ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

انتقاد پاول دورف از اپل: قابلیت‌های وب اپ از قصد در iOS محدود شده‌اند

بنیانگذار و مدیرعامل تلگرام، «پاول دورف» دوباره از اپل انتقاد کرده و این بار گفته این کمپانی از قصد قابلیت‌های وب اپ‌ها را در iOS محدود می‌کند و احتمالا دلیل این کار، اجبار کاربران به ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۰:۳۰

بنیانگذار و مدیرعامل تلگرام، «پاول دورف» دوباره از اپل انتقاد کرده و این بار گفته این کمپانی از قصد قابلیت‌های وب اپ‌ها را در iOS محدود می‌کند و احتمالا دلیل این کار، اجبار کاربران به دانلود برنامه‌ها از اپ استور برای دستیابی به سود بالاتر از طریق دریافت کارمزد است.

دورف در کانال تلگرامی خود چنین موضوعی را مطرح کرده و اگرچه تلگرام در اپ استور قابل دسترس است، اما در گذشته چندین بار در فرایند بررسی این فروشگاه با مشکلاتی مواجه شده است. علت این مشکلات، کانال‌های تلگرام عنوان شده چرا که مدیریتی روی محتوای آن‌ها وجود ندارد.

محدودیت‌های تلگرام در iOS

تلگرام برای دور زدن محدودیت‌های اپ خود در آیفون، نسخه وب این پیام‌رسان را در اختیار کاربران قرار داده که تقریبا تمام قابلیت‌های برنامه را در اختیار کاربران قرار می‌دهد، البته این نسخه در iOS با محدودیت‌هایی مواجه است.

دورف در پست خود گفته که برخی توسعه‌دهندگان درباره برخورد اپل با دنیای وب معترض هستند و می‌گویند سافاری به علت محدودیت‌ها، در حال از بین بردن وب است. در ماه آوریل توسعه‌دهندگان وب تلگرام مقاله‌ای منتشر کردند که در آن به 10 مشکل سافاری در iOS اشاره می‌کرد.

به گفته آن‌ها، این مرورگر دارای کمبودهایی از جمله عدم پشتیبانی از پوش نوتیفیکیشن، کدک‌های VP8 و VP9، رفرش ریت بالا و همچنین برخی ویژگی‌های بصری است.

پاول دورف در پست خود مدعی شده که اپل این محدودیت‌ها را برای دستیابی به سود بالاتر از طریق اجبار کاربران به دانلود اپ‌ها از اپ استور اعمال می‌کند:

«ما به این موضوع مشکوک هستیم که اپل احتمالا از قصد محدودیت‌هایی برای وب اپ‌ها درنظر گرفته تا کاربران را مجبور به دانلود اپ‌ها از فروشگاه خود کند تا بتواند 30 درصد کمیسیون بگیرد.»

برخلاف مک او اس، iOS به توسعه‌دهندگان اجازه نمی‌دهد که برای اپ‌های خود از یک موتور وب متفاوت استفاده کنند و تمام آن‌ها باید به سراغ WebKit اپل بروند. همانطور که می‌توان حدس زد، اپل از قصد عملکرد وب اپ‌ها را نسبت به برنامه‌های بومی محدود کرده است.

دورف زمانی شروع به انتقاد از اپل کرده که می‌خواهد سرویس پریمیوم را عرضه کند. این سرویس پولی در ماه جاری میلادی از راه می‌رسد و اگرچه رسما قیمت آن اعلام نشده، اما هر قیمتی که این سرویس داشته باشد، این پیام‌رسان باید به اپل کمیسیون بدهد. بنابراین نسخه وب کامل نه تنها به تلگرام اجازه می‌دهد کاربران بیشتری را ترغیب به استفاده از سرویس پریمیوم کند، بلکه می‌تواند کارمزد اپل را هم دور بزند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • reza_zarchi
    reza_zarchi | ۲۵ خرداد ۱۴۰۱

    موتور رندرینگ جاوااسکریپت سافاری بهتر از کروم در اندروید بوده همیشه ولی دقیقا بخاطر این کمبودها که گفته شد، هیچوقت نمیشه یک وب اپلیکیشن PWA با امکانات کامل رو تجربه کنیم و این قطعا عمدی بوده که اپلیکیشن های نیتیو اپ استور برای اپل به خطر نیفتن

مطالب پیشنهادی