ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فضانورد ایستگاه فضایی
علمی

فضانورد ایستگاه فضایی بین‌المللی: جنگ اوکراین از فضا قابل مشاهده بود

فضانورد سازمان فضایی اروپا که اخیرا از ماموریت 177 روزه خود در ایستگاه فضایی بین‌المللی بازگشته، می‌گوید جنگ روسیه با اوکراین حتی با چشم غیرمسلح از فضا قابل مشاهده بود. این ایستگاه در فاصله تقریبا ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۷ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۵:۰۰

فضانورد سازمان فضایی اروپا که اخیرا از ماموریت 177 روزه خود در ایستگاه فضایی بین‌المللی بازگشته، می‌گوید جنگ روسیه با اوکراین حتی با چشم غیرمسلح از فضا قابل مشاهده بود. این ایستگاه در فاصله تقریبا 400 کیلومتری از زمین قرار دارد و هر 90 دقیقه یک بار به دور سیاره ما می‌چرخد.

«ماتیاس مائورر»، فضانورد سازمان فضایی اروپا در گفتگو با ARD آلمان گفت: «وقتی در فضا هستید، ابتدا حس می‌کنید که خیلی با همه چیز فاصله دارید.» با این حال، ظاهرا او توانسته به وضوح جنگ روسیه و اوکراین را از فضا مشاهده کند. او می‌گوید نشانه‌های این جنگ به شکل ستون‌های بزرگی از دود سیاه در شهرهایی مثل ماریوپول که از مقاصد اصلی حمله نیروهای روس بوده، دیده می‌شد.

ایستگاه فضایی بین‌المللی با سرعت 8 کیلومتر بر ثانیه حرکت می‌کند، بنابراین مائورر بارها می‌توانسته رخدادهای جنگی را ببیند. او می‌گوید در ابتدای جنگ اوکراین، شب‌ها کاملا تاریک می‌شد، بنابراین امکان مشاهده موشک‌ها که شبیه صاعقه به شهرهای مختلف از جمله کیف برخورد می‌کردند، وجود داشت.

تصویر ماهواره‌ای

روس‌ها هم از جنگ اوکراین نگران شده بودند

مائورر مدعی است که همه فضانوردان ایستگاه فضایی از جمله فضانوردان روسیه در آن زمان باور داشتند که اتفاقات وحشتناکی در حال رخ دادن در اوکراین است. این فضانورد که چند هفته پیش به زمین برگشت، می‌گوید حضور در ایستگاه فضایی و نمایی که از زمین به شما می‌دهد، باعث می‌شود بیش از هر زمان دیگری به این نتیجه برسید که جنگ چقدر شنیع و تاسف‌بار است: «جنگی که از آن بالا دیده می‌شود، صدها بار غیرمعقولانه‌تر از اتفاقات روی زمین است. چرا ما انسان‌ها با هم متحد نمی‌شویم؟»

تصاویر ماهواره‌ای نقش مهمی در ثبت وقایع جنگ اوکراین داشته‌اند و به راستی‌آزمایی اطلاعات گمراه‌کننده در این باره کمک کرده‌اند. ماهواره‌هایی مثل Maxar Technologies دوربین‌های قدرتمندی دارند که می‌توانند روی بخش‌های مختلف زمین زوم کنند و تصاویر مربوط به آثار جنگ و خرابی‌ها را به ثبت برسانند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • molavy
    molavy | ۸ خرداد ۱۴۰۱

    جالبه جنگ اوکراین از فضا دیده میشه
    ولی جنگ عراق و یمن و سوریه و ... از زمین با ذره بین هم دیده نمیشه، چشم آبی ها این مشکل رو دارن انگار

    • شاهرخ شادی
      شاهرخ شادی | ۹ خرداد ۱۴۰۱

      It's interesting! Ukraine's war could be visible from space by astronauts, but Iraq's war wasn't
      visible from the earth! How about their blue eyes color? Does they visible as well??!!

مطالب پیشنهادی