیاری از سرمایه‌گذاران احتمالی را منصرف کند.

فروش سهام

بزرگ‌ترین دارایی ماسک سهامی است که از شرکت تسلا در اختیار دارد. او پس از تسویه وام ودیعه 12.5 میلیارد دلاری که برای خرید توییتر آن را دریافت می‌کند، همچنان 21.6 میلیارد دلار سهام بدون تعهد خواهد داشت. این رقم پس از کسر مالیات می‌تواند برای خرید توییتر استفاده شود.

البته این استراتژی با ریسک‌های خاص خودش همراه است. برای مثال، نگرانی سهام‌داران درباره فروش بخشی از سهام ماسک در تسلا، همین حالا روی قیمت سهام این شرکت تاثیر گذاشته است. قیمت سهام تسلا امروز (26 آوریل) حدود 8 درصد نسبت به ابتدای ماه جاری میلادی پایین‌تر آمده است.

فروش سهام در سایر شرکت‌ها یعنی اسپیس ایکس و بورینگ کمپانی هم ممکن است، اما با توجه به نقدینگی پایین آن‌ها بعید به نظر می‌رسد.

ایلان ماسک

پول نقد و رمزارزهای ایلان ماسک

پول نقد 3 میلیارد دلاری ایلان ماسک که در ابتدای مطلب به آن اشاره شد، بر اساس محاسبات شاخص میلیاردرهای بلومبرگ به دست آمده که ممکن است دقیق نباشد. رقم پول نقد مدیرعامل تسلا با توجه به اطلاعات ارائه شده در گزارش معاملات عمومی سهام و اخبار مختلف حساب شده، اما اطلاعات کمی درباره دارایی‌های شخصی ماسک در دسترس است.

اگر دارایی‌های شخصی ثروتمندترین آدم دنیا از رشد بازار جلوتر باشد، ماسک ثروتمندتر از تخمین‌های بلومبرگ خواهد بود و شاید بتواند این رقم 21 میلیارد دلاری را تامین کند. ماسک در ماه ژوئیه گفته بود که بیت کوین، اتر و دوج کوین دارد. ولی نمی‌دانیم که او از هر کدام از این رمزارزها چقدر خریده است.

بیت کوین و اتر از ابتدای ماه مارس 2020 به ترتیب 720 و 2600 درصد رشد کرده‌اند. این افزایش نسبت به افزایش 90 درصدی شاخص S&P500 خیلی بیشتر است. از آن سو، دوج کوین هم با وجود بالا و پایین‌های بسیار، به دنبال انتشار خبر خرید توییتر 30 درصد رشد کرد و می‌تواند بر دارایی‌های ماسک اضافه کرده باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی