ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مریخ نورد استقامت
علمی

هلیکوپتر نبوغ ناسا تصاویری از بقایای فرود مریخ‌نورد استقامت منتشر کرد

ناسا تصاویری را منتشر کرده که توسط هلیکوپتر نبوغ (Ingenuity) گرفته شده‌اند و خرابی‌های باقی مانده از فرود مریخ نورد استقامت (Perseverance) در سال گذشته روی سطح سیاره سرخ را نشان می‌دهند. هلیکوپتر نبوغ عکس‌های ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۲۳:۳۰

ناسا تصاویری را منتشر کرده که توسط هلیکوپتر نبوغ (Ingenuity) گرفته شده‌اند و خرابی‌های باقی مانده از فرود مریخ نورد استقامت (Perseverance) در سال گذشته روی سطح سیاره سرخ را نشان می‌دهند.

هلیکوپتر نبوغ عکس‌های جالبی را به اشتراک گذاشته که بقایای چتر مریخ نورد استقامت، پوسته محافظ و بخش‌های دیگری از آن را نشان می‌دهند. به گفته ناسا، پوسته پشتی با سرعت 125 کیلومتر بر ساعت به سطح سیاره برخورد کرده است. هرچند بررسی‌های بیشتری لازم است، اما ناسا همچنین ادعا کرده برخی قسمت‌های آن مانند چتر نجات و پوشش بیرونی، بر اساس تصاویر ظاهرا مقاومت خود را در برابر ضربه حفظ کرده‌اند.

مریخ نورد استقامت

نحوه فرود مریخ نورد استقامت

استقامت برای فرود روی سطح مریخ، فرآیندی را پشت سر گذاشت که از آن به عنوان «هفت دقیقه وحشت» یاد می‌شد. هنگامی که مریخ‌نورد وارد جو شد، یک سپر حرارتی از آن در برابر گرمای سوزان محافظت کرد و سرعت آن را به طور قابل توجهی برای فرود کاهش داد. پس از آن چتر بزرگی از پوسته پشتی آن خارج شد که سرعت آن را تا حد بسیار بیشتری کاهش داد و در نهایت، مریخ‌نورد به صورت کاملا صاف روی سطح سیاره نشست.

مریخ نورد استقامت سال 2021 با موفقیت روی مریخ فرود آمد و از آن زمان تاکنون ماموریت‌هایی را برای یافتن نشانه‌های باستانی حیات در سیاره سرخ انجام داده است. دانشمندان همراه با مریخ‌نورد، هلیکوپتر نبوغ را نیز وارد سیاره مریخ کردند تا بتوانند دید بیشتری نسبت به مناظر سیاره داشته باشند.

مریخ نورد استقامت

«ایان کلارک»، مهندس سابق آزمایشگاه پیش‌رانش جت (JPL) در پست وبلاگ ناسا می‌گوید:

«استقامت از زمان فرود روی مریخ، بهترین اسناد تاریخ آن را ارائه کرده و دوربین‌ها همه‌چیز را نشان می‌دهند. عکس‌های نبوغ نقطه‌نظر متفاوتی را ارائه می‌کند. اگر آن‌ها اثبات کنند که سیستم‌ها ما مطابق برنامه‌ریزی کار کرده‌اند یا حتی برای «ماموریت بازآوری نمونه مریخ» داده‌ها و اطلاعاتی ارائه کنند، شگفت‌انگیز خواهند بود. با این حال، عکس‌ها همچنان خارق‌العاده هستند.»

هلیکوپتر نبوغ کار خود را یک ماه پس از استقامت آغاز کرد و به اولین دستگاهی تبدیل شد که در سیاره‌ای دیگر پرواز می‌کند. نبوغ اکنون در کنار مریخ‌نورد ناسا برای مشاهدات علمی از سیاره سرخ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حالا نبوغ قرار است به تیم استقامت کمک کند تا بهترین مسیر برای رسیدن به «دهانه جیزرو» را برای آن‌ها مشخص کند. دانشمندان اعتقاد دارند که این منطقه، بهترین موقعیت ممکن برای جستجو نشانه‌هایی از حیات در گذشته مریخ بوده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی