ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علائم کرونا
علمی

بسیاری از افراد یک سال پس از ابتلا به کرونا، همچنان با عوارض آن دست و پنجه نرم می‌کنند

تقریبا دو سال و نیم از ظهور ویروس کرونا می‌گذرد و محققان همچنان در تلاشند تا تاثیر این ویروس بر بدن انسان‌ها را متوجه شوند. حالا دانشمندان پرتغالی در تحقیق جدید خود متوجه شده‌اند که ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۲۲:۳۰

تقریبا دو سال و نیم از ظهور ویروس کرونا می‌گذرد و محققان همچنان در تلاشند تا تاثیر این ویروس بر بدن انسان‌ها را متوجه شوند. حالا دانشمندان پرتغالی در تحقیق جدید خود متوجه شده‌اند که عوارض طولانی مدت ویروس کرونا می‌تواند بیشتر چیزی که انتظار می‌رود، شایع باشد و بیماران زیادی حتی پس از یک سال با عوارض کرونا همراه شوند.

شایع‌ترین عوارض کرونا طولانی مدت

عوارض کرونا

در این پژوهش، از نزدیک به 300 نفر که یک سال پیش به ویروس کرونا مبتلا شده بودند، سوال شد و تقریبا 59.5 درصد از پاسخ‌دهندگان اعلام کردند که همچنان با حداقل یکی از از عوارض طولانی مدت کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند. محققان در طول این آزمایش متوجه شدند که از هر 10 شرکت‌کننده، 6 نفر حداقل یکی از علائم را گزارش کرده است.

«اورلی فیشر»، یکی از محققان این پژوهش توضیح می‌دهد:

«مطالعه ما نشان می‌دهد که عوارض طولانی مدت کرونا همچنان می‌تواند تاثیر زیادی بر کیفیت زندگی داشته باشد، حتی یک سال پس از ابتلای شدید.»

بیشترین عوارضی که توسط شرکت‌کنندگان به آن‌ها اشاره شده شامل خستگی، تنگی نفس و زود رنجی می‌شود.

عوارض کرونا

هرچند این مطالعه هنوز به تایید نیاز دارد، اما یافته‌های محققان باعث اطلاع بهتر ما از عوارض طولانی مدت کرونا می‌شود. در حالی که تاکنون آزمایش‌های مشابهی صورت گرفته که البته روی بیماران بستری شده در بیمارستان تمرکز داشته‌اند، شرکت‌‌کنندگان این مطالعه از افرادی انتخاب شده‌اند که بدون علامت بودند و بیماری خفیف‌تری داشتند.

این تحقیق نشان می‌دهد که شدت بیماری، تاثیر بسیار زیادی روی وجود عوارض طولانی مدت دارد. افرادی که شدت بیماری آن‌ها متوسط یا شدید بوده، بیش از دو برابر بیشتر از افرادی که بدون علامت بوده‌اند، پس از یک سال همچنان با علائم آن درگیر بوده‌اند.

فیشر توضیح می‌دهد:

«به طور کلی، هرچه بیماری قوی‌تر باشد، احتمال اینکه فرد به صورت مداوم با علائم همراه باشد، بیشتر است.»

در نهایت، این مطالعه یک بار دیگر نشان می‌دهد که ویروس کرونا تا چه اندازه می‌تواند یک بار دیگر به خطر بزرگی برای انسان‌ها تبدیل شود. محققان قصد دارند همین گروه بیماران را در دومین سال مبارزه طولانی مدت خود همچنان بررسی کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی