ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

علی‌بابا از کاراکترهای جدیدش رونمایی کرد

شرکت سفرهای علی‌بابا که در سال گذشته با رونمایی از فونت و وب‌سایت جدید به سمت تحول دیزاین پیش رفته بود، دیروز ۱۷ اردیبهشت در مراسمی زنده با نام «چهره به چهره» اعلام کرد ازاین‌پس کاراکترش ...

شیدا ملکی
نوشته شده توسط شیدا ملکی | ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۳:۲۴

شرکت سفرهای علی‌بابا که در سال گذشته با رونمایی از فونت و وب‌سایت جدید به سمت تحول دیزاین پیش رفته بود، دیروز ۱۷ اردیبهشت در مراسمی زنده با نام «چهره به چهره» اعلام کرد ازاین‌پس کاراکترش خارج از فرم مشخص، اما با هویتی واحد در تمامی بسترهای ارتباطی حضور خواهد داشت.

آرش خسرویان، مدیر بازاریابی علی‌بابا در جریان این رویداد با اشاره به اینکه تحقیقات بازار نشان داده مسکات علی‌بابا تأثیر بسیار زیادی در موفقیت ارتباطات سازمان داشته است، گفت: «تبلیغات ما را از سایر رقبا متمایز کرده، موجب یکپارچگی ارتباطات برند شده، نقش مهمی در جلب توجه مخاطب به آگهی‌ها داشته و مهم‌تر از همه، باعث شده مخاطب به راحتی پیام‌های علی‌بابا را تشخیص داده و به خاطر بیاورد.»

خسرویان در ادامه توضیحات خود با تاکید بر اینکه محدودیت‌های فرمی مسکات (مثل انسان واقعی بودن) که به دلیل ملاحظات استراتژیک سازمان در سال‌های گذشته تببین شده بود، دست ما را برای استفاده در فضاهای مختلف بسته بود، گفت: « از همین رو ارتباط صمیمی با مخاطب به درستی برقرار نمی‌شد. بنابراین تصمیم گرفتیم مسکات جدید علی‌بابا را در عین حفظ عناصر هویت‌ساز مثل شال گردن، دستار، رنگ زرد جلیقه و مدل خاص مو، از قید فرم خارج کنیم تا از آن در راستای اتصال پیام استفاده حداکثری ببریم.»

تلاش در راستای برداشتن محدودیت‌های کاراکتر علی‌بابا

در بخش دیگری از این مراسم، رامین پهلوان حسینی، مدیر استودیو دیزاین این شرکت گفت: «مسکات علی‌بابا باید از دنیای واقعیت، به دنیای تصویرسازی قدم می‌گذاشت. اما در کشاکش مسیر متوجه شدیم آنچه تابه‌حال طراحی شده، با اینکه در فضاهایی مثل بیلبورد و تبلیغات محیطی مناسب است، در بسترهای همچون وب‌سایت یا فضای مجازی کارایی لازم را ندارد.»

او در ادامه توضیحات خود با اشاره به دلایل ایجاد تغییر در این مسکات گفت: «این محدودیت که در گذشته نیز با مسکات قبلی با آن مواجه بودیم ما را به سمت تغییر اساسی در رویکردها سوق داد. درنتیجه دوباره به شخصیت (آرکتایپ) برند بازگشتیم و آن را مرور کردیم.»

پهلوان در بخش دیگری از توضیحات خود با تاکید بر اینکه رسالت علی‌بابا به‌عنوان برندی با شخصیت «جادوگر» شکل گرفته است، گفت: «این شخصیت در راستای ایجاد تحولات اثربخش و مفید در زندگی مخاطب و وعده این تحول به آنها است.»

مدیر استودیو دیزاین علی بابا با تاکید بر اینکه برندی با شخصیت جادوگر، نوآور، رویاپرداز و خالق لحظه‌های جادویی است، گفت: «اینجا بود که کلید قفل را پیدا کردیم و کلیدواژه «تحول»، به نقطه شروع دوباره در مراحل طراحی و درون‌مایه اصلی مسکات جدید تبدیل شد.»

به گفته او این موضوع منجر به ایجاد تحول و البته ساخت مسکاتی بود که نه تنها جهان اطرافش مدام در حال تغییر و تحول است، بلکه خود نیز دائم در حال تحول است.

تلاش برای ارتباط صمیمی با مخاطب

طی این مراسم نسخه‌های متعددی از کاراکتر (مسکات) علی‌بابا معرفی شد که در آنها عناصر هویت‌ساز ثابت مانده، اما کاراکتر در فرم‌های مختلف مثل دو بعدی، سه بعدی و پیکسل آرت و موقعیت‌های متفاوت همچون تاریخی، هنری، امروزی و آینده قرار گرفته است.

شرکت علی‌بابا اعلام کرده هدف اصلی این تحول برقراری ارتباط صمیمی‌تر با مخاطبین و انتقال حداکثری ویژگی‌های شخصیتی برند علی‌بابا است.

مسکات یا همان کاراکتر، یکی از مهم‌ترین عناصر هویتی و از دارایی‌های ارزشمند برندها است که می‌تواند طیف وسیع و متنوعی از پیام‌های پیچیده را به مخاطب منتقل کند.

شرکت علی‌بابا در بخشی از این مراسم با اشاره به اینکه این پروژه از یک سال پیش، زمانی که این شرکت به‌واسطه رهبری در بازار گردشگری آسیب بزرگی را در دوران کرونا متحمل می‌شد کلید خورده است، اعلام کرد: «در این شرایط سخت علی‌بابا تلاش کرده تا با تمرکز بر تغییر استراتژی کلان خود، به رشد و توسعه‌اش در جنبه‌های مختلف سرعت دهد.»

به گفته روابط عمومی این شرکت، علی‌بابای قرن جدید در بند هیچ قالب و فرمی نیست. به هر فرمی درآمده و وارد هر دنیایی می‌شود. به‌عبارت‌دیگر، علی‌بابا به‌عنوان یک هویت زنده، از این پس متناسب با پیام، رسانه و مخاطب، به فراخور موقعیت با مخاطبانش ارتباط برقرار می‌کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی