ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مومیایی
علمی

صدها مومیایی و مجسمه باستانی برای اولین بار در مصر به نمایش گذاشته شدند [تماشا کنید]

مقامات کشور مصر در جنوب قاهره و سایت باستان‌شناسی «سقاره» که در گذشته برای به خاک سپاری مردگان استفاده می‌شده، از گنجینه‌ای از تابوت‌های سنگی، مومیایی و مجسمه‌های برنزی رونمایی کرد. به گزارش آسوشیتدپرس (AP)، ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۷:۰۰

مقامات کشور مصر در جنوب قاهره و سایت باستان‌شناسی «سقاره» که در گذشته برای به خاک سپاری مردگان استفاده می‌شده، از گنجینه‌ای از تابوت‌های سنگی، مومیایی و مجسمه‌های برنزی رونمایی کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس (AP)، این نمایشگاه موقت در کنار هرم پلکانی جوزر در سقاره برگزار شده و تمام آثاری که در این رویداد رسانه‌ای به نمایش گذاشته‌اند، به حدود 500 سال قبل از میلاد مسیح و در دوره آخر مصر باستان مربوط می‌شود.

نمایشگاه مومیایی و تابوت‌های باستانی در مصر

از جمله اقلام بسیار زیادی که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده‌‌اند، تابوت‌های نقاشی شده و مومیایی هایی هستند که از آن زمان تاکنون به خوبی حفظ شده‌اند. همانطور که AP گزارش می‌دهد، در مجموع بیش از 250 تابوت در این رویداد رسانه‌ای به نمایش گذاشته شده است.

مومیایی

تصویر بالا، مجسمه برنزی بدون سر ایمهوتپ، صدراعظم دستگاه فرعون جوزر را نشان می‌دهد که از 2630 تا 2611 پیش از میلاد مسیح در مصر باستان حکومت می‌کرد. گفته می‌شود که ایمهوتپ در ساخت هرم پلکانی جوزر در سقاره نظارت داشته و بعدها خدای پزشکی شده است.

به گفته «مصطفی وزیری»، رئیس شورای عالی آثار باستانی مصر ظروف برنزی به دست آمده در مراسمی برای عبادت ایزیس، الهه طبیعت مصر باستان مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

بر اساس بیانیه وزارت گردشگری و آثار باستانی مصر، سایر مجسمه‌های کشف شده، خدایان و الهه‌های مختلفی از جمله باستت، آنوبیس (خدای مرگ)، ازیریس (ایزد زندگی پس از مرگ) و نفرتوم (خدای زیبایی و سلامت) را نمایش می‌دهند.

وزیری همچنین از کشف یک پاپیروس دست نخورده در داخل یکی از تابوت‌ها خبر داده که برای مطالعه بیشتر به آزمایشگاه موزه مصر در مرکز قاهره منتقل شده است. تابوت‌ها نیز به موزه بزرگ مصر منتقل خواهند شد که مقامات این کشور امیدوارند تا پس از تاخیرهای مکرر اواخر سال جاری در نزدیکی اهرام جیزه افتتاح شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی