ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خورشید گرفتگی
علمی

ویدیویی باشکوه از خورشید گرفتگی ثبت شده با ماهواره GOES-16 [تماشا کنید]

خورشید گرفتگی جزئی در بخش‌هایی از آمریکای جنوبی و قطب جنوب رخ داده است. از آنجا که این منطقه را می‌توان خالی از سکنه دانست، افراد زیادی موفق به دیدن این خورشید گرفتگی نشدند. اما ...

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۱:۰۰

خورشید گرفتگی جزئی در بخش‌هایی از آمریکای جنوبی و قطب جنوب رخ داده است. از آنجا که این منطقه را می‌توان خالی از سکنه دانست، افراد زیادی موفق به دیدن این خورشید گرفتگی نشدند. اما ماهواره «GOES-16» متعلق به اداره ملی اقیانوسی و جوی این رویداد آسمانی را مشاهده و ثبت کرد.

GOES-16 نسل جدید ماهواره «GOES-R» است که در آپریل 2012 به فضا پرتاب شد. این ماهواره پس از حدود چهار سال با اختلالاتی مواجه شد که درنهایت دانشمندان مجبور به بازگرداندن آن به زمین شدند. GOES-16 که ماهواره پیشرفته‌تری است، در اواخر 2016 مجددا به فضا پرتاب شد.

خورشید گرفتگی

ماهواره GOES-16 یک تصویرگر فرابنفش خورشیدی دارد که آن را «SUVI» می‌نامند. وظیفه این تصویرگر خیره شدن به خورشید است تا فعالیت‌های این ستاره – نزدیک‌ترین ستاره به سیاره ما – را ثبت کند. این کار به مطالعه و پیش‌بینی رویدادهای آب و هوای فضایی که می‌توانند روی زمین تاثیر بگذارند، کمک ویژه‌ای می‌کند.

«لوک فونتین» از علاقه‌مندان به علوم هواشناسی ماهواره‌ای، ویدئو خورشید گرفتگی ثبت شده توسط GOES-16 را به اشتراک گذاشت که در زیر مشاهده می‌کنید.

خورشید گرفتگی

آسمان امسال دو خورشید گرفتگی را تجربه می‌کند. همانند مورد اول، خورشید گرفتگی دوم نیز جزئی خواهد بود. این بدان معناست که ماه به صورت کامل در برابر خورشید قرار نمی‌گیرد و درحالیکه سایه خود را روی زمین می‌اندازد، تنها بخشی از آن دقیقا از مقابل خورشید عبور می‌کند.

ماهواره‌هایی که وظیفه تماشای خورشید را دارند، به صورت دائمی فعال هستند و تمام این تغییرات را ثبت می‌کنند. ستاره ما – خورشید – اخیرا بسیار فعال و سرحال بوده است. در ماه‌های اخیر شاهد فوران‌های پرانرژی خورشید بوده‌ایم. به عنوان مثال، می‌توان به فوران قوی‌ترین شعله‌های خورشیدی در پنج سال اخیر اشاره کرد.

دومین خورشید گرفتگی سال 2022 در تاریخ 25 اکتبر رخ خواهد داد. تا آن زمان می‌توانیم از کسوف خیره کننده 30 آپریل لذت ببریم. ماهواره GOES-16 این کسوف را نیز ثبت کرده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی