ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کمبود خواب
علمی

کمبود خواب می‌تواند بر دیدگاه ما نسبت به دیگران اثر منفی بگذارد

دانشمندان در مطالعه جدیدی دریافته‌اند که کمبود خواب می‌خواهد بر چگونگی رفتار ما با دیگران اثر بگذارد. چون با کمبود خواب زمان کمتری را صرف تماشای چهره دیگران می‌کنیم و این باعث می‌شود نتوانیم اطلاعات ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۲:۰۰

دانشمندان در مطالعه جدیدی دریافته‌اند که کمبود خواب می‌خواهد بر چگونگی رفتار ما با دیگران اثر بگذارد. چون با کمبود خواب زمان کمتری را صرف تماشای چهره دیگران می‌کنیم و این باعث می‌شود نتوانیم اطلاعات اجتماعی لازم را از افراد پیرامونمان دریافت کنیم.

بر اساس تحقیقی که نتایج آن در مجله Nature and Science of Sleep منتشر شده، چهره‌های خشمگین به دنبال کمبود خواب در نظر ما غیرقابل اعتمادتر و ناسالم‌تر به نظر می‌رسند. به‌علاوه، در مقایسه با اوقاتی که به اندازه کافی می‌خوابیم، چهره‌های خنثی یا نگران جذابیت کمتری در نظر ما پیدا می‌کنند.

«لیو ون اگموند» از دانشگاه اوپسالای سوئد می‌گوید: «از آن‌جایی که حالات چهره برای درک وضعیت حسی افراد ضروری است، صرف زمان کمتر برای مشاهده چهره‌ها در پی کمبود خواب ریسک اشتباه در تفسیر وضعیت احساسی افراد را بالا می‌برد یا دریافت اطلاعات لازم را بیش از حد به تاخیر می‌اندازد.»

کمبود خواب

کمبود خواب دید فرد نسبت به بقیه را منفی‌تر می‌کند

در این مطالعه 45 نفر بدون یک شب خوابیدن و گروه دیگری با 8 ساعت خواب شبانه مورد بررسی قرار گرفتند. در هر دو گروه از حسگرهای ردیابی چشم استفاده شد تا میزان مشاهده تصویر چهره‌ها توسط شرکت‌کنندگان اندازه‌گیری شود. در این تصاویر ترکیبی از چهره‌های شاد، خشمگین، نگران و خنثی وجود داشت. از شرکت‌کنندگان خواسته شد تا به جذابیت، اعتمادپذیری و سلامت چهره‌های موجود روی صفحه امتیاز بدهند.

نتیجه این بود که فقدان خواب باعث افت 6.3 تا 10.6 درصدی مدت زمان نگاه به چهره‌ها شد و این زمان ارتباطی با حس چهره‌ها نداشت. در مجموع، چهره‌ها از نظر اعتمادپذیری و جذابیت امتیاز کمتری گرفتند. «کریستین بندیکت» از دانشگاه اوپسالا می‌گوید: «این یافته که افراد با کمبود خواب چهره‌های خشمگین را غیرقابل اعتماد و چهره‌های سالم، خنثی و نگران را غیرجذاب توصیف کرده‌اند، نشان‌دهنده اثر کمبود خواب بر دریافت منفی‌تر از حالات اجتماعی است.»

با این حال، محققان می‌گوید گروه مورد مطالعه آن‌ها جوانان بوده‌اند و نمی‌توان با اطمینان گفت که این یافته‌ها برای سایر گروه‌های سنی قابل تعمیم است یا نه.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی