ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

دایناسور گیاهخوار
علمی

شناسایی فسیل 82 میلیون ساله دایناسوری که دستان قیچی مانند داشت

میلیون‌ها سال قبل، یک دایناسور دو پا که دستانی شبیه قیچی داشت در سواحل قاره آسیا زندگی می‌کرد. ولی این موجود از دستان تیغه‌ای خود نه برای کشتن دیگر حیوانات، بلکه به عنوان ابزاری برای ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ | ۲۱:۳۰

میلیون‌ها سال قبل، یک دایناسور دو پا که دستانی شبیه قیچی داشت در سواحل قاره آسیا زندگی می‌کرد. ولی این موجود از دستان تیغه‌ای خود نه برای کشتن دیگر حیوانات، بلکه به عنوان ابزاری برای جستجو به دنبال گیاهان خوراکی استفاده می‌کرد.

محققان دانشگاه هوکایدوی ژاپن می‌گویند این دایناسور به گروهی از تریزینوسورها تعلق داشته که موجوداتی عمدتاً گیاهخوار و دو پا بودند و در عصر کرتاسه در بازه زمانی 145 تا 66 میلیون سال پیش زندگی می‌کردند. دانشمندان ژاپنی و آمریکایی اخیرا اعلام کرده‌اند که این استخوان جوان‌ترین تریزینوسور ژاپن و اولین فسیل از این نوع است که در رسوبات دریایی آسیا پیدا می‌شود.

این فسیل نماینده گونه جدیدی از دایناسورهاست که محققان نام آن‌ها را «پارالیتریزینوسور ژاپنیکوس» گذاشته‌اند. این سرده که دانشمندان از قبل آن را می‌شناختند، به معنای «خزندگان نزدیک دریا» است. اما حالا نام ژاپن هم به آن اضافه شده تا یادبودی از محل پیدا شدن این فسیل باشد.

فسیل دایناسور دست قیچی

این فسیل قلاب‌مانند شامل بخشی از استخوان مهره، مچ و دستان این موجود است که در واقع در سال 2008 کشف شده بود. با این حال، این فسیل از آن زمان تاکنون در موزه ملی تاریخ ناکاگاوا نگهداری می‌شد. در همان زمان گمان می‌رفت که این فسیل مربوط به یک تریزینوسور باشد، اما اطلاعات کافی برای نتیجه‌گیری قطعی در این باره وجود نداشت.

اما حالا محققان با کمک اطلاعات جدیدی که از دیگر فسیل‌ها به دست آمده، نتیجه گرفته‌اند که این فسیل با اندازه 10 سانتی‌متری مربوط به تریزینوسوری بوده که 80 تا 82 میلیون سال پیش زندگی می‌کرده است. این فسیل ظاهرا زمانی چنگک‌های تیغه‌ای این دایناسور را نگه می‌داشته و از آن برای جستجو به دنبال گیاهان خوراکی استفاده می‌شده است.

ابزاری کاربردی برای دایناسور گیاهخوار

دایناسور دست قیچی

«آنتونی فیوریلو»، استاد دانشگاه متدیست جنوبی دالاس آمریکا که یکی از نویسندگان اصلی این مقاله بوده، می‌گوید: «[این دایناسور] از چنگک‌های خود نه به عنوان ابزاری برای خشونت بلکه به عنوان یک ابزار کاوش استفاده می‌کرده تا بوته‌ها و درختان را به نزدیکی دهانش بیاورد. معتقدیم که این حیوان روی خشکی مرده و بعد به دریا رفته است.»

بر اساس این مطالعات که در مجله Scientific Reports منتشر شده، فسیل‌های تریزینوسورها افزون بر ژاپن در آمریکای شمالی هم یافت شده و این موجودات به مرور زمان به زندگی در محیط‌های ساحلی عادت کرده بودند. پیش‌تر دو فسیل دیگر هم که احتمالا از این گونه هستند در ژاپن کشف شده بودند اما ویژگی‌های آن‌ها هنوز تایید نشده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی