ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

پرتاب شدن به جو زمین
علمی

ویدیوی پرتاب شدن به جو زمین با سرعت 1600 کیلومتر بر ساعت [تماشا کنید]

در ویدئویی که «SpinLaunch» به تازگی منتشر کرده، می‌بینیم پرتاب شدن به جو زمین با سرعت بیش از 1600 کیلومتر بر ساعت دقیقا چگونه به نظر می‌رسد. SpinLaunch سیستم خود را طوری طراحی کرده است ...

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ | ۰۹:۰۰

در ویدئویی که «SpinLaunch» به تازگی منتشر کرده، می‌بینیم پرتاب شدن به جو زمین با سرعت بیش از 1600 کیلومتر بر ساعت دقیقا چگونه به نظر می‌رسد. SpinLaunch سیستم خود را طوری طراحی کرده است که فضاپیماهای کوچک و ماهواره‌ها را به مدار پایینی زمین پرتاب کند. این شرکت باور دارد در آینده این سیستم می‌تواند مسئول پرتاب ماهواره‌ها و سایر فضاپیماهای کوچک به مدار زمین به جای موشک باشد.

این ویدئو هشتمین پرواز برای شتاب دهنده SpinLaunch است. این تیم قبلا چندین آزمایش موفق دیگر در این زمینه انجام داده است. با این‌حال آن‌ها در این ماموریت یک دوربین به محموله خود متصل کردند تا چشم‌انداز منحصر به فرد در حین پرتاب را ثبت کنند. در ویدئو زیر می‌بینیم که این پرتاب در واقع چطور است و چشم‌انداز مسافت طی شده به چه شکل است.

پرتاب شدن به جو زمین با SpinLaunch

روشی که اکنون برای پرتاب موشک به مدار زمین از آن استفاده می‌شود، بسیار گران است. نه تنها سوخت آن بسیار گران قیمت است، بلکه سیستم‌های موشکی عظیم مورد نیاز برای این پرتاب‌ها هزینه هنگفتی در زمینه تعمیر و نگهداری دارند. اما SpinLaunch راه‌حل جدیدی را برای رسیدن به مدار زمین پیشنهاد می‌کند.

شتاب‌دهنده SpinLaunch را می‌توان به نوعی یک پله پیشرفت به سمت محصول نهایی این شرکت دانست. هرچند نمی‌توان اکنون به کمک این شتاب‌دهنده اجسام سنگین وزن را تا مدار پایینی زمین برد، اما این یک گام حیاتی برای رسیدن به مرحله نهایی و پرتاب مداری است.

ناسا در اوایل سال جاری از همکاری خود با SpinLaunch خبر داده است. SpinLaunch امیدوار است در آینده از این سیستم به عنوان جایگزینی برای پرتاب‌هایی استفاده شود که به موشک‌های گران قیمت متکی نیستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • soltani.gl
    soltani.gl | ۳۱ خرداد ۱۴۰۱

    جالبه ! هر وقت یک فضا پیما یا موشک رو هنگام پرتاپ نشون میدن، همینکه میرسه به یک سطح خاص، دیگه فیلم رو قطع میکنن ! تا حالا فیلم کامل پرتاپ یک موشک رو تا انتها کسی دیده !؟ جوابش نه هست ! بعد هم میگن زمین کرویه 😀

    • احمد َA
      احمد َA | ۳۱ خرداد ۱۴۰۱

      حتما ازنظر شما زمین تخته؟
      داریم برمیگردیم عصر جاهلیت.
      اینی که فیلم پرتاب موشک را تا انتها پخش نمیکنن به این دلیل هست که موشک و شعله موشک، به خاطر حجم زیاد غبار از زمین تا جو، دیده نمیشه.
      لینک زیر رو ببینید تا متوجه بشین که با تغییر چند فیلتر تا لحظه آخر، فیلم گرفته میشه.
      هر چند روی نظر تخت بودن زمین شما تاثیری نداره.
      https://www.aparat.com/v/7ZrTX

    • azam_nuri
      azam_nuri | ۶ تیر ۱۴۰۱

      علتش این هست که مرحله پرتاب حدودا ۲ دقیقه طول میکشه ولی مرحله در مدار قرار گرفتن چند روز! برای کاهش وزن محموله هم دوربین و تجهیزات ارسال اطلاعات تا زمین به آخرین قسمت ماهواره وصل نیست.
      ولی ایستگاه فضایی دوربین داره، تو اگه خیلی دنبال جواب سوالت هستی برو دوربین ۲۴ ساعته ایستگاه فضایی رو ببین.

    • azam_nuri
      azam_nuri | ۶ تیر ۱۴۰۱

      یه سند دیگه هم برات میارم فکر کنم کافی باشه. ماه واره های تلوزیونی همیشه لوکیشنشون توی آسمون ثابت هست. علتش هم نیروی جانب به مرکز یا گریز از مرکز برابر با قدرت جاذبه هست و سرعت برابر با چرخش زمین در فاصله ی مشخص از زمین. اگر زمین تخت باشه چطوری یه ماهواره سر جاش ثابت میتونه بمونه و جاذبه نمیکشدش پایین؟

مطالب پیشنهادی