ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

عکاسی خیابانی
آموزش

عکاسی خیابانی چیست و چه نکاتی را باید در آن رعایت کنیم؟

شبکه‌های اجتماعی اشباع از تصاویر غیرواقعی با ویرایش‌های فراوان است که توجه کاربران را به خود جلب می‌کند. تجهیزات عکسبرداری گران قیمت در کنار ساعت‌ها کار با نرم افزارهای ویرایشگر از پیش نیازهای اصلی تهیه ...

امیر امام جمعه
نوشته شده توسط امیر امام جمعه | ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ | ۲۰:۰۰

شبکه‌های اجتماعی اشباع از تصاویر غیرواقعی با ویرایش‌های فراوان است که توجه کاربران را به خود جلب می‌کند. تجهیزات عکسبرداری گران قیمت در کنار ساعت‌ها کار با نرم افزارهای ویرایشگر از پیش نیازهای اصلی تهیه چنین عکس‌هایی است. اما شاخه‌های دیگری مانند عکاسی خیابانی وجود دارند که اهدافی متفاوت را دنبال می‌کنند و از زرق و برق کمتری برخوردار هستند.



عکاسی خیابانی

به صورت ساده می‌توان گفت که عکاسی خیابانی به دنبال ثبت لحظات عادی زندگی روزمره افراد در اماکن عمومی، مخصوصا در مناطق شهری است. معمولا این سبک جزئی از عکاسی بی‌هوا در نظر گرفته می‌شود که در آن، سوژه اغلب از عکسبرداری اطلاعی ندارد. عدم آگاهی سوژه می‌تواند موجب ثبت عکس‌هایی واقع‌ گرایانه‌تر شود.

عکاسی خیابانی

افراد یکی از سوژه‌های اصلی در عکاسی خیابانی به شمار می‌روند و تمرکز روی احساسات نهفته در فرم صورت آن‌ها، از اهمیت بالایی برخوردار است. چنین اشخاصی اغلب از اعضای عادی جامعه هستند و از حضور دوربین مطلع نیستند؛ در نتیجه اقدام به گرفتن ژست نمی‌کنند. این موضوع می‌تواند آثاری مناسب برای عکاسی خبری یا عکاسی تاریخی را نیز فراهم سازد.

در بسیاری از مواقع، عکاسی خیابانی با عکاسی مستند اشتباه گرفته می‌شود؛ درحالی که هردوی آن‌ها زیر شاخه‌هایی از عکاسی بی‌هوا محسوب می‌شوند. اگرچه عکاسی مستند نیز بیشتر در اماکن عمومی انجام می‌شود؛ اما برنامه‌ریزی قبلی بیشتری برای آن صورت می‌گیرد، درحالی که عکاسی خیابانی در لحظه رخ می‌دهد.

مهم‌ترین نکات در عکسبرداری خیابانی چیست؟

مهارت‌های مورد نیاز برای عکاسی خیابانی کمی فراتر از اصول اولیه عکاسی و درک مفاهیم عکسبرداری است؛ زیرا اغلب عکس‌ها در اماکن عمومی ثبت می‌شود و مشکلاتی مثل شرایط نوری نامناسب در بیشتر اوقات همراه عکاسان خواهد بود. همچنین در برخی مواقع، عکاس مجبور به برقراری ارتباط با سوژه می‌شود؛ پس مهارت‌های اجتماعی و روابط عمومی بالا هم حائز اهمیت خواهد بود. باید اشاره کرد که در بسیاری از کشورها، کسب اجازه فرد داخل عکس برای استفاده‌های تجاری، ضروری خواهد بود.

عکاسی خیابانی

تجهیزات مناسب یکی دیگر از ارکان اصلی عکاسی خیابان است که در آغاز باید به آن توجه نمود. تصاویر پرتره و عکس‌هایی با زاویه عریض از متداول‌ترین آثار مرتبط با عکاس خیابانی هستند که لنزهای اختصاصی آن‌ها با هم تفاوت دارند. با این حال برخی لنزها و دوربین‌ها می‌توانند برای هر دو مورد مناسب باشند. برای مثال دوربین‌های سبک و بدون آینه مثل محصولات لایکا (Leica) محبوبیت بالایی در میان عکاسان خیابانی دارند و تعدادی از بهترین فعالین این حوزه، آثار خود را با دوربین‌های لایکا به ثبت رسانده‌اند.

سرعت عمل بالا، یکی از المان‌های ضروری عکاسی خیابانی است که عوامل مختلفی روی آن تاثیرگذار هستند. هرچه با دوربین خود و تنظیمات آن آشنایی بیشتری داشته باشید، دستیابی به پیکربندی مناسب برای شما سریع‌تر مقدور خواهد بود. در هنگام ثبت عکس منظره، باید گشودگی دیافراگم کمتری استفاده کنید، تا عمق میدان بیشتری در اختیار داشته باشید. در سوی دیگر جهت ثبت عکس‌های پرتره به سراغ گشودگی دیافراگم بیشتر بروید تا عمق میدان کمتر و پس‌زمینه محو را فراهم سازید و تمرکز عکس را روی سوژه قرار دهید. استفاده از سرعت شاتر بالا هم میان عکاسان خیابان رواج دارد؛ زیرا از تاری حرکتی جلوگیری می‌کند و ایستایی سوژه‌ها را به عکس‌ها اضافه می‌نماید.

عکاسی خیابانی

نگاه تیزبین و دقت به جزئیات اطراف از دیگر ویژگی‌های یک عکاس خیابانی است. آماده بودن همیشگی دوربین هم می‌تواند به ثبت لحظه‌های حساس کمک کند. در هنگام عکاسی بهتر است قید منظره‌یاب یا نمایشگر دوربین خود را بزنید و تنها لنز را با تنظیمات صحیح به سوی سوژه بگیرید. این تکنیک می‌تواند از مطلع شدن افراد اطراف شما هم جلوگیری کند و نتیجه مطلوب‌تری را به همراه داشته باشید.

برخی از مشهورترین عکس‌های خیابانی

عکاسی خیابانی
۱. یکی از معروف‌ترین عکس‌های خیابانی تاریخ، پسری را درحال غذا دادن به کبوترها در خیابان‌های شیکاگوی دهه ۵۰ میلادی نشان می‌دهد. این عکس توسط ویوین مایر (Vivian Maier) به وسیله دوربین دو لنز Rolleiflex به ثبت رسیده است و به خوبی می‌توان حال و هوای آن روزهای شهر شیکاگو را در آن حس کرد.
عکاسی خیابانی
۲. ویلیام کلاین (William Klein) عکاس ساکن نیویورک توانسته است یکی از قوی‌ترین حالت‌های چهره سوژه را در اثر خود به تصویر بکشد. در روبه‌روی او پسری با یک تفنگ در دست ایستاده؛ درحالی که فرد کنار او با نگاهی کاملا بی‌تفاوت یک کنتراست شدید را ایجاد کرده است.
عکاسی خیابانی
۳. رابرت فرانک (Robert Frank) متولد سوئیس است و به دلیل نگاه متفاوت به جامعه آمریکا در آثارش شناخته می‌شود. این تصویر در دهه ۵۰ میلادی به ثبت رسیده است و در آن می‌توان جداسازی نژادی درون یک اتوبوس را مشاهده نمود. حالت چهره پسر سفید پوست و مرد سیاه پوست نزدیک به هم است؛ اما زن سفید پوست چهره کاملا متفاوتی از خود نشان داده است.
عکاسی خیابانی
۴. عکاسی خبری و خیابانی پیوند جدایی‌ناپذیری دارند و تصویر ثبت شده توسط ادی آدامز (Eddie Adams) در شهر سایگون (هوشی‌مین فعلی) گواه همین ادعا است. این تصویر به یکی از مشهورترین عکس‌ها در زمان جنگ ویتنام تبدیل شد و توانست جایزه پولیتزر را در سال ۱۹۶۹ برای عکاس به ارمغان آورد.
عکاسی خیابانی
۵. سائول لایتر (Saul Leiter) از پیشگامان عکاسی خیابانی رنگی به شمار می‌رود؛ اما آثار سیاه و سفید متعددی هم از او به جا مانده است. اوج فعالیت او در دهه ۴۰ و ۵۰ میلادی بوده است و امروزه در رده تاثیرگذارترین عکاسان خیابانی قرار می‌گیرد.

سوالات متداول درباره عکاسی خیابانی

عکاسی خیابانی چیست؟

عکاسی خیابانی به دنبال ثبت لحظات عادی زندگی روزمره افراد در اماکن عمومی، مخصوصا در مناطق شهری است و تمرکز ویژه‌ای روی احساسات نهفته در فرم صورت افراد یا مناظر شهری دارد.

بهترین لنز و دوربین برای عکاسی خیابانی کدام است؟

لنزهای زوم گزینه مناسبی برای عکاسی خیابانی به شمار می‌روند؛ زیرا با تغییر فاصله کانونی آن‌ها می‌توان عمق میدان متفاوت برای پرتره‌ها یا مناظر ایجاد کرد. همچنین دوربین‌های لایکا (Leica) از محبوبیت بالایی در نزد عکاسان خیابانی برخوردار هستند؛ اگرچه در رده تجهیزات گران قیمت قرار می‌گیرند.

مهم‌ترین نکات برای عکسبرداری خیابانی چیست؟

دست و پنجه نرم کردن با شرایط محیطی مختلف مثل روشنایی نامناسب، روابط عمومی بالا، صبر و حوصله از مهم‌ترین نکاتی هستند که یک عکاس خیابانی باید آن‌ها را در نظر بگیرد. همچنین سرعت عمل و آشنایی با تنظیمات مناسب دوربین و لنز در عکاسی خیابانی بسیار مهم است و می‌تواند به ثبت آسان‌تر لحظات حساس کمک کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی