ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خرید زمین در متاورس
تکنولوژی

چگونه در متاورس زمین بخریم؟

خرید زمین در متاورس به یکی از موضوعات سرمایه‌گذاری امروزی تبدیل شده است و همان‌طور که بسیاری در جهان فیزیکی زمین و ملک خریداری می‌کنند، خرید زمین مجازی در جهان متاورسی نیز وجود دارد و ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۲۲:۰۰

خرید زمین در متاورس به یکی از موضوعات سرمایه‌گذاری امروزی تبدیل شده است و همان‌طور که بسیاری در جهان فیزیکی زمین و ملک خریداری می‌کنند، خرید زمین مجازی در جهان متاورسی نیز وجود دارد و مورد توجه بسیاری قرار دارد.

اما سوالات بسیاری در مورد خرید زمین در متاورس وجود دارد که در این مطلب قصد داریم به برخی از مهم‌ترین آنها پاسخ بدهیم تا بتوانید زمین مناسب را انتخاب خریداری کرده و در صورت تمایل نقشه ساخت خود را در آن پیاده سازی کنید.

در کدام پروژه متاورسی زمین بخریم؟ قیمت زمین در متاورس چقدراست؟ چگونه زمین مورد نظر خود را برای خرید انتخاب کنیم؟ کدام قطعات زمین برای سرمایه گذاری و خرید بهتر هستند؟ چگونه قیمت زمین مورد نظر برای خرید را پرداخت کنیم؟ برای فروش زمین خریداری شده چه کارهایی باید انجام دهیم؟ افرادی که در متاورس زمین خریداری می‌کنند ممکن است با چه ریسک‌هایی روبرو شوند؟ و بسیاری دیگر از سوالات که ممکن است برای خریداران زمین متاورسی پیش بیاید؟

فهرست مطالب

ویدیوی دیجیاتو درباره خرید زمین در متاورس

خرید زمین مجازی: کدام پروژه؟

در متاورس پروژه‌های مختلفی مطرح هستند و کاربران می‌توانند به تناسب علاقه خود در پروژه‌های مختلف سرمایه گذاری کنند. اما اگر قصد دارید در معروف‌ترین یا به عبارتی محبوب‌ترین پروژه‌های متاورسی زمین خریداری کنید می‌توانید سراغ پروژه‌هایی مانند خرید زمین در دی‌سنترالند (Decentraland) و سندباکس (Sandbox) بروید. خرید زمین در هر یک از این پروژه‌ها شباهت‌ها و تفاوت‌های بسیاری با یکدیگر دارد.

مزایا و کاربردهای خرید زمین مجازی

شاید این سوال پیش بیاید که اساسا خرید زمین در متاورس چه مزیت و کاربردی دارد؟ همان‌طور که برخی افراد با هدف سرمایه گذاری یا ساخت و ساز در زندگی واقعی زمین خریداری می‌کنند، شرایط مشابهی نیز در دنیای متاورس وجود دارد.

برخی کاربران زمین‌های متاورسی را خریداری کرده و هیچ‌گونه ساخت و سازی انجام نمی‌دهند، بلکه زمین را به همان شکل نگهداری می‌کنند تا قیمت آن به مرور زمان افزایش پیدا کند و بعدا آن را با قیمت بالاتری می‌فروشند.

برخی کاربران هم زمین خریداری شده را اجازه می‌دهند و از طریق دریافت اجاره بها سود می‌کنند و در عین حال زمین را هم نگه می‌دارند تا قیمت آن بالاتر برود. اما در این بین کاربرانی هم هستند که علاوه بر خرید زمین برای آن نقشه‌های بیشتری در سر دارند و در آن ساخت و ساز می‌کنند.

جالب است بدانید که همان‌طور که در دنیای واقعی امکان دریافت وام و ساخت و ساز در زمین‌های فیزیکی وجود دارد، چنین شرایطی در متاورس نیز حاکم است و کاربران می‌توانند با وام دریافت کنند. ساخت و ساز کرده و به راحتی واحدهای تجاری و مسکونی را به فروش برسانند.

قبل از خرید زمین باید چه کاری انجام دهیم؟

اگر جزو افرادی هستید که می‌خواهید تازه وارد بازار خرید زمین در متاورس شوید لازم است ابتدا حساب کاربری خود را در پروژه مورد نظر خود باز کنید. همچنین باید کیف پول ارز دیجیتال داشته باشید که در مطلب دیگری به صورت مفصل در مورد باز کردن حساب کاربری در متاورس و کیف پول دیجیتال توضیح داده شده است.

برای خرید زمین در متاورس لازم است در کیف پول دیجیتال خود ارز مجازی داشته باشید. برای مثال در پروژه دیسنترالند می‌توانید با رمزارز مانا (MANA) یا اتریوم زمین خریداری کنید. یا برای خرید زمین در سندباکس باید رمزارز اختصاصی سند (SAND) در کیف پول دیجیتالی خود داشته باشید و از آن طریق پرداخت را انجام دهید.

کیف پول دیجیتالی در متاورس

همان‌‌طور که گفته شد برای خرید زمین یا هر آیتم دیگری در متاورس لازم است کاربران کیف پول دیجیتالی داشته باشند.

کیف پول‌‌های دیجیتالی مختلفی در بازار رمزارزها وجود دارند ولی از محبوب‌ترین آنها می‌توان به کیف پول متامسک (MetaMask) اشاره کرد. وب‌سیات دی‌سنترالند برای اتصال امن کاربران خود کیف پول نرم افزاری متامسک و کیف پول سخت افزاری لجر را پیشنهاد می‌کند.  

خرید زمین در متاورس دیسنترالند - Decentraland

«آریل میچل» و «استبان اوردانو» در سال ۲۰۱۵ پرو‌ژه دی‌سنترالند (Decentraland) را برای اولین بار راه اندازی کردند. دی‌سنترالند جهانی مجازی مبتنی بر بلاک چین اتریوم است و کاربران در این دنیای مجازی می‌توانند زمین و املاک نیز خرید و فروش کنند.

زمین‌های مجازی دی سنترالند به صورت قطعه قطعه دسته بندی شده است و هر قطعه در اصل نوعی توکن NFT است که کاربران آن را با توکن اختصاصی دی‌سنترالند یعنی مانا (MANA) یا با پرداخت اتریوم خریداری می‌کنند.

برخی از قطعه زمین‌ها در متاورس در موقعیت مکانی بهتری قرار دارند و قیمت بالاتری دارند و برخی قطعات از قیمت پایین‌تری برخوردار هستند.

خرید زمین در متاورس

برای خرید زمین ابتدا به وب‌سایت دی‌سنترالند وارد شوید. سپس با ورود به بخشی به نام marketplace می‌توانید آیتم‌های قابل خریداری را مشاهد کنید. در بازار دی‌سنترالند قسمتی مخصوص خرید زمین وجود دارد که زمین‌هایی که برای فروش گذاشته شده است را نشان می‌دهد.

MARKET

قیمت هر قطعه زمین هم در کنار آن درج شده است. قیمت برخی از قطعات زمین یا همان LAND باید با رمزارز مانا (MANA) پرداخت شود و برخی قطعات را می‌توان با اتریوم خریداری کرد.

قبل از خرید زمین ابتدا مختصات آن را روی نقشه مشاهده کنید. کافی است روی قطعه زمین مورد نظر کلیک کرده تا وارد نقشه دیسنترالند که Genesis City نام دارد شوید. همه قطعات زمین‌ها به همراه خیابان‌ها روی نقشه قابل رویت هستند.

در دی سنترالند خیابان‌ها با رنگ خاکستری نمایش داده می‌شوند. قطعاتی که برای فروش گذاشته شده‌‌اند روی نقشه به رنگ دیگری بولد شده تا کاربران بتوانند موقعیت مکانی زمین را روی نقشه مشاهده کرده و با انتخاب آن بتوانند از قیمت آن اطلاع پیدا کنند.

LAND

همان‌طور که روی نقشه Genesis City مشاهده می‌کنید، زمین‌هایی که برای فروش گذاشته شده‌اند به رنگ آبی قابل رویت هستند. زمین‌های طوسی رنگ قبلا به فروش رفته و مالک آنها نیز قصد فروش زمین خودش را ندارد. محله‌ها هم به رنگ بنفش و میدان‌های شهر مجازی نیز با رنگ سبز نمایش داده شده‌اند.

ابعاد هر قطعه زمین در دی‌سنترالند

ابعاد هر قطعه زمین یا LAND در دیسنترالند ۱۶ در ۱۶ متر است که با توکن NFT قابل نمایش است. ابعاد هر قطعه زمین یا LAND ثابت است ولی اگر سرمایه گذاران بخواهند برای مثال مجتمع تجاری در زمین خود بسازند مجبور هستند چندین قطعه زمین را در کنار یکدیگر خریداری کنند تا قطعه زمین بزرگ‌تری در اختیار داشته باشند ولی کوچکترین واحد خرید زمین در دی‌سنترالند ۱۶ در ۱۶ متر یا یک قطعه LAND است.

کدام قطعات زمین برای سرمایه گذاری و خرید بهتر هستند؟

در نقشه دی‌سنترالند کاربران به راحتی می‌توانند مختصات زمین مورد نظر خود را روی نقشه زمین مشاهده کنند. در اطلاعات فروش زمین متاورسی به خوبی مشخص است قطعه زمین در کدام خیابان قرار دارد و در چه فاصله‌ای از زمین مورد نظر ساختمان یا خیابان اصلی قرار دارد.

زمین‌هایی که مراکز تجاری نزدیک باشد یا موقعیت مکانی خوبی نسبت به خیابان‌های اصلی و میدان داشته باشد قیمت بالاتری دارند.

قطعات زمین برای سرمایه گذاری در متاورس

برای مثال قطعه زمینی که در کنار میدان اصلی قرار گرفته با قیمت نسبتا بالاتری نسبت به زمین‌های دورتر از آن زمین دارد.

همان‌طور که در خرید زمین فیزیکی موقعیت مکانی حایز اهمیت است در خرید زمین در متاورس هم شرایط مشابهی وجود دارد و موقعیت مکانی زمین اهمیت دارد و روی قیمت زمین و حتی افزایش قیمت‌های بعدی آن تاثیرگذار است.

قیمت زمین در متاورس دیسنترالند

با مراجعه به نقشه Genesis City کاربران به راحتی می‌توانند زمین‌هایی که برای فروش گذاشته شده‌اند را مشاهده کنند. قیمت هر قطعه زمین هم در کنار موقعیت مکانی مشخص شده است. برای خرید زمین در دیسنترالند کاربران باید در کیف پول خود رمزارز مانا یا اتریوم داشته باشند.

برخی زمین‌های دی‌سنترالند با پرداخت ارز دیجیتال مانا قابل خرید هستند و برخی دیگر براساس اتریوم امکان خرید آنها وجود دارد.

قیمت زمین از سوی فروشنده مشخص می‌شود. بی‌شک اگر فروشنده قیمت نجومی یا بالایی برای زمین مربوطه تعیین کرده باشد با اقبال زیادی روبرو نخواهد شد و ممکن است کاربران تمایلی به خرید آن نداشته باشند.

در بازار خرید زمین در دی‌سنترالند امکان دیگری نیز در اختیار کاربران قرار داده شده است تا بتوانند قیمت مورد نظر خود را نیز به فروشنده اعلام کنند. برخی فروشندگان به خریداران اجازه می‌دهند بتوانند قیمت مورد نظر را برای خرید اعلام کنند.

برای مثال ممکن است فروشنده برای زمین قیمت مشخصی را تعیین کرده باشد ولی گزینه دیگری را نیز فعال گذاشته باشد تا اگر کاربر خواست قیمت پیشنهادی خود را اعلام کند که اگر فروشنده تمایل داشت با آن قیمت زمین را بفروشد.

خرید زمین در متاورس

برای این کار کافی است خریدار وارد قسمت bid شده و قیمت مورد نظر خود را اعلام کند. اگر خریداران دیگری قیمت پیشنهادی خود را اعلام کرده باشند، در قسمت خرید زمین قابل رویت است.

سندباکس

خرید زمین در سندباکس - Sandbox

سندباکس (Sandbox) در سال ۲۰۱۱ توسط شرکت Pixowl راه اندازی شد ولی به سرعت توانست جای خود را بین کاربران باز کند و محبوبیت خاصی را از آن خود کرد. سندباکس روی بلاکچین اتریوم قرار دارد و کاربران می‌توانند از طریق بازی کسب درآمد داشته باشند و آیتم‌های مختلف بازی یا زمین در سندباکس خریداری کنند. همچنین امکان خرید زمین و آیتم‌های مختلف از طریق کیف پول نرم افزاری وجود دارد.

می‌‌توان گفت که یکی دیگر از پروژه‌های محبوب برای خرید زمین در متاورس، خرید در متاورس سندباکس (Sandbox) است.

برای خرید زمین در سندباکس کافی است ابتدا وارد وب‌سایت Sandbox شوید. برای خرید زمین کافی است گزینه market‌ و سپس lands را از منوی سمت چپ انتخاب کنید.

گفتنی است در مارکت سندباکس آیتم‌های مختلفی برای خرید وجود دارد و خرید LAND هم یکی دیگر از آیتم‌هایی این فروشگاه است.

خرید زمین در سندباکس

در این قسمت به راحتی می‌توانید آگهی زمین‌هایی که برای فروش گذاشته شده است را مشاهده کنید. در سندباکس نیز امکان مشاهده موقعیت مکانی قرارگیری زمین وجود دارد تا کاربران بتوانند مختصات دقیق موقعیت زمین را مشاهده کنند.

در سندباکس سرمایه گذاران می‌توانند از طریق رمزارز سند (SAND) که ارز دیجیتال اختصاصی سندباکس است و همچنین رمزارز اتریوم (ETH) زمین مورد یا همان LAND مورد نظر خود را که در واقع نوعی NFT محسوب می‌شود خریداری کنند.

خرید زمین در سندباکس

برای خرید زمین در سندباکس نیز لازم است تا سرمایه گذاران کیف پول دیجیتال داشته باشند و آن را به پلتفرم سندباکس متصل کنند. اتصال به کیف پول دیجیتالی هم کار ساده‌ای است.

مجددا در سندباکس نیز قیمت زمین مجازی به پارامترهای مختلف از جمله موقعیت قرارگیری زمین و تصمیم فروشنده بستگی دارد. فروشنده می‌تواند قیمتی را برای فروش زمین خود مشخص کند و اگر خریداران آن را مناسب ببینند اقدام به خرید می‌کنند.

ابعاد هر قطعه زمین در سندباکس

ابعاد هر قطعه زمین یا LAND در سندباکس ۹۶ در ۹۶ متر است که با توکن NFT قابل نمایش است. ابعاد هر قطعه زمین یا LAND در سندباکس نیز مانند دیسنترالند ثابت است ولی اگر سرمایه گذاران بخواهند برای مثال مجتمع تجاری در زمین خود بسازند مجبور هستند چندین قطعه زمین را در کنار یکدیگر خریداری کنند تا قطعه زمین بزرگ‌تری در اختیار داشته باشند ولی کوچکترین واحد خرید زمین در دیسنترالند ۱۶ متر در ۱۶ متر یا یک قطعه LAND است که این ابعاد در سندباکس به اندازه ۹۶ در ۹۶ متر درنظر گرفته شده است.

ریسک و خطرات خرید زمین مجازی در متاورس

خرید زمین در متاورس می‌تواند خطرات و ریسک‌هایی را نیز به دنبال داشته باشد. همان‌طور که ورود به چنین دنیای مجازی برای برخی کاربران سودهای بسیاری به همراه داشته است از آن طرف هم برخی کاربران روی زمین‌هایی سرمایه گذاری کرده‌اند که پروژه آنها با شکست مواجه شده و دارایی خود را از دست داده‌اند.

یکی از خطراتی که سرمایه‌گذاران این حوزه را تهدید می‌کند آن است که پروژه متاورسی به دلایلی روزهای طلایی خود را از دست بدهد و زمین‌های خریداری شده بی‌ارزش شوند.

برخی تحلیلگران آینده روشنی را برای زمین‌های متاورسی می‌بینند. اما نباید فراموش کرد هر سرمایه گذاری می‌تواند نقاط قوت و ضعف خودش را داشته باشد و نباید تنها به سوددهی و بازدهی بالای مالی چنین سرمایه گذاری‌های فکر کرد.

برخی تحلیلگران هم بر این باور هستند که اگر در هنگام انتخاب پروژه برای خرید و انتخاب زمین متاورسی دقت لازم وجود داشته باشد و بررسی‌های کاملی انجام شود احتمال از دست رفتن سرمایه به شدت کاهش پیدا می‌کند.

سوالات رایج درباره خرید زمین در متاورس

چگونه در متاورس زمین بخریم؟

برای خرید زمین در متاورس ابتدا باید پروژه مدنظرتان را انتخاب کنید و در آن ثبت نام کنید. سپس باید یک پول ارز دیجیتال داشته باشید و با استفاده از رمزارز، زمین بخرید. از محبوب‌ترین کیف پول‌ها می‌توان به متامسک اشاره کرد.

چه پروژه‌هایی برای خرید زمین در متاورس وجود دارند؟

از پروژه های مطرح برای خرید زمین در متاورس می‌توان به دیسنترالند و سندباکس اشاره کرد.

قیمت زمین در متاورس چقدر است؟

قیمت زمین های متاورس با توجه به پروژه و فروشنده می تواند بسیار متفاوت و حتی نجومی باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • hosein7hosein
    hosein7hosein | ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱

    دنیای دیجیتال یک اصل مهم داره که هیچ چیز ثابت نیست و دست بالای دست بسیار است.
    دو روز دیگه بتاورس میاد به چاک میرید.
    البته کسی که بادهوا میخره و سرمایه حقیقی که همون طلا و زمین و...هستند نمی خره همون بهتر که به چاک بره.😏

مطالب پیشنهادی