ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تصویر روز ناسا: بارش شهابی تاو-هرکولید از فضا

شامگاه ۱۰ خردادماه ۱۴۰۱، بارش شهابی نادری از سراسر زمین قابل مشاهده بود و منجمان احتمال داده بودند که این بارش شهابی «تاو-هرکولید» (Tau Herculids) با تعداد شهاب‌های بی‌سابقه‌اش ما را شگفت‌زده کند و یا ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۱۴ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۷:۳۰

شامگاه ۱۰ خردادماه ۱۴۰۱، بارش شهابی نادری از سراسر زمین قابل مشاهده بود و منجمان احتمال داده بودند که این بارش شهابی «تاو-هرکولید» (Tau Herculids) با تعداد شهاب‌های بی‌سابقه‌اش ما را شگفت‌زده کند و یا اصلا اتفاقی نیفتد. ثبت‌هایی که عکاسان از این بارش در روز‌های بعد منتشر کردند، نشان می‌داد که با بارش شهابی قرن روبرو نبودیم، اما برای کسانی که خود را به آسمانی تاریک رساندند شب خاطره‌انگیزی بوده است.

تصویر امروز ناسا نمایی باز با میدان دید هشت درجه از بیرون جو زمین است که در یک ثبت پنج دقیقه‌ای برخورد ده‌ها شهاب را نشان می‌دهد. این تصویر با تلسکوپ فضایی یانگ‌وانگ ۱ (Yangwang 1) متعلق به سازمان فضایی چین در زمان اوج بارش شهابی تاو-هرکولید ثبت شده است.

بارش شهابی تاو-هرکولید

با اینکه تاو هرکولید شهاب‌های پرنوری نداشت، همانطور که منجمان احتمال داده بودند، نسبت به سال‌های گذشته بارش فعالی بود و تعداد شهاب‌های بیشتری به زمین برخورد کردند. اما درخشش این شهاب‌ها به قدری زیاد نبود که با ابزارهای زمینی ثبت شوند.

بارش شهابی با ذرات غبار باقی‌مانده از دنباله‌دار SW 3 ایجاد شد که اولین بار در سال ۱۸۳۰ میلادی/۱۳۰۹ خورشیدی مشاهده شده بود. آخرین باری که این دنباله‌دار از کنار زمین عبور کرد تقریبا به ۷۰ تکه تقسیم شده بود و منجمان احتمال می‌دهند که در آینده به قطعات بیشتری نیز تقسیم شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی