ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

نگاهی به تغییر آمار نصب در بازار از دید کاربران: شکل‌گیری معیاری مناسب برای مقایسه اپلیکیشن‌ها

بازار به تازگی اعلام کرده است که از این پس تعداد «نصب از بازار» را جایگزین «نصب فعال» می‌کند. موضوعی که باعث دستخوش آمارهای نصب نمایش داده شده به کاربران و توسعه‌دهندگان می‌شود. اما این ...

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۴:۴۵

بازار به تازگی اعلام کرده است که از این پس تعداد «نصب از بازار» را جایگزین «نصب فعال» می‌کند. موضوعی که باعث دستخوش آمارهای نصب نمایش داده شده به کاربران و توسعه‌دهندگان می‌شود. اما این تغییر چه سودی برای کاربران بازار خواهد داشت؟

تعداد نصب اپلیکیشن‌ها یکی از معیارهای مقایسه دو یا چند برنامه و بازی مشابه برای کاربران است. براساس گزارش‌ها، آمار نصب در تصمیم‌گیری کاربران جهت انتخاب یک اپلیکیشن تاثیرگذار است؛ اما گاهی اوقات نمایش تعداد نصب فعال، نمی‌تواند معیاری برای مقایسه عادلانه باشد.

بازار تا پیش از این، تعداد نصب فعال یک اپلیکیشن را به کاربر نشان می‌داد که شرایط خاصی برای آن در نظر گرفته شده بود:

«کاربری که به اینترنت دسترسی دارد اگر در 60 روز گذشته به صورت همزمان یک اپ و کافه بازار را روی گوشی خود نصب داشته و یک فعالیت معنی‌دار حداقل 100 کیلوبایتی در برنامه انجام می‌داد، یک نصب فعال برای آن برنامه شمرده می‌شد. اما اگر کاربری که در گذشته نصب فعال بوده و دیگر حداقل یکی از شروط بالا را نداشته باشد، از آمار نصب فعال خارج می‌شود.»

براین اساس امکان دارد یک اپلیکیشن همچنان روی یک گوشی نصب باشد اما چون کاربر در 2 ماه گذشته بنابر دلایلی به سراغ آن نرفته یا آنلاین نشده است، در آمار نصب به حساب نیاید. در واقع دو فاکتور «زمان» و «آنلاین شدن کاربر» در تعیین میزان نصب فعال تاثیر گذار است.

از طرفی کاربرانی که بازی را دانلود و پس از اتمام، آن را حذف کرده‌اند دیگر در آمارهای نصب بازی نمایش داده نمی‌شوند. چنین چیزی برای رقابت بین دو بازی که یکی قدیمی‌تر از قبلی بوده، عادلانه به نظر نمی‌رسد.

به طور مثال دو بازی مشابه در سبک معمایی را در نظر بگیرید که یکی در سال 1400 و دیگری در سال 1401 منتشر شده‌اند. اگر کاربری قصد دانلود بازی معمایی داشته و تعداد نصب آن‌ها در تصمیم‌گیری‌اش نقش اصلی را داشته باشد، ممکن است بازی جدیدتر که «نصب فعال» بیشتری دارد را انتخاب کند. در حالی که شاید بازی قدیمی‌تر، بیشتر دانلود شده باشد اما چون کاربران پس از اتمام بازی، آن را از روی گوشی خود حذف کرده‌اند؛ تعداد نصب فعال کمتری به نسبت بازی جدید داشته باشد.

آمار نصب از بازار

از همین رو کافه بازار تصمیم گرفت تا از خردادماه، «نصب از بازار» را جایگزین «نصب فعال» کند. اقدامی که عملا فاکتور «زمان» را از آمارهای نصب یک اپ جدا کرده و باعث می‌شود اقبال عمومی به برنامه یا بازی، دقیق‌تر و فارغ از زمان نمایش داده شود.

نصب از بازار تعداد دستگاه‌های تایید شده و منحصربه‌فردی را نشان می‌دهد که برنامه یا بازی از طریق بازار روی آن‌ها نصب یا بروزرسانی شده است. یعنی اگر اپلیکیشن از استور اندرویدی دیگری مثل گوگل پلی دریافت شده باشد، نصب آن در این آمار به حساب نخواهد آمد.

با این تغییر در نمایش نصب اگر کاربری که یک بازی را به اتمام رسانده و بعد از پایان بازی، آن را از روی گوشی خود پاک کرده هم در آمار نصب محاسبه می‌شود. علاوه بر این موضوع، استفاده از آمار نصب از بازار موجب می‌شود کاربرانی که برنامه یا بازی را از بازار دانلود کرده‌اند، با وجود عدم اتصال به اینترنت در بازه زمانی دو ماهه هم همچنان در آمار محاسبه شوند.

چنین آماری بالاخص در بحث بازی که کاربران پس از اتمام یا تکراری شدن، آن را حذف می‌کنند موجب می‌شود تا تعداد دانلود، معیار مقایسه قابل اتکایی برای کاربران باشد و تصویر دقیق‌تری از تلاش سازندگان به کاربر نمایش می‌دهد.

توجه داشته باشید که با تغییر تعداد نصب فعال به نصب از بازار، آمارهای نصب بیش از قبل خواهد بود و کاربران با عددهای بزرگتری رو به رو خواهند شد.

آمار نصب فعال بازار
نمایش قدیم تعداد نصب براساس «نصب فعال»

براساس شیوه جدید نمایش تعداد نصب در بازار، به طور مثال اینستاگرام که پیش از 28 میلیون نصب فعال داشت در حال حاضر میزان نصب آن بیش از 50 میلیون ذکر شده است. در واقع آن 22 میلیون کاربری که اینستاگرام را در 2 ماه اخیر از گوشی خود حذف کرده یا طی این مدت آنلاین نشده‌اند نیز در آمارهای نصب، شمارش شده‌اند.

آمار نصب فعال بازی «آمیرزا» نیز که پیش از بیش از یک میلیون بود اکنون 10 میلیون نمایش داده می‌شود. یعنی تاکنون 10 میلیون کاربر بازار، این بازی را تجربه کرده‌اند که برخی آن را از روی گوشی خود حذف کرده یا برای مدتی به سراغ آن نرفته‌اند.

آمار نصب از بازار
نمایش جدید آمارهای نصب براساس «نصب از بازار»

همچنین طبیعتا در مدل نمایش قبلی، با حذف یک اپلیکیشن از روی گوشی، تعداد نصب فعال نیز کاسته می‌شد؛ اینگونه امکان داشت تا مثلا یک اپلیکیشن از یک میلیون نصب فعال به +500هزار نصب فعال برسد. اما براساس نمایش جدید، دیگر تعداد نصب یک اپلیکیشن هیچگاه نزولی نخواهد شد.

شاید برخی نگران تقلب یا محاسبه چندباره یک کاربر در آمار نصب اپلیکیشن‌ها باشند. از همین رو کافه بازار اعلام کرده است در این آمار درصورتی‌که کاربر در بازار حساب کاربری داشته باشد و با دستگاه‌های مختلفی فعالیت کند، تمامی دستگاه‌های یک کاربر، به منزله‌ یک دستگاه خواهد بود. همچنین با هدف دقیق بودن اطلاعات و جلوگیری از رفتارهای مخرب، بازار واقعی‌بودن کاربران و دستگاه‌ها را احراز و تایید خواهد کرد.

شاید برخی فکر کنند که نمایش نصب فعال، نشانی از کیفیت یک اپلیکیشن به خصوص برنامه‌ها دارد که پس از مدتی با توجه به نارضایتی کاربران، میزان عدم استفاده یا حذف آن افزایش یافته و منجر به کاهش تعداد نصب می‌شود. همین امر نیز باعث شده تا توسعه‌دهندگان، اقدامات متنوعی را جهت جلب رضایت کاربران انجام دهند تا آمارهای نصب فعال‌شان کاهش نیابد.

اما این موضوع لزوما درست نیست. با توجه به اینکه بسیاری از بازی یا برنامه‌ها هستند که کماکان اپ خوبی بوده‌اند اما آپدیتی برای آن‌ها منتشر نشده یا واقعا نیاز به تغییری خاص نداشته‌اند.

لازم به تاکید است «نصب از بازار» روی رتبه‌بندی برنامه‌ها و بازی‌ها در قسمت جستجو و لیست‌های صفحات تاثیری نخواهد گذاشت و قرار است رتبه‌بندی برنامه‌ها در قسمت جستجو و لیست‌ها مانند گذشته براساس معیارهای مختلفی، از جمله عملکرد برنامه در جستجو و میزان استقبال کاربران به نمایش گذاشته شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • modernamir
    modernamir | ۱۱ خرداد ۱۴۰۱

    به نظر کار جالبی نیست و فکر میکنم یه جورایی جهت گیری شده است برای اپلیکیشنهایی که توی تبیلغات خوب بالا میان.در حقیقت این که یک اپلیکیشن به خاطر تبلیغ نصب میشه اما به محض استفاده حذف میشه رو به عنوان نصب در نظر میگیره.

مطالب پیشنهادی