ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

واکاوی یک دعوای عجیب استارتاپی؛ گفتگو با کافه بازار و مایکت درباره رقابتی پرحاشیه

رقابت «کافه بازار» و «مایکت» در یکی دو سال اخیر به اوج خود رسیده و هر یک در تلاش برای جذب بیشتر کاربر هستند. اما هیچکس فکرش را نمی‌کرد اجرای یک کمپین از سوی مایکت، ...

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۳:۴۰

رقابت «کافه بازار» و «مایکت» در یکی دو سال اخیر به اوج خود رسیده و هر یک در تلاش برای جذب بیشتر کاربر هستند. اما هیچکس فکرش را نمی‌کرد اجرای یک کمپین از سوی مایکت، سرآغازی برای یک زد و خورد علنی و خونین کف توییتر باشد. جدل‌های توییتری چند روز اخیر میان کارمندان و مدیران بازار و مایکت، اکوسیستم استارتاپی را در شوک فرو برد و با انتقادات بسیاری همراه شد. هر دو طرف ماجرا یکدیگر را به رقابتی ناسالم متهم کرده و حتی سخن از اقدام قضایی به میان آمد. دیجیاتو در روزهای گذشته با هر دو طرف گفتگوی جامعی داشت. اما پیش از آن بیایید کوتاه اتفاقی که افتاد را مرور کنیم.

بازخوانی پرونده

مایکت طی هفته‌های اخیر کمپینی را اجرا کرد که برخی از اپلیکیشن‌های دارای پرداخت درون برنامه‌ای را برای آن دسته از کاربرانی که این اپ را از بازار دانلود کرده‌اند، در فهرست بروزرسانی جدید قرار می‌داد. پس از آپدیت این اپ‌ها از سوی کاربر، درگاه پرداخت آن‌ها از کافه بازار به مایکت تغییر می‌کرد.

اما مدتی پس از اجرای این کمپین، ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و اتهاماتی به مایکت در خصوص هدر دادن حجم اینترنت کاربران مطرح شد. در این ویدئو بیان شده بود که مایکت برای اپلیکیشن‌هایی که کاربران آخرین نسخه آن‌ها را از کافه‌بازار یا گوگل‌‌پلی دانلود کرده‌اند، به‌روزرسانی منتشر و حجم اینترنت کاربران را در این گرانی‌های اخیر بیهوده مصرف می‌کند.

توییت بازار
اولین واکنش رسمی حساب توییتر کافه بازار به این اتفاق و آغاز درگیری‌ها.

در این اثنی، برخی استریمرهای مطرح نیز با انتشار توییت‌هایی از تماس با آن‌ها و درخواست برای تخریب مایکت خبر دادند. این توییت‌ها کافی بود تا دعوای کافه بازار و مایکت آغاز شود و طرفین همدیگر را به فریب و اقدام علیه یکدیگر متهم کردند.

حال با فروکش کردن جدل‌های توییتری، به سراغ مدیران این دو فروشگاه اندرویدی رفتیم تا به اصلی‌ترین سوال پیش آمده در این روزها پاسخ دهیم، رقابت پیش آمده سالم بود یا ناسالم؟

کافه بازار: مایکت با خدشه‌دار کردن اعتماد کاربران به کل اکوسیستم ضربه زده است

امیر مستکین - مجتبی آستانه: کافه بازار در توییتی نوشته که اقدام مایکت برای بروزرسانی غیر واقعی را بررسی و محکوم می‌کند. در این حد هم محکوم می‌کند که حتی می‌گوید حق اقدام قضایی هم برایش محفوظ است. از زاویه دید شما دقیقا چه اتفاقی افتاده؟

محمد تکلو-مدیر محصول بازار: طی چند وقت اخیر، فیدبک‌هایی را از سوی کاربران و توسعه‌دهندگان خود دریافت کردیم که نسبت به آپدیت‌های مایکت روی همان نسخه قبلی معترض بودند. ما شاهد بازتاب گسترده آن در شبکه‌های اجتماعی بودیم. از همین رو اقدام مایکت را از زاویه فنی و غیرفنی بررسی کردیم.

با بررسی ماجرا متوجه شدیم مایکت یک سری از اپلیکیشن‌های ایرانی دارای پرداخت درون‌برنامه‌ای را که از گوگل پلی یا بازار دانلود شده‌اند، در فهرست بروزرسانی‌ها قرار داده اما پس از آپدیت، دوباره همان نسخه قبلی روی گوشی کاربر نصب می‌شود.

مدل به روزرسانی در فروشگاه‌های اپلیکیشن و بازی بدین صورت است که هرگاه نسخه جدیدی از یک برنامه برای بهبود عملکرد، اضافه کردن قابلیت‌های جدید و... ارائه شود در فهرست بروزرسانی‌های جدید قرار می‌گیرد. اما هیچ خبری از نسخه جدیدی برای برخی از اپلیکیشن‌هایی که در فهرست بروزرسانی مایکت قرار می‌گرفتند، نبود.

این بروزرسانی‌های فیک پس از رسانه‌ای شدن ماجرا متوقف شد؛ سپس مایکت با انتشار اطلاعیه‌ای ماجرا را به کل تکذیب کرد. اما طی مدت کوتاهی واکنش جدیدی به ماجرا داشته و آن را کمپینی در راستای ارائه تخفیف به کاربران عنوان کرد. اگر این حرکت واقعا یک کمپین بود چرا ابتدا آن را به کل تکذیب و آن بروزرسانی‌های فیک را متوقف کرد؟ همچنین این چه کمپینی است که به ضرر کاربر تمام شده و مصرف اینترنت او را افزایش می‌دهد؟

کافه بازار این حرکت را محکوم می‌کند زیرا اعتماد کاربران به اپ‌استورهای ایرانی خدشه‌دار شده است. یک بازار رقابتی، مزایای بسیاری برای کاربران دارد. اولا رقبا تلاش می‌کنند تا محصول خود را به بهترین شکل ممکن ارائه کنند و از سوی دیگر مانع خطای طرف مقابل و اقداماتی به ضرر کاربر می‌شود.

وظیفه یک اپ‌استور رفع نیاز کاربر و جلب رضایت و اعتماد او است؛ اما وقتی حرکت‌های دروغین انجام شود به اعتماد کاربران به تمامی پلتفرم‌های این حوزه خدشه وارد می‌شود. زمانی که یک پلتفرم از اعتماد کاربر هزینه می‌کند، ضرر آن گریبان همه پلتفرم‌های اکوسیستم را می‌گیرد اما ماه همیشه پشت ابر نمانده و یک روزی بایستی در ازای اعتماد از دست رفته پاسخگو باشد.

بازار مایکت

دیجیاتو: اما گاهی دیده شده که کافه بازار یک اپلیکیشن را در فهرست بروزرسانی‌های جدید قرار داده اما خبری از نسخه جدید آن اپ در گوگل پلی نبوده است.

تکلو: یک سری قابلیت‌ها در اپ‌استورها وجود دارد که آپدیت برنامه‌ها و بازی‌ها را به صورت مرحله‌ای در اختیار کاربران قرار می‌دهند. با توجه به تنوع دستگاه‌های اندرویدی، گاه برای آنکه نسخه جدید اپ با همه دستگاه‌ها سازگار باشد، به‌روزرسانی به صورت تدریجی و مرحله‌ای در گوگل پلی صورت می‌گیرد. از همین رو ممکن است نسخه جدیدی که هنوز در اختیار تمامی کاربران گوگل پلی قرار نگرفته، در بازار در دسترس کاربر قرار بگیرد.

در اندروید برای هر اپلیکیشن یک امضایی وجود دارد و اگر بدون اطلاع توسعه‌دهنده، کوچکترین تغییری در برنامه ایجاد شود؛ آن امضا تغییر می‌کند و دیگر قابل نصب نیست. از همین رو کاربران خیالشان از اصالت اپ‌های دانلودی راحت است.

دیجیاتو: و چرا در ماجرای مایکت، بازار اقدام قضایی را برای خود محفوظ دانست؟

تکلو: این امر دلایل مختلفی دارد. اول اینکه چنین حرکتی به اعتماد کاربر خدشه وارد کرده و به تمامی پلتفرم‌های اکوسیستم ضربه زده است. دو اینکه ما به عنوان یک پلتفرم وظیفه داریم مراقب حقوق کاربران‌مان باشیم؛ مثلا مقابل انتشار یک اپلیکیشن ویروسی یا هر خطای دیگری از سوی پلتفرم‌های می‌ایستیم تا مانع رقم خوردن اتفاقی ناخوشایند برای کاربران شویم.

حقوق کاربران مساله بسیار حائز اهمیتی است که توسعه‌دهندگان، اپ‌استورها، مراجع قانون‌گذار و حتی خود کاربران باید به آن توجه کنند.

علت سوم نیز فریب کاربر برای دادن درگاه پرداخت مایکت در قالب بروزرسانی است. هر اپلیکیشنی که از پرداخت درون برنامه‌ای پشتیبانی می‌کند، برای استورهای مختلف درگاه متناسب با آن دارد. حال مایکت با فریب کاربر سعی در تغییر این درگاه پرداخت داشته است از همین رو این اقدام هیچ توجیه اخلاقی، قانونی و عرفی ندارد.

دیجیاتو: خلاصه صحبت شما این است که اعتقاد دارید مایکت با اقدامی که انجام داده باعث فریب کاربران شده است.

تکلو: بله

دیجیاتو: اما مایکت مدعی است این موضوع را پیش‌تر اطلاع‌رسانی و اعلام کرده که تغییر اپلیکیشن‌های قرار گرفته در فهرست بروزرسانی، بهره‌مندی از تخفیف 15 درصدی در هنگام پرداخت درون برنامه‌ای است. برای مثال در قسمت توضیحات اپلیکیشن فیلیمو نوشته است که این بروزرسانی شامل تخفیف ۱۵ درصدی خرید برای مدت مشخصی است.

تکلو: اگر توسعه‌دهنده، تغییرات ثبت شده‌ای (Changelog) را برای Version Code خود در نظر گرفته باشد قابل مشاهده است. اما توسعه‌دهندگان فیدبک‌هایی به ما می‌دادند که از ماجرای پیش آمده اطلاع نداشتند. به طور مثال کاربر پس از مشاهده وجود بروزرسانی در مایکت، فایلی حجیم را دانلود کرده اما بعد از اینکه هیچ تغییری را حس نمی‌کند، به توسعه‌دهنده معترض می‌شود و آن‌ها نیز از هیچ چیز خبر ندارند!

اگر واقعا هدف مایکت، ارائه 15 درصد تخفیف به کاربران بوده است چرا به صورت شفاف این موضوع را اعلام نکرده و برنامه‌ها را در فهرست بروزرسانی‌های جدید قرار داده‌اند؟ اقدامی که عملا باعث گمراهی کاربران شده است.

کافه بازار

دیجیاتو: اتفاق اصلی که افتاده این است که مایکت درگاه پرداخت را تغییر داده. اتفاقی که طبیعتا باعث می‌شود سهم کمیسیون استور در پرداخت درون برنامه‌ای به مایکت برسد. اما الان در مورد چه عددی حدودا به شکل ماهانه صحبت می‌کنیم؟

تکلو: ایده خاصی درباره این رقم نداریم و باید جواب آن را از مایکت بگیرید. پرداختی‌ها براساس میزان تعامل کاربر با اپ، شرایط کاربران و... متفاوت است. اما آنچه که مسلم است این آپدیت‌ها هزاران بار دریافت شده و رقم بسیار بالایی صرف هزینه اینترنت شده است.

دیجیاتو: بحث هدر رفتن حجم کاربران نکته درستی است. اما اگر یک لحظه این موضوع را کنار بگذاریم، آیا حرکت مایکت را نمی‌توان به نوعی یک رقابت دانست؟ آن‌ها سهم خودشان یعنی ۱۵ درصد کمیسیون را دریافت نمی‌کنند؛ با این تخفیف به کاربر او را به دریافت اپ از این استور ترغیب می‌کنند. مشکل این موضوع از نظر شما چیست؟

تکلو: اصلی‌ترین مساله این است که آیا کاربر به درستی اطلاع دارد که این بروزرسانی را برای بهره‌مندی از 15 درصد تخفیف انجام می‌دهد؟ یا فکر می‌کند در ازای آپدیت، مزیت افزوده‌ای از سوی برنامه ارائه می‌شود.

بحث بروزرسانی، یکی از عملکردهای اپ استور است. کاربر از این عملکرد استفاده کرده تا اپلیکیشن‌های خود را به روز نگه‌دارد، باگ‌های آن رفع شود، به فیچر جدید دسترسی پیدا کند و... اما اگر از این قابلیت سوء استفاده شود و یک کمپین مارکتینگی را در داخل مفهوم عملکرد بروزرسانی بگنجانیم، بحث تفاوت می‌کند. به طور مثال این تخفیف می‌توانست در تب دیگری جز تب بروزرسانی‌های جدید صورت گیرد تا شائبه سوء استفاده از عدم اطلاع کاربر به وجود نیاید و اعتماد او خدشه‌دار نشود.

دیجیاتو: شما چه زمانی متوجه این حرکت مایکت شدید؟

تکلو: در این چند وقت فیدبک‌های جسته و گریخته‌ای را از کاربران و توسعه‌دهندگان دریافت کردیم اما هیچگاه بررسی عمیقی انجام ندادیم. اما با رسانه‌ای شدن ماجرا، فیدبک‌ها نیز شدت گرفته و با نارضایتی کاربران و توسعه‌دهندگان همراه شد که به بررسی آن پرداختیم.

دیجیاتو: پس از آنکه متوجه ماجرا شدید چه اقدامی کردید؟

تکلو: در این مدت اقداماتی که می‌توانستیم انجام دهیم را بررسی می‌کردیم. پیگیری قضایی یا صحبت و تعامل با مایکت از جمله راه‌های ممکن بود اما پس از انتشار ماجرا در شبکه‌های اجتماعی، مایکت اتهاماتی را به بازار وارد و ماجرا را تکذیب کرد. پس از این ماجرا دیگر نمی‌توانستیم بی تفاوت بمانیم و فردای آن روز، بیانیه‌ای رسمی را منتشر کردیم مبنی بر اینکه حرکت مایکت را بررسی کردیم، در جریان آن هستیم و اقدام قضایی را هم روی میز داریم.

کافه بازار

دیجیاتو: در کنار همه این اتفاقات به تازگی یک آژانس دیجیتال مارکتینگ از تولیدکنندگان محتوای ویدیویی درخواست کرده تا ویدیویی با هدف تخریب مایکت بسازند. سه نفر از این افراد به شکل مستقل با دیجیاتو صحبت و این موضوع را تایید کرده‌اند. با توجه به تایم‌لاینی که الان در مورد آن صحبت کردیم، آیا می‌شود گفت این ماجرا هیچ ارتباطی با کافه بازار نداشته است؟

تکلو: چنین موضوعی صحت نداشته و آن را تکذیب می‌کنیم، چراکه ما خودمان هم از شبکه‌های اجتماعی از حرکت مایکت با خبر شدیم.

مایکت: کاربران را فریب نداده‌ایم/ ناراحتی کافه بازار از سر انحصار طلبی است

امیر مستکین - مجتبی آستانه: کافه بازار معتقد است شما کاربر را فریب داده‌اید. شما اما در اظهارنظرهای توییتری گفته‌اید این یک کمپین بوده که سهم از خودتان کم کرده‌اید. اگر بخواهیم دقیق‌تر به مسئله نگاه کنیم به نظر شما چند درصد از کاربران متوجه کمپین شما شدند؟

وحید رحیمیان – مدیرعامل مایکت: پیش از پاسخ به این سوال ابتدا باید درباره تایید و تکذیب‌ها شفاف‌سازی کنم. کافه بازار از طریق کانال‌های تلگرامی و صفحات اینستاگرامی سعی داشت تا مایکت را به طرح صیانت ربط و مقابل گوگل پلی قرار دهد. اما ما با تکذیب این موضوع، تاکید کردیم در مایکت فضایی برای همسویی با طرح صیانت وجود ندارد. موضوع اصلا چیز دیگری بود اما بازار سعی داشت با پنهان ساختن اسم خود و اشاره تنها به گوگل پلی، مایکت را در ذهن افراد در مقابل پلی استور قرار دهد.

این در حالی است که کمپین ما فقط مرتبط به رقابت مایکت با  کافه بازار بوده است و چنین کمپینی روی گوگل پلی اجرا نمی‌شد. یعنی اگر کاربر، اپلیکیشنی را از گوگل‌پلی دانلود کرده بود، این کمپین شامل آن اپ نمی‌شد؛ زیرا این موضوع به ضرر توسعه‌دهنده می‌شد و سهم او را از پرداخت‌های درون برنامه‌‌ای کاهش می‌داد.

همچنین ذکر این نکته نیز ضروری است که هرگاه کاربر اپلیکیشنی را آپدیت می‌کند، تنها آن بخشی از کد که تغییر کرده در گوشی کاربر به‌روز می‌شود؛ از همین رو مثلا برای اپلیکیشنی که ابتدا 100 مگابایت برای دانلود آن حجم اینترنت مصرف شده، در بروزرسانی جدید تنها شاید 5 مگابایت حجم اینترنت استفاده شود. بنابراین در کمپین اخیر مایکت اینکه حجم اینترنت زیادی از کاربران مصرف شده باشد، صحت ندارد.

دیجیاتو: یعنی شما می‌گویید شواهدی دارید که کافه بازار در ماجرای آن ویدئو تخریب کننده علیه مایکت که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، نقش داشته است؟

رحیمیان: ما در این باره شواهدی داریم؛ هرچند شاید دلایل محکمه‌پسند نباشند. با برخی کانال‌های تلگرامی در ارتباط بودیم اما آن‌ها با توجه به نوع کسب‌وکار خود تمایلی برای قرار گرفتن در تقابل با بازار نداشتند. اما به هر حال شواهد نشان می‌دهد که کافه بازار با استفاده از کلیدواژه‌های «گوگل پلی»، «طرح صیانت» و «هزینه اینترنت» سعی بر تخریب مایکت در شبکه‌های اجتماعی داشت. فایل پی‌دی‌افی هم برای تولید محتوای تخریبی علیه مایکت تهیه شده و در اختیار برخی استریمرها قرار گرفته بود. تولیدکنندگان محتوای ویدیویی و استریمرها مستقیما در توییت‌های خود به اینکه فرد تماس‌گیرنده با آن‌ها، خود را از سوی کافه‌بازار معرفی کرده، اشاره کرده‌اند.

دیجیاتو: کافه بازار به دیجیاتو گفت این موضوع را تکذیب می‌کند و هیچ ارتباطی با این ماجرا نداشته است.

رحیمیان: به هر حال یک فضای تخریبی در شبکه‌های اجتماعی علیه ما پیش آمد و قصد داشتند مایکت را به طرح صیانت ارتباط دهند که آن را تکذیب کردیم. اینکه کافه بازار می‌گوید مایکت ابتدا تکذیب و سپس تایید کرده است، مربوط به دو موضوع متفاوت است. هنوز هم محتوای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی و ارتباط با طرح صیانت را تکذیب می‌کنیم اما بحث کمپین بروزرسانی اپلیکیشن‌ها را تایید می‌کنیم.

دیجیاتو: به سوال اول برگردم؛ به نظر شما چند درصد از کاربران متوجه کمپین شما شدند؟

رحیمیان: رقم دقیقی را نمی‌توان بیان کرد. به طور مثال زمانی که یک توسعه‌دهنده، آپدیتی را جهت رفع باگ درصد کمی از دستگاه‌های اندرویدی منتشر می‌کند؛ افراد دیگری هم که مشکلی با اپ نداشته آن را آپدیت می‌کنند و کمتر کسی به توضیحات نوشته شده درباره آپدیت جدید توجه می‌کند.

اما نکته اصلی این است که ما تنها به توضیحات اکتفا نکرده و با ارسال نوتیفیکیشن به کاربران‌مان اطلاع رسانی کردیم. اینگونه نیست که وقتی چنین حرکتی زده می‌شود، روی بی اطلاعی کاربر حساب باز کنیم و از آن هم خوشحال شویم؛ بالعکس جهت آگاهی او تمام تلاش خود را می‌کنیم.

در کمپین اخیر نیز برای کاربران نوتیفیکیشن ارسال می‌کردیم که از تخفیف 15 درصدی آن استفاده کنند. همچنین بخش پیغام در داخل مایکت برای هر کاربر در نظر گرفته شده و در آنجا به طور مشخص، این موضوع را به او یادآور شدیم.

البته با وجود تمامی اقدامات ما، ممکن است برخی کاربران نیز از هدف بروزرسانی آگاه نشده و احتمال آن را رد نمی‌کنیم؛ اما تمام تلاش خود را برای اطلاع‌رسانی انجام دادیم.

دیجیاتو: آیا بهتر نبود این کمپین را با در نظر گرفتن یک بخش یا تب جدا از بخش بروزرسانی انجام می‌دادید؟

رحیمیان: اضافه کردن تب جداگانه برای یک وبسایت راحت است اما در یک اپلیکیشن Native چنین کاری کمی دشوار است. برای اضافه کردن این تب برای یک کمپین مقطعی، بایستی آپدیت جدیدی ارائه کرد و طبیعتا کاربران کمی در بازه زمانی کوتاه این نسخه جدید را دانلود می‌کردند و عملا میزان موفقیت کمپین کاهش می‌یافت. از همین رو چنین ایده‌ای اگرچه روی کاغذ بسیار خوب است اما در عمل برای این کمپین و دریک اپلیکیشن Native با راهکارهایی که ما داریم، نشدنی بود.

دیجیاتو: آیا توسعه‌دهنده‌ها در جریان کمپین شما و اینکه روی اپ‌هایشان آپدیت قرار می‌دهید بودند؟

رحیمیان: کم و بیش در جریان بودند اما نوع دقیق هماهنگی را بایستی از تیم اپ مایکت پرسید. در کمپین اخیر ما شکواییه‌ای از سوی کاربران‌مان نداشتیم، تعامل خوبی هم با توسعه‌دهندگان شکل گرفت و در کل فیدبک منفی در این جریان نگرفتیم. به جز یکی از توسعه‌دهندگان که آن هم به نظر می‌رسید فشاری از سوی رقیب ما به ایشان وارد شده. به طور کلی فرآیندها در مایکت بدین گونه است که برای اقدامات مختلف، اطلاع‌رسانی به توسعه‌دهندگان صورت گرفته و حتی گاه از آن‌ها مشورت گرفته می‌شود.

لازم به ذکر است کمپین اخیر مایکت هم برای کاربر و هم توسعه‌دهنده، خلق ارزش کرده است و این وسط فقط رقیب ما ناراضی است. برخلاف حرکت‌های انحصاری که انتخاب کاربر را محدود و درآمد توسعه‌دهنده را کاهش می‌دهد، در کمپین ما، کاربر در ازای مصرف حجم اندکی از اینترنت، تخفیف قابل ملاحظه‌ای را دریافت می‌کند. توسعه‌دهنده هم نیز بابت افزایش درآمد خود راضی است.

دیجیاتو: در این کمپین، عملا کل اتفاقی که افتاده این است که درگاه پرداخت اپ تغییر کرده. روندی که باعث می‌شود سهم کمیسیون استور به مایکت برسد. این تغییر به شکل حدودی ماهانه چه درآمدی را برای مایکت خلق می‌کرد؟

رحیمیان: هدف ما از این کمپین افزایش قابل توجه سهم درآمدی نبوده است که مثلا فکر کنید قرار بوده مارکت را تکان دهیم یا اقدام عجیبی در این حوزه صورت گرفته باشد. این قابلیت، تارگت کوچکی داشت. تجربه ما نشان می‌دهد که اکثر افراد، تمایلی به آپدیت یکجای کل اپ‌های خود ندارند و باید حس کنند که چرا یک اپ را آپدیت می‌کنند. در واقع میانگین تعداد آپدیت، 1.5 عدد است. ما تارگت بزرگی نداشتیم و کمپین هم در ذات خودش آنقدر بزرگ نبود که بخواهد توسط رقیب تخریب شود.

مایکت در سایر ایام مانند عید نوروز، تخفیف‌های بعضا 70 تا 90 درصدی را ارائه کرده که آنجا می‌توانستند جهت تخریب ما اقدام کنند! البته این‌گونه نیست که بخواهیم بازی را به اصطلاح خراب کنیم و همواره از سهم درآمدی مایکت بگذریم زیرا این کار در طولانی مدت اصلا شدنی نیست.

اما فرض کنید کافه بازار در یک کمپینی، به مدت یک هفته اینترنت مصرفی کاربران خود را رایگان کند. آیا کسی می‌تواند به آن انتقاد کند؟ به هر حال هر کمپین و قابلیت استور را باید از دید خلق ارزش برای کاربر و توسعه‌دهنده نگاه کرد و نمی‌شود به آن خرده گرفت که چرا مزیتی رقابتی برای کاربر ایجاد کرده‌ای.

دیجیاتو: با توجه به شرایط موجود، آینده رقابت با رقیب‌تان رو چطور می‌بینید؟ مخصوصا که در حال حاضر پای چگونگی نحوه رقابت مایکت و کافه بازار به شبکه‌های اجتماعی کشیده شده و به نظر می‌رسد روند سالمی را طی نمی‌کند.

رحیمیان: بله، موافق هستم اتفاقات بدی پس از این ماجرا در توییتر رقم خورد. البته این واکنش‌های اخیر، در پشت سرشان سال‌ها مشکلات و فشارهایی بود که به مایکت وارد شده است. البته ما شروع کننده این رفتار نبودیم.

فضای پیش آمده برای ما این درس را داشت تا روی رقابت سالم که برای کاربران و توسعه‌دهندگان خلق ارزش می‌کند، تاکید کنیم و اصطلاحا سرمان به کار و پیشرفت خودمان باشد.

تجربه نشان می‌دهد هنگامی که بازیگر دوم به بازیگر اول یک حوزه نزدیک می‌شود، بازیگر اول احساس خطر می‌کند و با استفاده از قدرت و سرمایه بیشتر به سمت حاشیه‌سازی حرکت می‌کند. اما ما در همه این سال‌ها کاری به رقیب نداشتیم و همواره بر توسعه محصول، بحث بازاریابی، بهبود پشتیبانی و... تاکید کرده‌ایم تا بتوانیم فاصله‌مان را با رقیب کاهش دهیم.

به هر حال همه کارشناسان معتقدند وجود تنها یک بازیگر در حوزه اپ‌استور، به کاربر و توسعه دهنده لطمه می‌زند. این اتفاقاتی هم که در شبکه های اجتماعی افتاد نشان از نابالغ بودن اکوسیستم دارد و بیشتر حاشیه‌ها دیده شد؛ اما سعی خواهیم کرد تا در یک فضای عملیاتی خلق ارزش کنیم تا کاربر و توسعه‌دهندگان، انتخاب کننده باشند.


در نهایت آنچه که مشخص است، آن است که این اولین و آخرین رقابت بازار و مایکت نیست؛ رقابتی که می‌تواند در نهایت به سود کاربران و توسعه‌دهندگان باشد. با این حال باید دید روند رقابت این دو رقیب که حالا به حاشیه‌های عجیبی کشیده شده در نهایت به کجا ختم می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • محمد حسین فردوسی
    محمد حسین فردوسی | ۲۱ تیر ۱۴۰۱

    من خودم با مایکت راحت تر هستم هم فضای شیک تری داره هم جوایز و قرعه کشی هایی داره در ضمن از قابلیت اینترنت نیم بها هم استفاده میکنه در کل به نظر من این دوتا برابرند اما مایکت از نظر ظاهری بالاتره

  • hossein rad
    hossein rad | ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱

    اپ ایرانی چیه ک حالا بخوای سرش دعوام بکنی. پر ویروس و برنامه ناامن

مطالب پیشنهادی