ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

ساترا: فیلیمو و نماوا تخلف کردند و احتمال ابطال مجوز آنها وجود دارد

ساترا خبر از بروز تخلف‌های متعددی در دو پلتفرم فیلیمو و نماوا داده و تایید کرده که احتمال ابطال مجوز این دو پلتفرم وجود دارد. این مجموعه نظارتی اعلام کرده که برخی اصلاحات (سانسور) اعلام ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ | ۰۹:۱۰

ساترا خبر از بروز تخلف‌های متعددی در دو پلتفرم فیلیمو و نماوا داده و تایید کرده که احتمال ابطال مجوز این دو پلتفرم وجود دارد. این مجموعه نظارتی اعلام کرده که برخی اصلاحات (سانسور) اعلام شده روی محتواهای پخش شده از سوی فیلیمو و نماوا صورت نگرفته و همچنین برخی از سریال‌های جدید در حال پخش در این دو پلتفرم اساسا نه از آنها و نه از نهاد دیگری همچون ارشاد، پروانه نمایش ندارد.

به گزارش دیجیاتو شب گذشته سایت خبری صبا خبر از احتمال ابطال مجوز دو پلتفرم فیلیمو و نماوا بخاطر بروز تخلفات در این دو مجموعه داد. پیگیری‌های دیجیاتو از ساترا و هر دو پلتفرم حکایت از این دارد که ساترا بروز تخلفات را محرز دانسته اما همچنان در مورد ابطال مجوز تصمیم‌گیری قاطعی اتخاذ نشده است.

ساترا به دیجیاتو اعلام کرده که برخی از سریال‌های جدید در حال پخش از این دو پلتفرم اساسا هیچ گونه پروانه نمایشی ندارند و مجوز نمایش خود را نه از ساترا و نه پیش‌تر از وزارت ارشاد دریافت نکردند. گزارش شب گذشته صبا از برخی عناوین مانند «جادوگر» (که یکباره از هر دو پلتفرم پخش شد) و «یاغی» و «نوبت لیلی» نام برده که به نظر می‌رسد برخی از این عناوین بدون مجوز در حال پخش هستند.

ساترا

ساترا همچنین تاکید کرده که اصلاحات اعلام شده به پلتفرم‌های روی محتواهای ویدیویی انجام نمی‌شود و ساترا این موضوع را تخلف می‌داند. در واقع آنطور که به نظر می‌رسد انجام ندادن اعمال سانسور روی محتواها باعث شده که نهاد نظارت بر صوت و تصویر فراگیر، نسبت به این دو پلتفرم برخورد کند.

سانسور در ایران و در محتواهای ویدیویی فیلیمو و نماوا پیشینه بلند مدتی دارد و بسیاری از کاربران نسبت به نحوه سانسور محتواها در این دو پلتفرم انتقاداتی داشتند. نکته جالب اینجاست که بسیاری از محتواها در فیلیمو و نماوا در حین پخش اولیه بدون این اصلاحات هستند و پس از گذشت یکی دو روز، اصلاحات جدیدی به آنها می‌خورد و سانسور می‌شوند. به نظر می‌رسد وایرال شدن و پخش شدن برخی سکانس‌های فیلم‌ها و سریال‌های پخش شده از فیلیمو و نماوا در شبکه‌های اجتماعی و واکنش‌های مردمی باعث می‌شود که نهاد نظارتی مجدد دستور اصلاحات جدیدی را به هر دو پلتفرم، حتی پس از نمایش اولیه، اعلام کند.

سعید مقیسه مدیرعامل ساترا نیز در گفتگویی کوتاه تاکید کرده که با وجود این تخلفات، ابطال مجوز فیلیمو و نماوا هنوز قطعی نیست و به نظر می‌رسد که ساترا قصد برگزاری برخی جلسات با این دو پلتفرم برای حل مشکلات را دارد. روابط عمومی فیلیمو نیز به دیجیاتو می‌گوید قصد ارائه یک بیانیه را طی ساعات آینده دارد.

در مورد نداشتن مجوزهای مربوطه نیز پیگیری‌های دیجیاتو به این نتیجه رسیده که در حال حاضر در وزارت ارشاد هم بحرانی به نام تولید فیلم‌ها بدون داشتن پروانه نمایش صورت گرفته و دامنه این موضوع حالا به محتواهای در حال پخش در VODهای ایرانی نیز رسیده است. البته خبرهای تایید نشده‌ای نیز وجود دارد که به جز مجوز اولیه پخش، مجوزهای ثانویه‌ای نیز وجود دارد که ساز و کار پخش سریال‌ها را برای این پلتفرم‌ها سخت‌تر کرده است.

چندی پیش در نمایشگاه اینوتکس مدیرعامل نماوا نیز با انتقاد از رویه سانسور در ساترا اعلام کرده بود هیچ خط قرمز شفافی برای ساترا وجود ندارد و برخورد سلیقه ای با محتواها اعمال می‌شود.

در واقع آنطور که شنیده شده روند اخذ مجوزها در حال حاضر چنین است که یک موافقتنامه کلی برای انتشار دریافت می‌شود و سپس پس از ساخته شدن هر قسمت، تایید انتشار مجددی است که به هر قسمت اعطا می‌شود. حال به نظر می‌رسد که برخی از این مجوزهای ثانویه (که گاه باعث تاخیر در پخش اپیزود مربوطه می‌شود و کاربران این دو پلتفرم بارها با این موضوع مواجه شدند) اخذ نشده و سریال‌ها به انتشار رسیده است.

در هر حال به نظر می‌رسد که ساترا قصد دارد با اعلام این خبر، هشداری به فیلیمو و نماوا بدهد و ساز و کار بهتری برای پخش در نظر بگیرد و نظارت خود را برای اعمال اصلاحات روی محتواهای در حال پخش از این دو بازیگر که بازیگران اصلی این مارکت نسبت به فیلمنت و سایر مجموعه‌ها هستند، بیشتر کند. چندی پیش رییس صدا و سیما اعلام کرده بود که خانواده‌ها نمی‌توانند محتواهای در حال پخش از شبکه نمایش خانگی را ببینند و به نظر می‌رسد که این نهاد نسبت به برخی موضوعات مطرح شده در فیلم‌ها و سریال‌های نمایش خانگی که سانسور کمتری نسبت به برنامه‌های تلویزیونی در آنها وجود دارد، حساسیت مضاعفی دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • hosein7hosein
    hosein7hosein | ۱۰ خرداد ۱۴۰۱

    از معدود جاهایی که موافق ابطال مجوز هستم فیلیمو و نماوا هست. یک زمان به تاینی مویز حمله کردند تا با زور مخاطبشونو بالا ببرند همون بهتر که نباشند. کلاهبردارها

    • فاطمه السادات هاشمی نسب
      فاطمه السادات هاشمی نسب | ۱۱ خرداد ۱۴۰۱

      چه خبره؟ دیگه انتظار دارین چی رو سانسور کنن؟ لابد بچه ها حتی حق ندارن یه موی طرف رو ببینن مگه نه؟ اینا برای قدیمه چه خبره؟ اسیری که نیست😑
      بعدشم برای مجوز پخش قبل از اینکه پخش بشه باید پیگیری کرد نکه بعد یه مدت بیان بگم این مجوز نداشت!

مطالب پیشنهادی