ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ارتباط ماهواره‌ای با لیزر
تکنولوژی

دو ماهواره نظامی با موفقیت از طریق لیزر با هم ارتباط برقرار کردند

سال گذشته دو ماهواره نظامی به مدار فرستاده شدند و حالا تایید شده که این دو ماهواره توانسته‌اند با موفقیت به‌صورت آزمایشی از طریق لیزر با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. با وجود این که شرکت‌های ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۳:۰۰

سال گذشته دو ماهواره نظامی به مدار فرستاده شدند و حالا تایید شده که این دو ماهواره توانسته‌اند با موفقیت به‌صورت آزمایشی از طریق لیزر با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

با وجود این که شرکت‌های خصوصی زیادی به دنبال مستقر کردن ماهواره‌های خود در مدار هستند، اما فناوری ارتباطی آن‌ها در طول بیش از شش دهه ثابت مانده است. ولی شرکت CACI International، واقع در ویرجینیای آمریکا در حال کار روی فناوری جدیدی است که توانسته با موفقیت نمونه عملکرد آن را به نمایش بگذارد.

شرکت CACI با استفاده از ترمینال‌های اپتیکال CrossBeam به ماهواره‌ها اجازه می‌دهد با یکدیگر ارتباط اپتیکال داشته باشند. این شرکت مدعی است که فناوری آن‌ها اجازه برقراری لینک‌های چندگانه برای ارتباط بین ماهواره‌ها و البته لینک‌های دوطرفه برای ارتباط با زمین را فراهم می‌کند. فناوری CACI متشکل از سیستم‌هایی با پیچیدگی پایین، کوچک و سبک است که توان کمتری لازم دارند و استفاده از آن‌ها آسان‌تر است.

ارتباط ماهواره‌ای با لیزر

این شرکت ماه ژوئن پارسال با همکاری دارپا و اداره توسعه فضایی (SDA) آمریکا دو ماهواره به نام‌های Able و Baker را پرتاب کرد که ترمینال اپتیکال داشتند. این ماهواره‌ها بخشی از برنامه Mandrake II بودند که با همکاری آزمایشگاه تحقیقات نیروی هوایی آمریکا اجرا می‌شود.

ارتباط بین دو ماهواره چگونه برقرار شد؟

دو ماهواره این شرکت در تاریخ 25 فروردین در فاصله 100 کیلومتری از یکدیگر به مدت بیش از 40 دقیقه ترمینال‌های اپتیکال خود را آزمایش کردند. در این آزمایش از لیزرهای مادون قرمز استفاده شد تا بیش از 200 گیگابیت داده ابتدا رمزنگاری و بعد به سمت گیرنده ماهواره مقابل ارسال شود.

اگرچه ارتباطات لیزری در مقایسه با امواج رادیویی سریع‌تر و ایمن‌ترند، اما بعید است که کاربران عادی به این زودی‌ها به این ارتباطات دست پیدا کنند. هنوز آزمایش‌های زیادی باید انجام شود و این کاربردها در ابتدا فقط برای امور نظامی خواهد بود. برنامه Mandrake II خود بخشی از یک پروژه بزرگ‌تر به نام Blackjack مربوط به دارپا است.

بر اساس پروژه Blackjack، قرار است 20 ماهواره با قابلیت ارتباطات اپتیکال به مدار پایینی زمین فرستاده شوند و به عنوان یک شبکه مش عمل کنند. این شبکه دولتی خواهد بود و برای ارتباطات نظامی در پایگاه‌های ایالات متحده استفاده می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Amir_Safari
    Amir_Safari | ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱

    استارلینک هم این تکنولوژی رو داره، ولی هنوز درصد موفقیتشون مشخص نشده

مطالب پیشنهادی