ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

در نشست خبری نصر تهران مطرح شد: افزایش قیمت به تنهایی باعث بهبود کیفیت اینترنت نخواهد شد

سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران در نشست خبری با فعالان رسانه‌ای افزایش تعرفه اینترنت را فقط یکی از شاخص‌های افزایش کیفیت اینترنت در کشور عنوان کرد و تاکید کرد سال‌هاست زیرساخت‌های توسعه اینترنت کشور مورد ...

شیدا ملکی
نوشته شده توسط شیدا ملکی | ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۷:۵۴

سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران در نشست خبری با فعالان رسانه‌ای افزایش تعرفه اینترنت را فقط یکی از شاخص‌های افزایش کیفیت اینترنت در کشور عنوان کرد و تاکید کرد سال‌هاست زیرساخت‌های توسعه اینترنت کشور مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.

نشست خبری سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با محوریت بررسی تعرفه‌ اینترنت با حضور رئیس نصر تهران، برخی از اعضای کمیسیون اینترنت و اپراتورها صبح روز یکشنبه 18 اردیبهشت، برگزار شد.

در بخش نخست این نشست خبری به رتبه پایین ایران در عرصه رگولاتوری بر اساس گزارش‌های اقتصاد جهانی اشاره شد و اعضای کمیسیون اینترنت نصر تهران با تاکید بر اینکه دستیابی به توسعه اقتصاد دانش بنیان مبتنی بر کیفیت زیرساخت‌ها است.

افزایش قیمت فقط یک عامل افزایش کیفیت اینترنت است

در این نشست خبری، علی توسلی، عضو کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران در پاسخ به پرسش دیجیاتو مبنی بر اینکه آیا افزایش تعرفه‌های اینترنت منجر به افزایش کیفیت خواهد شد، گفت: « اگر همه پارامترها درست نباشد افزایش قیمت هم حتی منجر به افزایش کیفیت نمی شود.»

به گفته او افزایش کیفیت محقق نخواهد شد مگر اینکه مجموعه‌ای از کارهای بین نهادهای مختلف تنظیم گری به درستی انجام شود.

او با تاکید بر اینکه این موضوع یک سرمایه گذاری دراز مدت است و بدون کمک دولت چندان عملی نیست.

اما رویکرد مردم و قولی که دولت درباره افزایش توسعه فیبر نوری بیان کرده بود هم از موضوعاتی است که باید به آن توجه کرد. به نظر می‌رسید در ابتدا اقبالی نسبت به فیبر نوری نباشد، اما کاربران نشان دادند که علاقه‌مند به استفاده از این موضوع هستند.

توسلی در پاسخ به این پرسش دیجیاتو که چرا فیبر نوری آن طور که انتظار میرفت توسعه پیدا نکرد به ظرفیت‌های لازم برای توسعه آن اشاره کرد و با تاکید بر تدریجی بودن توسعه بخش‌های مختلف فناوری اینترنت گفت: «باید منتظر باشیم تا ابتدا این موضوع در شهرهای بزرگ و کسب و کارهای بزرگ مورد پذیرش و استفاده قرار بگیرد.»

به گفته او از این موضوع هم نباید ساده گذر کرد که این موضوع یک سرمایه گذاری دیربازده است و با توجه به رویکرد دولت بخش خصوصی تمایل کمتری برای حضور در این روند دارد.

او یکی از راهکارهای توسعه این حوزه و بهبود استفاده اینترنت توسط مردم را انتقال بیشتر امور روزمره و اداری روی بستر آنلاین عنوان کرد و گفت: «وقتی همه کارهای مردم روی اینترنت باشد دیگر نیازی به جابجایی طولانی در شهر نیست. هزینه‌های حمل‌ونقل کاهش پیدا خواهد کرد و افزایش هزینه کاربر برای اینترنت هم دیگر منطقی است.»

او همچنین تاکید کرد که توسعه زیرساخت‌های فیبرنوری در طول 4 سال انجام نمی‌شود. دلیل این موضوع هم آن است که جنس برنامه‌های قبلی کاملا متفاوت است. این حوزه به حضور و هماهنگی جدی بخش دولتی نیاز دارد.

نگاه دولت در تعرفه‌گذاری کافی نیست

در بخش دیگری از این نشست خبری حسین اسلامی، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران اعلام کرد که تعرفه‌گذاری در بخش ارتباطی باید به تشکل‌ها و صنف‌های تخصصی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات سپرده شود.

او با اشاره به تجربیات گذشته، گفت: «حضور حداکثری دولت در تعرفه‌گذاری آن هم در درازمدت، نشان داده که نه رضایتی از سمت مصرف‌کنندگان حاصل می‌شود و نه این دخالت‌ها رضایتی از سمت ارائه‌دهندگان خدمات را با خود به همراه دارد.»

به باور اسلامی اگر نهادی مانند سازمان نظام صنفی رایانه‌ای وارد حوزه تعرفه‌گذاری شود حداقل اطیمنان داریم هستیم که نگاه تندی را مطرح نمی‌کند و منافعی هم از این بابت ندارد که بخواهد به این خاطر در تعرفه‌گذاری دخالت کند.

او در ادامه توضیحات خود گفت: «نگاه ما به این حوزه نه کمونیستی است و نه غیرعقلانی. نگاه ما به حوزه تعرفه‌گذاری از منظر نگاه تشکل‌ها به کسب‌وکارها است تا تصمیمی گرفته شود که هر دو طرف ارائه‌کننده خدمات و دریافت‌کننده خدمات از آن راضی باشند.»

به گفته رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران، اگر وزیر ارتباطات در زمینه تغییر تعرفه‌ها تصمیم درست را بگیرد و از بخش خصوصی هم در این زمینه نظر‌خواهی کند، بخش‌خصوصی هم تمام سعی خود را می‌کند که پشت این حمایت‌های درست بایستد.

اینترنت به سمت دونرخی شدن نمی‌رود

اعضای کمیسیون اینترنت نصر تهران در این نشست با اشاره به اینکه محصولاتی که شرکت‌های فناوری اطالاعات تولید می کنند همه جا فروش نمی‌رود و زمانی که اپراتورها نحیف باشند توسعه این بخش اتفاق نخواهد افتاد، نسبت به عدم تناسب قیمت اینترنت با تورم ابراز ناخشنودی کردند.

به گفته آنها در سال 1401 با توجه به افزایش هزینه ها که تا 40 درصد افزایش داشته باید به موضوع تغییر نرخ تعرفه اینترنت هم ورود کرد.

در این روند این سوال مطرح شده که آیا امکان دونرخی کردن اینترنت وجود دارد؟ که حاضران در این جمع به طور متفق‌القول بررسی این موضوع را وظیفه دولت اعلام کردند. از طرفی این موضوع مطرح شد که در خصوص دو نرخی بودن در این روند هم مصرف کننده متضضر خواهد شد و هم ارائه دهنده.

به گفته توکلی، عضو کمیسیون اینترت نظام صنف نیز در جریان دو نرخی شدن اینترنت اپراتورها و نصر نقشی ندارند. در این روند نکته اساسی برای ارائه دهنده محصول این است که باید قیمت تمام شده بر اساس افزایش سالانه تورم باشد. که حتی در این شرایط هم امکان توسعه به درستی محقق نمی‌شود.

توکلی با تاکید بر اینکه تولید کننده مسئول همه جزئیات نیست و این دولت است که باید امکان دسترسی مردم را بار یارانه یا هر راهکاری که امکانش وجود دارد را فراهم کند، گفت: «مسئله فقط سود ارائه دهنده یا اپراتور نیست، امکان توسعه هم باید در این روند مورد توجه قرار داد.»

دولت به تعرفه اینترنت نگاه سیاسی دارد

فرامرز رستگار عضو دیگر کمیسیون اینترنت نصر تهران با انتقاد از عملکرد دولت و سکوت آن نسبت به آنچه در 8 سال گذشته در جریان توسعه اینترنت کشور با آن موجه بوده‌ایم، تصمیم دولت درباره کنترل تعرفه‌ها و جلوگیری از افزایش آن را نگاهی سیاسی عنوان کرد.

رستگار با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد دولت فعلی نسبت به دولت قبلی رودربایستی دارد و نمی‌خواهد در مورد قیمت اینترنت صحبت کند، گفت: «این در حالی است که در مورد قیمت نان، خودرو و… صحبت می‌کنند.»

او به عملکرد و نگاه زارع‌پور انتقاد کرد و گفت: «وزیر ارتباطات به شکل مشخص در این زمینه مدارا می‌کنند و نمی‌گویند که ۸ سال دولت‌های قبلی چه ارثی برای او در این زمینه به جا گذاشته‌اند. ثابت ماندن قیمت‌های اینترنت و تصمیم‌های نادرست در این زمینه از زمان وزارت آقای واعظی شروع شد و تا زمان وارث ایشان یعنی آقای جهرمی نیز این سیاست و تصمیم‌های اشتباه ادامه داشت.»

رستگار در ادامه توضیحات خود با اشاره به اینکه این رویکرد در طول سال‌های گذشته منجر به فروپاشیده شدن مخابرات در ۸ سال اخیر شده، گفت: «در نهایت این اتفاق باعث شد مخابرات امکان توسعه شبکه خود و ارائه خدمات زیرساختی به شرکت‌های اینترنتی را نداشته باشد.»

به باور رستگار این تصمیمات از نظر امنیتی هم تبعاتی داشته و باید شورای عالی امنیت وارد این موضوع شده و ببیند که دقیقاً چه تصمیماتی گرفته شده و شرایط را اصلاح کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • expire expre
    expire expre | ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱

    اینترنت کوپنی ما چی شد؟؟!! 😂 😂 😂

  • expire expre
    expire expre | ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱

    بهبود کیفیت اینترنت.
    سلامتی ملت.
    رفاه ملت.
    افزایش سرعت اینترنت.
    چقدر مضحک هستن این کلمات که اینا میگن.و دقیقا برعکسشون عمل میکنن و خواهند کرد.

  • haashmo
    haashmo | ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱

    اینترنتی که تا صدای دو نفر در میاد به روی مردم قطعش میکنید!!!

مطالب پیشنهادی