ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

در نشست خبری عرضه اولیه تپسی مطرح شد: با حضور استارتاپ‌ها در بورس تا سه سال آینده 5 یونیکورن خواهیم داشت

نشست خبری عرضه اولیه تپسی امروز برگزار شد. وزیر ارتباطات در این نشست اظهار داشت حضور سایر استارتاپ‌ها در بورس به تامین سرمایه و فعالیت جدی‌تر آن‌ها کمک کرده و به شکل‌گیری 5 یونیکورن کمک ...

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۵:۴۲

نشست خبری عرضه اولیه تپسی امروز برگزار شد. وزیر ارتباطات در این نشست اظهار داشت حضور سایر استارتاپ‌ها در بورس به تامین سرمایه و فعالیت جدی‌تر آن‌ها کمک کرده و به شکل‌گیری 5 یونیکورن کمک می‌کند. وزیر اقتصاد هم وعده داد تا از ابزارهای تجهیز منابع جهت کمک به کسب‌وکارهای دانش محوری که در دوره بلوغ قراردارند، استفاده کنند. معاون علمی و فناوری رئیس جمهور نیز با از عرضه اولیه تپسی به عنوان یک تغییر فرهنگ و نگرش یاد کرد که این مهم به اعتقاد او به سادگی اتفاق نمی‌افتد و نیازمند یک مبارزه همگانی است.

صبح امروز 5 درصد از سهام تپسی در بازار دوم فرابورس عرضه شد تا اولین استارتاپ ایرانی لقب بگیرد که موفق به حضور در بازار سرمایه شده است. در همین راستا نشستی خبری با حضور وزیر اقتصاد، وزیر ارتباطات، رئیس سازمان بورس و فرابورس، رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس و معاون علمی و فناوری رئیس جمهور برگزار شد.

«میثم فدایی»، مدیرعامل فرابورس در ابتدای این نشست به بیان آمارهایی از عرضه اولیه امروز تپسی پرداخته و از آن به عنوان عرضه‌ای بی‌سابقه یاد کرد: «در حالی 47 صندوق سرمایه‌گذاری در کشف قیمت تپسی شرکت کردند که در کشف قیمت‌های پیشین سایر شرکت‌ها تعداد صندوق‌های مشارکت کننده به 20 مورد می‌رسید.»

او با بیان اینکه همیشه اولین‌ها با مشکلات خاصی رو به رو هستند ابراز امیدواری کرد فرابورس بتواند در ماه‌های آینده، میزبان استارتاپ‌های دیگر نیز باشد که البته تقاضای خوبی نیز در این زمینه وجود دارد.

بورس می‌تواند به شکل‌گیری یونیکورن در کشور کمک کند

«عیسی زارع‌پور»، وزیر ارتباطات با تبریک به جامعه فناور کشور و به خصوص جامعه اقتصاد دیجیتال و شرکت‌های عرضه ICT، از عرضه اولیه تپسی به عنوان روزی بزرگ و تاریخی یاد کرد.

او با بیان اینکه تیم تپسی پس از 2 سال مجاهدت و جنگ با بروکراسی سرانجام به خواسته خود رسید، اظهار داشت فرآیند طی شده یک روند طبیعی بوده و کسی در طولانی شدن آن تقصیری نداشته است: «ما با موضوع جدیدی رو به رو بودیم و حتی دستگاه‌های امنیتی تجربه قبلی در این زمینه نداشتند که بتوانند پیش‌بینی کنند که رخ دادن آن، در نهایت به چه سمت و سویی می‌رود.»

بورس یونیکورن

زارع‌پور ضمن قدردانی از مدیرعامل و تیم تپسی بابت هموارسازی مسیر حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در بورس، اظهار داشت نگاه دولت بر پایه حمایت از کسب‌وکارها و اقتصاد دیجیتال است.

او ابراز امیدواری کرد با تشکیل جلسات کمیته اقتصاد دیجیتال، بتوانند موانع بر سر راه رشد شرکت‌ها و استفاده حداکثری از فناوری برای حل مشکلات کشور را بردارند.

وزیر ارتباطات اعتقاد دارد حضور بقیه استارتاپ‌ها در بورس منجر به تامین سرمایه و فعالیت جدی‌تر آن‌ها شده که طی سه سال آینده به افزایش سهم اقتصاد دیجیتال از GDP تا 10 درصد و شکل‌گیری 4 تا 5 یونیکورن در کشور کمک می‌کند:

«امروز نقطه عطفی برای دستاوردهای آینده و مسیر پیش رو است که ثمره آن حل مشکلات کشور مبتنی بر فناوری، خلق ثروت و ارزش است و لبخند رضایت بر لبان مردم خواهد نشست.»

لزوم تحول در تامین مالی استارتاپ‌ها

«مجید عشقی»، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز با بزرگ خواندن عرضه تپسی در بازار سرمایه اظهار داشت عرضه این شرکت یکی از اولین مواردی بوده است که وی هم‌زمان با عهده‌دار شدن سمت ریاست سازمان بورس، آن را پیگیری می‌کرده است.

وی با بیان اینکه همواره حساسیت‌هایی روی استارتاپ‌ها وجود دارد اظهار داشت عرضه تپسی شروع یک راه جدید در بازار سرمایه است: «امیدوارم عرضه تپسی آغازی باشد بر اینکه در چند ساله آینده شرکت‌های دانش‌بنیان شکوفا شده تا اقتصادمان متحول شود.»

عشقی با تاکید بر اینکه بازار سرمایه بایستی نقش موثرتری در تامین مالی این دست از شرکت‌ها ایفا کند، اظهار آمادگی کرد که سازمان بورس با تمام امکانات خود پای کار بیاید و از طریق انتشار اوراق بدهی، عرضه اولیه استارتاپ‌ها و اصلاح ساختارها برای گسترش آن‌ها بتوانند گامی در جهت تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان بردارند.

به اعتقاد رئیس سازمان بورس، بحث تامین مالی جمعی که از دو سال گذشته مطرح شده، هنوز جای کار زیادی داشته و بایستی نقش خود را در تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان ایفا کند: «مصوبات خوبی در این باره در سازمان فرابورس داشتیم تا تامین مالی جمعی به ادبیات متداول این حوزه تبدیل شود.»

توجه بیشتر به دوره بلوغ کسب‌وکارهای نوآور

«احسان خاندوزی»، وزیر اقتصاد از دیگر حاضرین این نشست بود. او به زیست بوم سرمایه‌گذاری کشور برای کسب‌وکارهای نوآورانه و فناورانه اشاره کرده و گفت: «در بحث تامین مالی دوره تولد این کسب‌وکارها، اقدامات و بسترهای خوبی فراهم شده و کارنامه قابل دفاعی وجود دارد.»

عرضه اولیه تپسی

به گفته خاندوزی اما در سایر مراحل رشد این شرکت‌ها، اقتصاد ایران با تنگناهای زیادی مواجه است؛ اگرچه وزارت اقتصاد مصمم است در دوره بلوغ این کسب‌وکارها از ابزارهای تجهیز منابع، به ویژه ابزارهای بازار سرمایه، بیش از پیش استفاده کند: «امروز نیز شروعی برای این تصمیمی است که تنها منوط به وزارت اقتصاد نیست و سایر نهادها را در بر می‌گیرد.»

وی ابراز امیدواری کرد با ابزارهای دیده شده در قانون جهش تولید دانش بنیان، در کنار ابزارهای تامین مالی با کمک‌های دیگر حاکمیت مثل اعتبار مالیاتی، در ماه‌های آینده روزهای بهتری برای این کسب‌وکارها رقم خورد.

اهمیت شفافیت برای شکل‌گیری تجربه شیرین از عرضه استارتاپ‌ها

«مجتبی توانگر»، رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس از امروز به عنوان مقدمه‌ای بر چند تغییر یاد کرد:

«عرضه اولیه تپسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای عموم مردم را تغییر داده و در کنار طلا، املاک و... امکان سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها را برای اولین بار ممکن کرده است. همچنین تا امروز خروج سرمایه‌گذاران خطر پذیر که استارتاپی را به بلوغ می‌رساندند به سختی میسر بود اما اکنون این مهم عملی شده تا آن‌ها بتوانند در کسب‌و‌کارهای جدید هم سرمایه‌گذاری کنند. این امر به افزایش اشتغال کمک می‌کند و نقدشوندگی سرمایه را برای این افراد فراهم کرده است.»

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه تا کنون چند شرکت مبتنی بر دارایی نامشهود در بازار سرمایه عرضه شدند که عمده دارایی‌شان نرم افزار آن‌ها بوده است، تپسی را شرکتی با نوع جدیدی از دارایی نامشهود دانست که علاوه بر نرم‌افزار، پلتفرم، مشتریان و اعتماد آن‌ها نیز جزئی از دارایی نامشهود این شرکت به حساب می‌آید.

به گفته وی وظیفه سازمان بورس و فرابورس از امروز بیشتر شده است و بایستی شفافیت، کنترل و ارزش گذاری را به خوبی رعایت کنند تا تجربه‌ای شیرین در این زمینه شکل گرفته و افراد به سرمایه‌گذاری در این حوزه تشویق شوند:

«60 درصد از استارتاپ‌هایی که در بورس‌های جهانی عرضه اولیه شدند کمتر از 10 سال از تاسیس‌شان می‌گذرد بنابراین عمر کوتاه این شرکت‌ها یک ریسک نیست و ما به استانداردهای جهانی نزدیک شدیم. باید منتظر رشد سریع و افزایش قابل توجه تقاضای استارتاپ‌ها برای ورود به بورس باشیم. البته برخی مخاطرات در این زمینه وجود دارد که با عرضه محدود سهام و کارشناسی این مخاطرات به حداقل رسیده است. نتیجه این کارهای کارشناسی همان ضوابط پذیرش ابلاغ شده است که گام مهمی در هموار شدن این مسیر است.»

توانگر بار دیگر با تاکید بر اینکه نقش کلیدی تسهیل کنندگی و نظارت از متولیان بازار سرمایه انتظار می‌رود، ابراز امیدواری کرد تپسی و باقی استارتاپ‌ها در مسیر رشد و توسعه گام بردارند و باعث افزایش اعتماد و رونق در بازار سرمایه شوند.

مبارزه برای تغییر فرهنگ و نگرش

«سورنا ستاری»، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه عرضه اولیه تپسی یک فرهنگ و تغییر دیدگاه است، اعتقاد دارد تغییر فرهنگ و نگرش به سادگی اتفاق نمی‌افتد، بلکه یک مبارزه است و همه با هم بایستی برای این تغییر، بجنگند.

نشست خبری عرضه اولیه تپسی

او در ادامه به مانعی بزرگ بر سر راه فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرده و گفت:

«سالی 400هزار لیتر خون به اتریش و آلمان برای تولید دو ماده ارسال می‌شود. حال شرکت داخلی که در حال تولید یکی از این ماده‌های مورد نیاز است برای گرفتن وام به بانک مراجعه کرده و بایستی زمین یا ملکی را به عنوان تضمین ارائه کند.»

ستاری با انتقاد از اینکه ارزش‌گذاری در ایران بر مبنای پول، خودرو و ملک است تاکید کرد این فرهنگ بایستی تغییر کرده و به آدم‌ها، خلاقیت‌ها، تفکرات و نوآوری‌هایشان توجه کرد.

وی اعتقاد دارد عرضه اولیه تپسی، راه را برای بسیاری از استارتاپ‌ها در حوزه‌های نانو، آی‌تی، بیوتکنولوژی و... باز کرده است که به عنوان یک الگو می‌تواند انگیزه‌ای شود برای فارغ‌التحصیلان خارج از کشور.

ستاری در بخش پایانی خود به قانون جهش تولید دانش بنیان اشاره کرد و گفت این قانون بسیاری از قوانین پایه‌ای را تغییر داده و جهت‌گیری است برای 20 سال آینده کشور.

سازمان بورس به استارتاپ‌ها و مردم اعتماد کند

«میلاد منشی‌پور»، مدیرعامل تپسی نیز در این نشست با اشاره به تلاش‌های 2 ساله آن‌ها برای عرضه در بورس، گفت:

«عرضه اولیه تپسی عرضه یک نماد نبود بلکه ورود یک صنعت جدید به بازار سرمایه بود. این صنعت در کشور ما تنها سهم 5 تا 6 درصدی از تولید ناخالص ملی دارد در حالی که در کشورهای توسعه یافته این مقدار به یک سوم هم می‌رسد. در طی این 2 سال بدنه اقتصادی کشور با این صنعت آشنا شده، ضوابط متناسب تدوین و بازار سرمایه پذیرای اقتصاد دیجیتال شد.»

او امروز را آغاز راهی دانست که برای طی موفق این مسیر، تیم تپسی حداکثر تلاش و شفافیت را ارائه خواهد داد: «امیدوارم نماینده خوبی برای این صنعت تازه وارد باشیم و اوج گرفتن اقتصاد دیجیتال در کشور را مشاهده کنیم.»

مدیرعامل تپسی در پایان از سازمان بورس خواست تا به این صنعت و مردم اعتماد کند و تا حد امکان از سخت‌گیری‌ها بکاهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی