ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تاثیر شناختی ویروس کرونا بر بدن
علمی

ابتلا به کرونای حاد معادل ۲۰ سال مغز را پیر می‌کند

محققان دانشگاه کمبریج می‌گویند ابتلا به کرونای حاد می‌‌تواند روی توانایی‌های شناختی و مغز افراد تاثیرگذار باشد تا جایی که اثر این بیماری معادل بیست سال پیر شدن مغز است. در یک مطالعه جدید، محققان ...

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۵:۱۵

محققان دانشگاه کمبریج می‌گویند ابتلا به کرونای حاد می‌‌تواند روی توانایی‌های شناختی و مغز افراد تاثیرگذار باشد تا جایی که اثر این بیماری معادل بیست سال پیر شدن مغز است.

در یک مطالعه جدید، محققان 46 بیمار مبتلا به کرونای حاد را با 460 شخص همسان – از نظر ویژگی جسمی و سنی – مقایسه کردند. آن‌ها دریافتند تاثیر ویروس کرونا بر بدن شش ماه پس از ابتلا معادل با پیری 20 ساله یا از دست دادن 10 امتیاز هوشی است.

«دیوید منون» عصب‌شناس از دانشگاه «کمبریج» در انگلستان می‌گوید: «اختلال شناختی در طیف گسترده‌ای با اختلالات عصبی از جمله زوال عقل و حتی پیری معمولی مشترک است. اما الگوهایی از پیری و زوال عقل که ما مشاهده کردیم – در اثر ابتلا به کرونا – بسیار متمایز از حالت عادی بودند.»

محققان در این مقاله قصد هشدار به مردم را ندارند و تنها در تلاش هستند تا تاثیر شناختی ویروس کرونا بر بدن را – با هدف شناخت بیشتر این ویروس – مطالعه کنند.

«آدام همپشایر» محقق ارشد و دانشمند علوم شناختی از «امپریال کالج لندن» گفت: « آمار ابتلا به این ویروس در سراسر دنیا سرسام‌آور بوده است. پس باید برای شناخت بیشتر آن از جنبه‌های متفاوت تلاش کنیم.»

محققان پس از گذشت حدود 6 ماه از ابتلای داوطلبین، با استفاده از یک ابزار آزمایشی به نام «Conitron» بر آن‌ها نظارت کردند تا نحوه عملکرد در زمینه‌هایی مانند حافظه، توجه، استدلال و اضطراب، افسردگی و اختلال استرس پس از سانحه را بررسی کنند.

تاثیر شناختی ویروس کرونا بر بدن

محققان نتایج آزمایش قبل از ابتلای این افراد به ویروس کرونا را نداشتند تا مقایسه کنند. در عوض، آن‌ها نتایج داده‌ها را با یک گروه همسان متشکل از 460 نفر مقایسه کردند. سپس یک بررسی جامع روی 66008 نفر از عموم مردم انجام شد تا میزان انحراف از جمعیت آماری بزرگتر سنجیده شود.

نتایج نشان داد کسانی که از ویروس کرونا جان سالم به در برده‌اند، دقت کمتری داشتند و زمان پاسخ‌دهی آن‌ها نسبت به عموم مردم طولانی‌تر بود. این حالت مشابه با پیر شدن به اندازه 20 سال – بروز اثرات پیری بین 50 تا 70 سالگی –  و یا از دست دادن 10 امتیاز IQ بود.

محققان در مقاله خود نوشتند: « این نتایج نشان می‌دهد اگرچه خستگی و آسیب روانی هردو از اثرات کرونا هستند، اما برخی مشکلات شناختی نیز به صورت جدی بر سلامت افراد تاثیر می‌گذارند.»

اما خبر خوب این است که در بلند مدت نشانه‌هایی از بهبود در بدن دیده می‌شود.

منون می‌گوید: «ما برخی از بیماران را تا ده ماه پس از عفونت حاد تحت نظر گرفتیم و شاهد بهبودی آن‌ها – به صورت تدریجی – بودیم. اگرچه این از نظر آماری چندان قابل اتکا نیست، اما نگرانی‌ها را در زمینه بهبود را کاهش می‌دهد.»

محققان قصد دارند در مطالعاتی با گروه آماری بزرگتر تاثیرات مطرح شده و بهبود آن‌ها در گذر زمان را مطالعه کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی