ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تصویر روز ناسا: رد آلودگی کشتی‌ها در پهنه اقیانوس آرام

برخی از تصاویر ماهواره‌ای از زمین رگه‌های سفید رنگی در میان اقیانوس‌ها و دریاها نشان می‌دادند که در مسیر راه کشتی‌ها ایجاد می‌شدند. با بررسی‌های بیشتر مشخص شد که این خطوط سفید با آلودگی موتور ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۵:۳۰

برخی از تصاویر ماهواره‌ای از زمین رگه‌های سفید رنگی در میان اقیانوس‌ها و دریاها نشان می‌دادند که در مسیر راه کشتی‌ها ایجاد می‌شدند. با بررسی‌های بیشتر مشخص شد که این خطوط سفید با آلودگی موتور کشتی‌ها به وجود می‌آیند که با فشار بالایی وارد آب می‌شوند. تصویر امروز ناسا با ماهواره ترا (Terra) ثبت شده است که چندین مسیر کشتی در آن به وضوح دیده می‌شود.

آئروسل چیست؟

کشتی‌ها مثل سایر وسایل نقلیه از سوخت فسیلی استفاده می‌کنند و آلودگی آن به طور مستقیم و با فشار بالا وارد اقیانوس‌ها و دریاها می‌شود. این ذرات آلودگی با فشار هوایی که وارد آب می‌شود، ترکیبی به نام آئروسل (Aerosol) می‌سازد که در آب معلق می‌شود.
آئروسل به جا مانده از کشتی‌ها زمانی که به سطح آب می‌رسد،‌ نور خورشید را بیشتر از آب بازتاب می‌کند و به شکل رد سفیدی در تصاویر ماهواره‌ای دیده می‌شود. برخی از پژوهشگران پیشنهاد می‌دهند که شبکه‌ای از چندین قایق بادی در سطح اقیانوس‌ها رها کنند تا آئروسل نمک - از جنس خود اقیانوس - تولید کنند.

این آئروسل می‌تواند نور خورشید را حتی بیشتر از آب اقیانوس بازتاب کند و زمین را خنک کند! برخی احتمال می‌دهند که اگر این ایده تا حد خوبی مدیریت و اجرا شود، می‌تواند به ما در مقابله با گرمایش جهانی کمک زیادی کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی