ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تراشه M2 اپل، چالشی جدید برای تجارت ویندوز مایکروسافت

اپل هفته گذشته در جریان کنفرانس WWDC 2022، از نسل جدید چیپ‌های سری M، تراشه M2 رونمایی کرد که نه تنها اینتل را تهدید می‌کند، بلکه خطری برای کسب‌وکار ویندوز مایکروسافت هم به حساب می‌آید ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۰

اپل هفته گذشته در جریان کنفرانس WWDC 2022، از نسل جدید چیپ‌های سری M، تراشه M2 رونمایی کرد که نه تنها اینتل را تهدید می‌کند، بلکه خطری برای کسب‌وکار ویندوز مایکروسافت هم به حساب می‌آید و می‌تواند برای ردموندی‌ها دردساز شود.

اپل دو سال پیش در جریان کنفرانس WWDC 2020 مهاجرت از پردازنده‌های اینتل به سمت اپل سیلیکون را رسما اعلام کرد. پس از این اتفاق شاهد معرفی چیپ M1 و انواع مختلف و پیشرفته‌تر آن تا M1 اولترا بودیم. حالا هم تراشه M2 اپل از راه رسیده تا با مک بوک ایر و مک بوک پرو 13 اینچی جدید در بازار خودنمایی کند و البته سهم سازنده‌اش را در بازار کامپیوترها افزایش دهد.

تراشه جدید اپل نسبت به نسل قبلی‌اش تا 25 درصد ترانزیستور بیشتری دارد و پهنای باند آن هم 50 درصد افزایش را به نسبت به M1 تجربه کرده که عملکرد بالاتر را نوید می‌دهد. این موضوع اگرچه به نفع اپل است، اما تجارت مایکروسافت را تهدید می‌کند.

افزایش سهم اپل در بازار با تراشه M2

به گفته یکی از تحلیلگران شرکت «گارتنر» به نام «میکاکو کیتاگاوا»، اپل می‌تواند با M2 سهمش را در بازار افزایش دهد. سهم اپل در سال 2021 از فروش جهانی PC برابر 7.9 درصد بود، در حالی که ویندوز 81.8 درصد بازار را در اختیار داشت. اگرچه با اختلاف سهم چشمگیری روبه‌رو هستیم، اما انتظار می‌رود اپل رفته رفته سهمش را در بازار افزایش دهد و در سال 2026 به 10.7 درصد برساند.

دلیل این موفقیت اپل مستقیما به تراشه‌های اختصاصی برمی‌گردد. مک‌های مجهز به اپل سیلیکون نه تنها قدرت بالایی در اختیار کاربران قرار می‌دهند، بلکه شارژدهی مناسبی هم دارند و می‌توانند ساعت‌ها کاربران را همراهی کنند.

با معرفی تراشه‌های اختصاصی، کسب‌وکار مک اپل روند صعودی به خودش گرفت و رشد 23 درصدی را در سال مالی 2021 تجربه کرد تا میزان فروش آن‌ها به بیش از 35 میلیارد دلار برسد. در فصل اول 2022، فروش مک‌ها رشدی 14 درصدی را تجربه کرد که بالاتر از هر محصولی سخت افزاری اپل در این بازه زمانی محسوب می‌شود.

تبلیغات در فایل اکسپلورر ویندوز

این رشد بازار، قطعا به ضرر مایکروسافت تمام می‌شود چرا که درآمد ردموندی‌ها از ویندوز مربوط به فروش لایسنس به شرکت‌هایی مانند دل، اچ‌پی، لنوو و سایر سازندگان می‌شود. در حقیقت این سیستم 7.5 درصد از کل درآمد مایکروسافت و 11 درصد سود آن را تشکیل می‌دهد. بنابراین با افزایش فروش مک‌ها، کاربران کمتری به سوی کامپیوترهای ویندوزی می‌روند.

البته همه چیز به مصرف‌کننده عادی مربوط نمی‌شود و بخشی از درآمد ویندوز مربوط به فروش لایسنس به کسب‌وکارها و سازمان‌ها بدست می‌آید؛ جایی که اپل در ماه‌های اخیر توانسته در آن خودی نشان دهد.

کسب‌وکارها با معرفی مک‌های مجهز به تراشه‌های M1 بخاطر پشتیبانی نرم افزاری محتاطانه به سمت آن‌ها رفتند، اما با گذر زمان شرکت‌های بیشتری برنامه‌هایشان را برای آن‌ها بهینه کردند؛ از ادوبی گرفته تا مایکروسافت. حالا با معرفی نسل جدید M2 انتظار می‌رود بهینه‌سازی‌ها سرعت بیشتری به خودشان بگیرند.

تراشه M2 اپل

اگرچه شاید در آینده شارژدهی و عملکرد کامپیوترهای ویندوزی به پای مک‌های M2 برسد، اما اپل باز یک برگ برنده دارد: هماهنگی بی‌نظیر میان سخت افزار و نرم افزار و امکان عرضه لپ‌تاپ‌های ارزان‌قیمت اما همچنان قدرتمند. این موضوع را در دنیای گوشی‌های هوشمند با معرفی چندین نسل آیفون SE دیده‌ایم، بنابراین شاید روزی با مک بوک SE هم روبه‌رو شویم تا جنگ میان مک و ویندوز بیش از پیش بالا بگیرد.

در نهایت آنطور که از شواهد به نظر می‌رسد، اپل با تراشه‌های M به افزایش سهمش در بازار مصرف‌کنندگان عادی و تجاری ادامه می‌دهد و تهدید مک‌ها برای مایکروسافت روزبه‌روز بیشتر می‌شود. البته این احتمال هم وجود دارد که مایکروسافت با پردازنده‌های مبتنی بر ARM، بتواند با این روند مقابله کند، البته حتی در اینصورت هم باز ردموندی‌ها چند سال از اپل عقب‌تر خواهند بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • ناشناس ناشناسی
    ناشناس ناشناسی | ۲۶ خرداد ۱۴۰۱

    اپل هر چقدر که پیشرفت کنه باز هم مردم ترجیح میدن پول کمتری خرج کنند و از لپ تاپ های ویندوزی استفاده کنند

  • ground zero
    ground zero | ۲۲ خرداد ۱۴۰۱

    بابا الان دیدن ک چند وقت پیش تو تست بین a15 و دایمن 8100 و اسنپ 8نسل1 تو تست بازی 8100 چطوری a15با خاک یکسان کرده تو بازی دایمن8100 بیش از 99درصد از پایداریشو حفظ کرد ولی a15به 30 دقیقه نرسید ببش از 30 درصدشو از داد حالا a15 تو گوشی 1200 دلاری هستش ولی دایمن 8100 تو گوشی میانرده هستشیا تو تست سرعت مقایسه سرعت 13پرومکس با اس 22 اولترا با اینکه 8نسل1 با توسط سامسونگ تولید شده و مشکلاتی زیادی داره ولی اپل ب هیچ وج سرعتش از اس 22 بیشتر نبود ولی همه کاربرا تو هر دو مورد میگفتن اپل بهتره نمیدونم چرا واقعا ما تعصبی حرف میزنم انگاز شرکتا ماله بابامونه

    • ground zero
      ground zero | ۲۳ خرداد ۱۴۰۱

      این نظرو تو قسمت سوم جوابم ب ابوالفضل حسنی نوشتم اشتباه شد

  • ابوالفضل حسنی
    ابوالفضل حسنی | ۲۲ خرداد ۱۴۰۱

    اپل هیچ وقت به پای مایکروسافت و البته اینتل نمیرسه الان تراشه های اپل اصلا با i7 12700k یا i7 12800h یا i7 11700k قابل مقایسه نیست تازه اینتل مدل های بالاتری هم ارائه میده.

    • ground zero
      ground zero | ۲۲ خرداد ۱۴۰۱

      یکی نیست ب ایرانیا بگه جمع کنین این...شرارو بابا m1یاm2 یهsocو هیچوقت ب پای لپتاپ گیمینگ یا ی سیستم pcمیان رده هم هم نمیرسند درسته بخاطر اینکه کل سیستم روی یه چیپ سواره سرعتش بالاس ولی تو دنیای واقعی در مقابل بقیه چیزی نیست.اینا انقد حالیشون نیست ک گرافیگ m1ultra با 3090ti مقایسه میکنن چرا چون مصرفش کمه.اپل بعد رونمایی از m1 ی نمودار بیرون داد ک از 3090 بهتره یا از cpu 25 هسته ای اینتل بابا یسی پی یو 8 هسته ای نسل 1چ یا 11 اینتل فرکانسش بالای 5 میرسه من نمیدونم اینا چرا هرچی اپل بسازه در ضمن با اون قیمتای نجومی میگن از همه چی بهتره

    • ground zero
      ground zero | ۲۲ خرداد ۱۴۰۱

      سیاست اپل اینطوریه چون ماشین برقی ما تو سرعت 90کیلومتر مصرف کمتری داره پس بهتره در صورتی که لامبورگنی اونتادور یا سوپرا یا اسکالاین یا هرچیز دیگه میتونن 3تا4برابر این سرعت برن وقدرت بیشتری هم دارن.ولی اپل میگه ماشین ما بهتره دقیقا عین مقایسه m1 و 3090ti اخه یکی نیست بگه بنده خدا بدبخت 3090 ب معنای واقعی یه هیولای به تمام معنا حالا سری 4000 ک دیگه بماند چه شود

مطالب پیشنهادی