ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تصویر روز ناسا: سه‌تایی‌ خوشه سنبله

در تصویر روز ناسا سه کهکشان در خوشه سنبله را مشاهده می‌کنیم که درحال تعامل با یکدیگر هستند. این سه کهکشان با نام‌های «NGC 5566» ،«NGC 5569» و «NGC 5560» تقریبا 90 میلیون سال نوری ...

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۲۰ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۸:۳۰

در تصویر روز ناسا سه کهکشان در خوشه سنبله را مشاهده می‌کنیم که درحال تعامل با یکدیگر هستند. این سه کهکشان با نام‌های «NGC 5566» ،«NGC 5569» و «NGC 5560» تقریبا 90 میلیون سال نوری از ما فاصله دارند.

همچنین در سمت راست تصویر، دو ستاره را مشاهده می‌کنیم که رنگ‌های فراکهکشانی را منعکس می‌کنند.

در این میان NGC 5566 عضو غالب این گروه سه‌تایی است. این کهکشان مارپیچی بازوهای خود را در میان غبار پنهان کرده است. NGC 5566 کهکشانی بسیار بزرگ با فاصله صد و پنجاه هزار سال نوری از زمین است.

خوشه سنبله

درست بالای آن، کهکشان NGC 5569 قرار دارد. کهکشانی کوچکتر که تقریبا آبی رنگ است. عضو سوم نیز کهکشان NGC 5560 است که در سمت راست قرار دارد. اخترشناسان عقیده دارند گرانش NGC 5566 سبب کشیدگی و انحراف NGC 5560 شده است.

خوشه سنبله یک خوشه نسبتا کوچک از کهکشان‌ها است که شامل تقریبا 1300 کهکشان می‌شود. در میان این کهکشان‌ها می‌توان به کهکشان راه شیری و کهکشان آندرومدا اشاره کرد. پس می‌توان نتیجه گرفت خوشه سنبله، گروه محلی را نیز در برگرفته است.

درخشان ترین عضو این خوشه، کهکشان بیضوی «مسیه 49» است. از سوی دیگر، مشهورترین عضو آن کهکشان بیضوی «مسیه 87» است که در مرکز خوشه قرار دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی