ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

السالوادور
تکنولوژی

آیا تصمیم السالوادور برای پذیرش بیت کوین به عنوان ارز رسمی درست بود؟

کشور السالوادور سال گذشته برای اولین بار در جهان بیت کوین را به عنوان پول قانونی پذیرفت. هرچند تصمیم این کشور مستقر در آمریکای مرکزی بسیار مورد توجه قرار گرفت، اما از آن زمان تاکنون، ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۰

کشور السالوادور سال گذشته برای اولین بار در جهان بیت کوین را به عنوان پول قانونی پذیرفت. هرچند تصمیم این کشور مستقر در آمریکای مرکزی بسیار مورد توجه قرار گرفت، اما از آن زمان تاکنون، ارزش این رمزارز با کاهش قابل توجهی روبرو شده است. حالا نگرانی‌هایی به وجود آمده که السالوادور قادر نخواهد بود در ژانویه 2023 اوراق قرضه 800 میلیون دلاری خود و همچنین سایر بدهی‌هایش را پرداخت کند.

شرکت مالی Fitch Ratings در ماه فوریه، رتبه السالوادور را به CCC (در حال حاضر آسیب‌پذیر) تغییر داده بود که مانع از دسترسی این کشور به بازارهای جهانی به دلیل بدهی بیشتر می‌شود. آژانس Moody's نیز در همین ماه چنین تصمیمی را برای السالوادور گرفته است.

کاهش رتبه جهانی کشور السالوادور

السالوادور

Fitch در بیانیه خود درباره کاهش رتبه السالوادور توضیح داده بود:

«این کاهش رتبه، نشان‌دهنده خطرات تامین مالی افزایش یافته ناشی از افزایش اتکا به بدهی‌های کوتاه مدت، بازپرداخت 800 میلیون دلاری اوراق قرضه یورو در ژانویه 2023، کمبود مالی همچنان زیاد، گستردگی محدود برای تامین مالی اضافی در بازار محلی، دسترسی نامطمئن به بودجه اضافی چندجانبه و تامین مالی بازار خارجی با توجه به هزینه‌های بالای استقراض است.»

حالا موسسه Moody's در بیانیه خود هشدار داده که «حتی اگر دولت راهی برای مدیریت فشارهای مالی کوتاه مدت مربوط به سررسید اوراق قرضه 2023 پیدا کند، نظر Moody's این است که دولت همچنان با فشارهای مالی قابل توجهی مواجه خواهد شد که توانایی آن برای ارائه کامل تعهدات بدهی‌اش را به خطر می‌اندازد.»

با وجود این موارد، به نظر می‌رسد تصمیم و آزمایش السالوادور برای قانونی کردن بیت کوین به مانع بزرگی برخورد کرده است. در نتیجه سقوط بازارهای جهانی ناشی از جنگ نظامی روسیه و اوکراین، افزایش تورم و تصمیم فدرال رزرو (بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا) برای افزایش نرخ بهره، ارزش محبوب‌ترین رمزارز جهان بیش از 50 درصد نسبت به بالاتری میزان ثبت شده خود کاهش یافته است.

همین امر باعث شده تا اوراق قرضه دولت السالوادور که با 40 درصد ارزش واقعی خود معامله می‌شوند نیز کاهش پیدا کند، زیرا با وجود کاهش قیمت بیت کوین (ارز پذیرفته شده السالوادور) سرمایه‌گذاران تردید دارند که آیا این کشور می‌تواند بدهی آینده خود را پرداخت کند یا خیر.

پذیرش بیت کوین توسط السالوادور

السالوادور

«نجیب ابوکیله»، رئیس جمهور السالوادور در سپتامبر سال گذشته اعلام کرد که برای اولین بار در جهان، بیت کوین به ارز قانونی این کشور در کنار دلار آمریکا تبدیل شده است. در همان زمان نیز آژانس‌های سنجش اعتبار هشدار داده بودند که نوسانات بازار کریپتو خطر بزرگی برای اقتصاد این کشور خواهد داشت، اما این موضوع مانع ابوکیله برای عملی کردن تصمیمش نشد.

در ادامه، صندوق بین‌المللی پول (IMF) که می‌تواند برای پرداخت بدهی بعدی السالوادور در ژانویه 2023 به این کشور کمک مالی اعطا کند، به آن توصیه کرد که پذیرش بیت کوین به عنوان پول قانونی را متوقف کند، زیرا این امر خزانه دولت را در معرض نوسانات قیمت ارز دیجیتال قرار می‌دهد. با این وجود، اصرار ابوکیله بر حفظ بیت کوین به عنوان پول قانونی کشور، مذاکرات او با صندوق بین‌المللی پول را پیچیده کرد.

فراز و نشیب‌های بازار، در کنار تضعیف موسسات این کشور، باعث شد تا چندین آژانس اعتباری رتبه کشور السالوادور را کاهش دهند که از این رتبه برای ارزیابی احتمال عدم توانایی در پرداخت بدهی استفاده می‌شود. رتبه پایین به این معنی است که دولت باید نرخ بهره بیشتری را به طلبکاران بپردازد، زیرا ریسک بالاتری برای آن در نظر گرفته شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی