ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

جدایی اپل از اینتل؛ تیم کوک حرکت به سمت پردازنده های اختصاصی را اعلام کرد

تیم کوک در WWDC 2020 رسما کنار گذاشتن پردازنده‌های اینتل و روی آوردن به تراشه‌های اختصاصی «اپل سیلیکون» برای مک را اعلام کرد. همانطور که انتظار می رفت اپل بعد از ۱۵ سال از پردازنده‌های ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲ تیر ۱۳۹۹ | ۲۳:۲۰

تیم کوک در WWDC 2020 رسما کنار گذاشتن پردازنده‌های اینتل و روی آوردن به تراشه‌های اختصاصی «اپل سیلیکون» برای مک را اعلام کرد.

همانطور که انتظار می رفت اپل بعد از ۱۵ سال از پردازنده‌های اینتل دل کند و از تراشه‌های مبتنی بر ARM در کامپیوترهایش استفاده خواهد کرد؛ رویکردی که از پیش از این در تولید آیفون و آیپد اتخاذ کرده و از مدتها قبل شایعاتی در مورد آن اجرای آن برای مک به گوشی می رسید.

کوک تاکید کرد که استفاده از پردا‌زنده‌های جدید نه تنها مصرف انرژی را کاهش می‌دهد بلکه بازدهی را افزایش خواهد داد. به گفته وی معماری چیپ این شرکت که با آیفون شروع شد، بهترین کارایی را به ازای هر وات مصرفی ارائه می‌کند و با سیستم‌های جدید بهترین توازن بین این مصرف و کارایی ایجاد خواهد شد. این تراشه‌ها بر اساس ساختار خاص کامپیوترهای مک طراحی شده و در آنها از فناوری های سفارشی متعدد نظیر شبکه‌سازی عصبی، پردازشگر گرافیکی، Secure Enclave برای حفاظت از داده و غیره استفاده خواهد شد.

نخستین مک‌های مجهز به پردازنده‌های اختصاصی «اپل سیلیکون» تا پایان امسال معرفی خواهند شد اما انتقال کامل به این پلتفرم حدود دو سال طول خواهد کشید. مهمترین مزیت این تغییر امکان اجرای نیتو اپ‌های iOS و آیپد روی سیستم‌عامل macOS در آینده است.

این شرکت اپ‌های خود را برای پشتیبانی از پردازنده‌های جدید در macOS Big Sur به رورزسانی می‌کند و امیدوار است توسعه‌دهندگان نیز اپ‌هایشان را بر این مبنا بهینه‌سازی کنند. «Craig Federighi»، معاون مهندسی نرم افزار وعده داد که توسعه دهندگان تنها در چند روز اپ‌هایشان را بر اساس چیپ های جدید بهینه سازی خواهند کرد.

این شرکت برای تشویق توسعه دهندگان به اینکار اسناد راهنما و کدهای نمونه را در اختیار آنها قرار خواهد داد. این افراد همچنین امکان دسترسی به کیت «Developer Transition» را دارند که شامل اپل تی‌وی با ۱۶ گیگابایت رم و ۵۱۲ گیگابایت SSD را دارند.

حتی در صورتی که توسعه دهندگان زحمت اینکار را به خود ندهند، «روزتا ۲» در macOS Big Sur به صورت خودکار اپ‌های فعلی را حین نصب بر اساس معماری جدید ترجمه خواهد کرد. اپل برای اجرای نسخه‌های مختلف لینوکس در مک‌های جدید هم از مجازی سازی استفاده خواهد کرد.

مایکروسافت در حال آپدیت بسته آفیس برای پردازنده ARM مک است و برنامه‌های ورد و اکسل از همین حالا به صورت نیتیو روی آن اجرا می‌شوند. اپل همچنین در حال همکاری با ادوبی است تا همین اتفاق در مورد اپ‌های این شرکت نیز عملی شود. این شرکت برای نمایش کارایی چیپست خود برنامه‌های لایت روم و فوتوشاپ را روی مک جدید اجرا کرد که در آن یک فایل PSD پنج گیگابایتی به راحتی اجرا شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • hasan
    hasan | ۳ تیر ۱۳۹۹

    اپلو دیگه نمیشه گرفت

  • molavy
    molavy | ۳ تیر ۱۳۹۹

    آخرین میخ تابوت اینتل پیر خرفت

    • Erfaan Zandii
      Erfaan Zandii | ۵ تیر ۱۳۹۹

      البته من خودم طرفدار amdام

  • YeRahgozarSadeh
    YeRahgozarSadeh | ۳ تیر ۱۳۹۹

    سوالی که هست اینه که با حرکت هر چه سریعتر تمام شرکت‌های سازنده به سمت معماری ARM چه بلایی به سر اینتل میاد؟؟

مطالب پیشنهادی