ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

محققان با مطالعه یک پیش‌ستاره در چگونگی تشکیل ستاره‌ها به تناقض برخوردند

منجمان زمانی که تصویر ابر میان‌ستاره‌ای L483 را بررسی می‌کردند، در نگاه اول مشکلی نمی‌دیدند. اما با زوم کردن روی آن متوجه پیش‌ستاره جوانی شدند که با فرضیه‌های قبلی درباره آن‌ها یکی نبود. پژوهشگران دانشگاه ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ | ۲۱:۳۰

منجمان زمانی که تصویر ابر میان‌ستاره‌ای L483 را بررسی می‌کردند، در نگاه اول مشکلی نمی‌دیدند. اما با زوم کردن روی آن متوجه پیش‌ستاره جوانی شدند که با فرضیه‌های قبلی درباره آن‌ها یکی نبود. پژوهشگران دانشگاه نورث‌وسترن (Northwestern University) با مطالعه این تصویر متوجه شدند که میدان مغناطیسی این پیش‌ستاره به طور جالبی در هم پیچیده است.

آن‌ها با بررسی‌های بیشتر متوجه شدند که ستاره دیگری در پشت این پیش‌ستاره وجود دارد که احتمالا در آینده جفت این ستاره جدید باشد. این گروه تحقیقاتی احتمال می‌دهند که ستاره پنهان‌شده مدت‌ها قبل به وجود آمده و به مرور به این پیش‌ستاره نزدیک‌تر شده تا یک منظومه دوتایی ایجاد کند. این مطالعه جدید دید ما را به چگونگی تشکیل منظومه‌های ستاره‌ای دوتایی باز می‌کند و درباره تاثیر میدان مغناطیسی آن‌ها روی هم به ما اطلاعات بیشتری می‌دهد.

در این ابر چه اتفاقی در حال رخ دادن است؟

گاز و غبار میان‌ستاره‌ای که ستاره‌ها در آن شکل می‌گیرند، یکی از مکان‌های پر از شگفتی در کیهان ما است. این غبارها با یک ناهنجاری گرانشی به مرور زمان در هم فرومی‌ریزند و ستاره‌ها را تشکیل می‌دهند، این فرایند به قدری آشوبناک است که مواد اضافی آن ناحیه با سرعت فراصوت به بیرون پرتاب می‌شود. به همین خاطر، معمولا میدان مغناطیسی این محیط موازی با حرکت مواد به سمت بیرون است.

پیش‌ستاره ابر L438

این گروه تحقیقاتی با بررسی کلی ابر L483 مشکلی در تطابق میدان مغناطیسی با حرکت غبار به بیرون نداشت. اما وقتی دقیق‌تر آن را بررسی کردند، متوجه شدند که میدان مغناطیسی پیش‌ستاره‌ای جوان با موادی که از آن بیرون می‌ریزد، یکی نیست و حتی با آن 45 درجه اختلاف زاویه دارد. با اینکه برای درک بهتر این پدیده باید مطالعات بیشتری صورت بگیرد، این تیم تحقیقاتی احتمال می‌دهد که ستاره جفت پنهان در پشت این پیش‌ستاره مسئول ایجاد این اختلال باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی