ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

توییتر چیست
تکنولوژی

هرآنچه باید درباره توییتر بدانید

توییتر یک شبکه‌ اجتماعی است که در سال ۲۰۰۶ راه‌اندازی شد و بدون شک در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی محسوب می‌شود. این شبکه اجتماعی روزانه ۱۰۰ میلیون کاربر فعال دارد و در ...

احمدرضا فرهبد
نوشته شده توسط احمدرضا فرهبد | ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۶:۳۰

توییتر یک شبکه‌ اجتماعی است که در سال ۲۰۰۶ راه‌اندازی شد و بدون شک در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی محسوب می‌شود. این شبکه اجتماعی روزانه ۱۰۰ میلیون کاربر فعال دارد و در هر روز ۵۰۰ میلیون توییت در آن ارسال می‌شود.

توییتر می‌تواند برای اهداف مختلفی استفاده شود کرد که از میان آن‌ها می‌توان به مطلع شدن از اخبار روز، ایجاد تعامل با سلبریتی‌ها و سیاسیون رده‌بالا و برقراری ارتباط با دوستان و آشنایان اشاره کرد.

در این مطلب قصد داریم ببینیم توییتر چیست، در چه سالی تأسیس شده است و چه سرویس‌هایی را ارائه می‌دهد. در ضمن اگر اخبار مربوط به فناوری را دنبال می‌کنید، می‌دانید چند ماه پیش اخباری مبنی بر تصمیم ایلان ماسک، ثروتمندترین مرد جهان، برای خرید این شبکه اجتماعی منتشر شد.

این موضوع در چند ماه اخیر به موضوعی داغ تبدیل شده و حواشی زیادی در رابطه با قطعی شدن یا نشدن این معامله ایلان ماسک با توییتر به دنبال داشته است. در پایان مقاله این موضوع را نیز بررسی می‌کنیم تا ببینیم در صورت خرید توییتر توسط ایلان ماسک، نتایج و تاثیرات مثبت و منفی احتمالی بالقوه که می‌توانند تاثیرگذاری ایلان ماسک در فضای مجازی و خط مشی آینده توییتر را تغییر دهند، چه خواهند بود؟

توییتر چیست؟

توییتر چیست؟

در سال ۲۰۰۶ «جک دورسی» (Jack Dorsey) بنیان‌گذار توییتر، پلتفرمی ارتباطی بر پایه ارسال اس‌ام‌اس ایجاد کرد که اعضای آن می‌توانستند با آپدیت کردن استاتوس های خود ارتباط با یکدیگر را حفظ کنند؛ توییتر نیز در ابتدای راه‌اندازی خود کاملاً شبیه این پلتفرم بود. این شبکه اجتماعی رفته‌رفته با همفکری جک درستی و «ایوان ویلیام» (Evan Williams)، همبنیانگذار توییتر به‌تدریج تکامل یافت. در ۲۱ مارس ۲۰۰۶ نخستین توییتر خود جک دورسی ارسال شد که در آن گفته شده بود «فقط توییتر مرا تنظیم کن»

در جشنواره موسیقی SXSW 2007 اتفاق بسیار خوبی برای توییتر رقم خورد این شبکه اجتماعی با استقبال بسیار گسترده‌ای روبرو شد. در طول جشنواره مذکور بیش از ۶۰ هزار توییت ارسال شد. در حقیقت اعضای تیم کاری توییتر می‌خواستند از برپایی این جشنواره به نفع خود استفاده کنند و تعداد کاربران شبکه اجتماعی خود را افزایش دهند.

همان‌طور که گفتیم توییتر کار خود را به‌عنوان یک پلت فرم ارسال اس ام اس آغاز کرد و کاربران این شبکه اجتماعی تنها می‌توانستند پیام‌هایی با حداکثر ۱۴۰ کاراکتر ارسال کنند؛ البته این محدودیت مربوط به اپراتورهای شبکه‌های موبایل بود نه توییتر. این شبکه اجتماعی در ادامه مسیر خود به رشد قابل‌توجهی دست یافت و به یک پلتفرم وب تبدیل شد؛ البته محدودیت ۱۴۰ کاراکتری آن همچنان به قوت خود باقی بود؛ زیرا پلتفرم وب ایجادشده هم تحت برند توییتر فعالیت می‌کرد.

در دنیای مدرن امروزی میزان توجه و تمرکز روی موضوعات مختلف کاهش یافته است و توییتر با هدف ایجاد محتواهای قابل تندخوانی و همچنین انتشار سریع پیام‌های مهم، ایجاد شده است. جالب است بدانید محدودیت کاراکترهای قابل‌نگارش توییتر به محبوب شدن آن کمک زیادی کرده است.

شما می‌توانید در توییتر طرز فکر و عقاید خود را با افراد بزرگ در حوزه‌های مختلف مثل افراد حرفه‌ای در حوزه مطبوعات، افراد مشهور در حوزه‌های مختلف هنری، نامزدهای انتخاباتی و غیره به اشتراک بگذارید و واکنش‌های مختلف را دریافت کنید. در ضمن با استفاده از این شبکه اجتماعی می‌توانید در جریان مهم‌ترین اخبار روز و اخبار بزرگ‌ترین رویدادهای روز جهان قرار بگیرید، از فعالیت‌های شرکت‌های بزرگ جهان مطلع شوید و به‌راحتی با دوستان خود ارتباط برقرار کنید.

سرویس‌های توییتر

اگرچه توییتر در ظاهر یک شبکه اجتماعی ساده به نظر می‌رسد و ممکن است تنها به چشم یک ابزار ارتباطی به آن نگاه کنید؛ اما این شبکه اجتماعی سرویس‌های متنوعی را ارائه می‌دهد و می‌توانید از مزایای آن به طرق مختلف استفاده کنید. در این بخش قصد داریم شما را با اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های مختلف توییتر آشنا کنیم و ببینیم با چه روش‌هایی می‌توان از مزایای بالقوه آن استفاده کرد.

TweetDeck

TweetDeck

توییت دک یک اپلیکیشن دسکتاپ متعلق به توییتر است که برای مدیریت حساب‌های کاربری مختلف استفاده می‌شود. از میان قابلیت‌های شاخص این اپلیکیشن می‌توان به قابلیت مشاهده هم‌زمان چند تایم لاین در یک رابط کاربری ساده، زمان‌بندی توییت‌ها برای ارسال در آینده و ایجاد مجموعه‌ای از توییت‌ها، گروه‌بندی کاربرها، باز نگه داشتن پنجره‌های جستجو، نظارت بر افرادی که با شما صحبت می‌کنند و غیره اشاره کرد. در ضمن رابط کاربری این اپلیکیشن قابل سفارشی‌سازی است. به‌روزرسانی خودکار فهرست‌ها نیز با استفاده از توییت‌دک امکان‌پذیر است

Hootsuite

Hootsuite

این سرویس اجازه می‌دهد چند کاربر بر روند ارسال توییت‌ها در چند حساب کاربری نظارت داشته باشند و همچنین امکان زمان‌بندی ارسال توییت‌های چند کاربر در چند حساب کاربری را نیز فراهم می‌کند. این ابزار تمام حساب‌های کاربری توییتر را در یک رابط کاربری نمایش می‌دهد و شرکت‌ها با استفاده از این قابلیت می‌توانند دانلودهای خاصی را برای کارمندان خاص ارسال کنند.

Social Inbox

این سرویس در حقیقت یک صندوق ورودی است که پیام‌های کاربرانی که آن‌ها را دنبال (فالو) نکرده‌اید و همچنین درخواست کاربران برای دنبال شدن توسط شما به آن ارسال می‌شود. در این سرویس، صندوق ورودی تمام شبکه‌های اجتماعی به یک داشبورد یکپارچه متصل می‌شوند که از طریق آن می‌توانید تمام چت‌ها، نظرات، منشن ها و پیام‌های دریافتی در شبکه‌های اجتماعی مختلف را در یک پلتفرم مشاهده کنید. لازم به ذکر است زمانی که در وب‌سایت twitter.com هستید، می‌توانید از طریق مرورگر خود با استفاده از پلاگین طراحی‌شده برای استفاده از این ابزار به اطلاعات آن دسترسی پیدا کنید.

Wefollow و justunfollow

با استفاده از این سرویس می‌توانید فالوور های خود و افرادی را که آن‌ها را فالو کرده‌اید یا افرادی که آن‌ها را فالو کرده‌اید و آن‌ها نیز شما را فالو کرده‌اند، مشاهده کنید. شما می‌توانید با استفاده از سرویس Wefollow افرادی را که دارای علایق مشابهی با شما هستند، نیز پیدا کنید و با آن‌ها تعامل برقرار کنید.

Twitter Counter

Hootsuite

با استفاده از این ابزار می‌توانید بفهمید وضعیت رشد تعداد فالوورهای شما در طول زمان چقدر بوده است و تعداد فالوورهای شما در یک مقطع زمانی خاص چقدر بوده است. با استفاده از توییتر کانتر می‌توانید بفهمید در یک دوره زمانی شش‌ماهه چه تعداد فالوور به دست آورده‌اید و در همان دوره زمانی در هر روز چند توییت ارسال کرده‌اید.

همچنین این قابلیت دکمه‌ها و ویجت‌هایی را در اختیار شما قرار می‌دهد که می‌توانید آن‌ها را در وب‌سایت‌ها، وبلاگ‌ها و پروفایل‌های شبکه‌های اجتماعی قرار دهید و از آن‌ها برای نمایش بازدیدهای اخیر حساب کاربری توییتر خود و تعداد فالوور های خود استفاده کنید.

Twitterfall

Twitterfall

با استفاده از این ابزار می‌توانید جدیدترین توییت‌های مربوط به یک موضوع‌ ترند و داغ را ببینید. توییت‌های جدید تقریباً به‌صورت آنی در بالای فهرست توییت‌های قبلی نمایش داده می‌شوند و تمام توییت‌ها همچون آب آبشار از بالا به پایین می‌آیند. این شیوه نمایش توییت‌ها برای نمایش آن‌ها در نمایشگرهای بزرگ شیوه کاملاً مناسبی است. این سرویس برای یافتن موضوعات داغ و ترند، جستجوهای انجام‌شده در توییتر را بررسی می‌کند.

Twitterrific

Twitterrific

Twitterrific در حقیقت یک اپلیکیشن قابل‌استفاده برای سیستم‌عامل‌های اندروید و مک او اس است که امکان مشاهده توییت‌ها و میکروبلاگ‌ها را بلافاصله پس از انتشار آن‌ها برای کاربران فراهم می‌کند و کاربران نیز می‌توانند از طریق آن توییت‌های خود را ارسال کنند.

Twitter Analytics

Twitter Analytics

Twitter Analytics یک سرویس تحلیلی ایجادشده توسط خود توییتر است که با استفاده از آن می‌توانید وضعیت توییت‌های خود را بررسی و به اطلاعاتی در مورد کاربران دست پیدا کنید. این سرویس می‌تواند برای افرادی که می‌خواهند از توییتر به‌عنوان بستری برای تبلیغات استفاده کنند، نیز اطلاعات خوبی را ارائه کند. از دیگر قابلیت‌های شاخص این سرویس می‌توان به ارائه اطلاعات مفید در مورد میزان تأثیرگذاری متن توییت اشاره کرد که می‌تواند برای تبلیغ‌کنندگان بسیار مفید باشد.

buffer

شما می‌توانید برای زمان‌بندی ارسال توییت‌ها از این سرویس نیز استفاده کنید. شما می‌توانید با استفاده از این سرویس روز و ساعت ارسال توییت را مشخص کنید. امکان زمان‌بندی توییت‌ها برای ارسال آن‌ها به پروفایل‌های مختلف نیز با این سرویس وجود دارد.

طراحان این سرویس جهت تسهیل استفاده از آن، افزونه مرورگر و اپلیکیشن موبایل آن را نیز ایجاد کرده‌اند. از دیگر قابلیت‌های شاخص این سرویس می‌توان به مدیریت چند صفحه وب به‌صورت هم‌زمان، امکان بارگذاری ویدیو و گیفت در توییت‌های موجود در صف ارسال، برخورداری از افزونه مخصوص بارگذاری تصویر و امکان اعلام قیمت‌ها در مقاطع مختلف زمانی مختلف اشاره کرد.

BuzzSumo

BuzzSumo

با استفاده از این سرویس می‌توانید محتوایی را که در توییتر منتشر و ارسال کرده‌اید، در چندین شبکه اجتماعی فیسبوک، گوگل پلاس و لینکدین به اشتراک بگذارید. با بهره‌مندی از این سرویس که محتوای منتشرشده در منابع مختلف را بررسی می‌کند، می‌توانید به اطلاعات ارزشمندی همچون سؤالات مشتریان، موضوعات داغ و بحث‌برانگیز، کلیدواژه‌های پرجستجو و محتواهایی که بیشترین توجه را به خود جلب کرده‌اند، دست پیدا کنید و محتوای موردنظر خود برای انتشار و به‌اشتراک‌گذاری را بر مبنای همین اطلاعات تنظیم و تهیه کنید.

live video

live video

توییتر نیز مانند اینستاگرام امکان ضبط ویدیو لایو (زنده) برای کاربران خود را فراهم کرده که استفاده از آن بسیار آسان است و برای استفاده از آن تنها باید آیکون ضبط ویدیوی زنده را لمس کنید.

موارد ذکرشده جزو محبوب‌ترین سرویس‌های توییتر محسوب می‌شوند؛ اما این شبکه اجتماعی برای فعالیت در حوزه بازاریابی و خبرنگاری نیز ابزارها و سرویس‌های خوبی را ارائه داده است که در ادامه آن‌ها را به‌صورت مختصر بررسی می‌کنیم.

سرویس‌های توییتر برای بازاریابی

شما می‌توانید برای بهبود عملکرد خود در زمینه بازاریابی به شیوه‌های مختلفی از مزایای این شبکه اجتماعی بهره‌مند شوید که تعدادی از آن‌ها به شرح زیر است:

ایجاد حساب کاربری تجاری توییتر (twitter business account)

twitter business account

شما می‌توانید با ایجاد یک حساب کاربری تجاری در این شبکه اجتماعی، کسب‌وکار، تجارت، وب‌سایت، محصولات و سرویس‌های خود را به‌خوبی به اعضای آن معرفی کنید. شما می‌توانید برای بهتر شناساندن خود با استفاده از این حساب کاربری، شرح‌حال مناسبی برای خود بنویسید، توییتی را پین کنید و تصویری را نیز به آن اضافه کنید.

استفاده از سرویس Twitter Ad

Twitter Ad

این سرویس جهت بهبود عملکرد تبلیغ‌کنندگان برای ارائه تبلیغات خود در توییتر ایجاد شده است و چنین افرادی با بهره‌مندی از این سرویس می‌توانند مخاطب هدف خود و همچنین مخاطبان بالقوه را پیدا کنند، فالوور های خود را افزایش دهند و به‌صورت آنی و لحظه‌ای از میزان رشد فالوورهای خود و همچنین نحوه برقراری تعامل کاربران با توییت‌های خود مطلع شوید.

ربرای استفاده از این سرویس تنها کافی است مخاطب خاص خود را انتخاب کنید و تنها پیام خود را برجسته و به‌صورت صریح بیان کنید. با استفاده از خدمات این سرویس می‌توانید برای تشویق کاربرانی که شما را دنبال و توییت‌های شما را ریتوییت کرده‌اند، مبلغی را به آن‌ها پرداخت کنید.

جالب است بدانید که در حال حاضر ۷۹ درصد از کاربران توییتر برندی را معرفی می‌کند. بدون تردید توییتر می‌تواند بستر مناسبی برای شناسایی مخاطبان هدف و یافتن مخاطبان حامی برند شما باشد.

سرویس‌های توییتر برای خبرنگاری

همان‌طور که گفتیم توییتر می‌تواند برای افراد فعال در حوزه خبرنگاری نیز ابزار خوبی باشد و این افراد با استفاده از این پلتفرم می‌توانند اخبار خود را در مدت کوتاهی به اطلاع کاربران زیادی برسانند. سرویس‌های توییتر که می‌تواند ابزار خوبی برای خبرنگاران باشد به شرح زیر است:

امبد کردن ویدیو

درصورتی‌که یکی از کاربران توییتر ویدیویی را منتشر کرده که به توییت خبری شما مربوط است، می‌توانید آن را در توییت خود امبد (جایگذاری) کنید.

جستجوی پیشرفته (Advance search)

با بهره‌مندی از این قابلیت می‌توانید موضوعات خاص، توییت‌های منتشرشده توسط افراد خاص و توییت‌های منتشرشده در مقاطع زمانی خاص را جستجو کنید.

مطلع شدن از انتشار توییت خاص (Set Alarm)

شما می‌توانید با بهره‌مندی از قابلیت Set Alarm از توییت‌های منتشرشده توسط افراد خاص مطلع شوید و با استفاده از این ابزار اخبار روز و کاملاً داغ را سریع‌تر از هر خبرنگار دیگری منتشر کنید.

تصمیم ایلان ماسک برای خرید توییتر

خرید توییتر توسط ایلان ماسک

این تصمیم ایلان ماسک یکی از مهم‌ترین رویدادهای تاریخ توییتر محسوب می‌شود. مدعی پیش اخباری منتشر شد که نشان می‌داد ثروتمندترین فرد جهان قصد دارد این شبکه اجتماعی را با مبلغ ۴۵ میلیارد دلار در مه ۲۰۲۲ خریداری کند. او اکنون بخشی از سهام آن را خریده است

البته موضوع خرید توییتر توسط ایلان ماسک به موضوع بحث برانگیزی تبدیل شده و حواشی زیادی را به دنبال داشته است. در حال حاضر ایلان ماسک برای خرید این شبکه اجتماعی با مشکلات زیادی از جمله موانع حقوقی مواجه شده و نهایی شدن این معامله در هاله‌ای از ابهام است

حتی منتفی شدن این معامله نیز دور از انتظار نیست؛ زیرا ایلان ماسک مدعی است توییتر اطلاعات مرتبط با تعداد بات‌ها و اکانت‌های غیرواقعی و اسپم خود را از او مخفی می‌کند. ماسک به صراحت اعلام کرده است اگر توییتر همچنان از ارائه این اطلاعات امتناع کند، ممکن است از خرید این شبکه اجتماعی منصرف شود.

به هر حال برخی از کارشناسان امر پس از اینکه ماسک تصمیم خود برای خرید توییتر را اعلام کرد، این تصمیم او را تحسین کردند و برخی دیگر معتقد هستند خرید توییتر توسط این ثروتمند آمریکایی می‌تواند زمینه‌ساز انتشار اطلاعات نادرست شود.

به باور برخی از کارشناسان ممکن است این معامله باعث شود ایلان ماسک بتواند حکمرانی خود در فضای مجازی را بیش از پیش تثبیت کند. در ضمن خرید توییتر توسط ایلان ماسک می‌تواند زمینه افزایش نفوذ او در حوزه ارزهای دیجیتال را نیز فراهم کند. تهدید شدن آزادی بیان در این شبکه اجتماعی نیز می‌تواند از دیگر نتایج منفی بالقوه این اتفاق باشد.

البته باید نیمه پر لیوان را هم نگاه کنیم. با توجه به نبوع و استعدادی که ایلان ماسک در زمینه‌های مختلف از خود نشان داده است، ممکن است خرید توییتر توسط او باعث رشد بیشتر این شبکه اجتماعی شود. به نظر می‌رسد ایلان ماسک قصد دارد در صورت خرید این شبکه اجتماعی، برخی از محتواها را در آن تقویت کند و افزایش دهد و محتواهایی را نیز از آن حذف کند. در کل میلیاردر آمریکایی هنوز برنامه‌های خود در مورد توییتر را به‌صراحت اعلام نکرده است و همانطور که گفتیم حتی واگذاری توییتر به او هم هنوز قطعی نیست.

سوالات متداول کاربران درباره توییتر

توییتر چیست؟

توییتر یک شبکه‌ اجتماعی است که در سال ۲۰۰۶ راه‌اندازی شد و بدون شک در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی محسوب می‌شود. این شبکه اجتماعی روزانه ۱۰۰ میلیون کاربر فعال دارد و در هر روز ۵۰۰ میلیون توییت در آن ارسال می‌شود.

کاربردی‌ترین سرویس‌های توییتر چه سرویس‌هایی هستند؟

کاربردی‌ترین سرویس‌های توییتر شامل Twitter Counter (قابل‌استفاده برای اطلاع از وضعیت رشد تعداد فالوورها)، Twitterfall (قابل‌استفاده برای مشاهده جدیدترین توییت‌های درحال ارسال در مورد موضوعات داغ و ترند) و Twitter Ad (قابل‌استفاده برای بهبود عملکرد تبلیغ‌کنندگان و یافتن مخاطبان هدف) می‌شود.

آیا ایلان ماسک توییتر را خرید است؟

چند ماه پیش خبر احتمال خرید توییتر توسط ایلان ماسک با مبلغ ۴۵ میلیارد دلار رسانه‌ای شد؛ اما این معامله هنوز در حالی از ابهام قرار دارد و قطعی نشده است با توجه به اختلافات ایلان ماسک با مسئولین این شبکه اجتماعی، حتی منتفی شدن معامله نیز دور از انتظار نیست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی